OTSUS
08.04.2021 nr 47
Tallinna Linnavolikogu 18. juuni 1998 otsuse nr
81 punktiga 1.2 kehtestatud Tiskre tee 18A kinnistu detailplaneeringu osaline
kehtetuks tunnistamine
Planeerimisseaduse §
140 lg 1 p 2, lg-te 2 ja 6, kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 33, haldusmenetluse seaduse § 64 lg-te 2 ja
3, § 68 lg 2 ja § 70 lg 1, Tallinna Linnavolikogu 6. septembri 2012 määruse
nr 21 „Tallinna linna ehitusmäärus“ § 22 lg 1 alusel ja tulenevalt Tedrepere tn 8 kinnistu omaniku
avaldusest ning arvestades järgmisi põhimotiive ja kaalutlusi:
1. Detailplaneeringu osaline kehtetuks
tunnistamine
1.1 Tunnistada Tallinna Linnavolikogu 18.
juuni 1998 otsuse nr 81 punktiga 1.2 kehtestatud Tiskre tee 18A kinnistu detailplaneering, edaspidi detailplaneering, Tedrepere tn 8 kinnistu osas kehtetuks.
Detailplaneeringu kehtetuks tunnistatava maa-ala skeem on esitatud otsuse
lisas.
2. Asjaolud ja menetlus
2.1 Tedrepere tn 8 kinnistule on alustatud
abihoone ehitamist 2002. aastal, ehitis ei ole tänaseks valmis. Ehitusprojekt
ja ehitusteatis on esitatud ametile menetlemiseks 21. septembril 2018.
Järelevalve menetluse käigus selgus, et Tedrepere tn 8 kinnistu loodenurka
detailplaneeringu järgsesse ehituskeelualasse on püstitatud grillmaja, mille
ehitus on pooleli (puudusid aknad ja uksed). Kui need hiljem lisatakse, on
tegemist hoonega. Ameti ehitusosakond tegi ettepaneku detailplaneering
osaliselt kehtetuks tunnistada ning seejärel ehitusteatis ja ehitusprojekt
lõpuni menetleda, misjärel viia ehitis ehitusprojektiga vastavusse ning esitada
kasutusteatis.
2.2 Tedrepere tn 8 kinnistu omanik esitas
taotluse Tiskre tee 18A kinnistu detailplaneeringu kehtetuks tunnistamiseks
Tedrepere tn 8 kinnistu osas eesmärgiga taotleda projekteerimistingimusi
abihoone püstitamiseks, mida kehtiv detailplaneering ei võimalda.
2.3 Tedrepere tn 8 kinnistule,
detailplaneeringus krunt pos 17, on detailplaneeringu alusel võimalik püstitada
kuni 200 m2 ehitusaluse pinnaga kuni 2-korruseline elamu.
Detailplaneeringus on määratud krundi täisehituse protsendiks 12 ja joonisel on
näidatud ala, kuhu hooneid püstitada ei tohi.
2.4 Ehitisregistri andmetel asub kinnistul
2-korruseline elamu, ehitisealuse pinnaga 195 m2.
2.5 Pärast detailplaneeringu kehtetuks
tunnistamist Tedrepere tn 8 kinnistu osas, on võimalik kaaluda Tedrepere tn 8
kinnistule abihoone püstitamist kooskõlas Haabersti linnaosa üldplaneeringuga.
Tallinna Linnavolikogu 20. aprilli 2017 otsusega nr 40 kehtestatud Haabersti linnaosa üldplaneeringu
kohaselt jääb Tedrepere tn 8 kinnistu pereelamute alale, kus võivad paikneda
ühe või kahe korteriga elamud ning väikesed lähipiirkonda teenindavad kaubanduse,
teeninduse, lastehoiu ja vabaaja harrastusega seonduvad ettevõtted ja asutused.
Suurim lubatud hoonestustihedus piirkonnas on 0,3 ja korruselisus on kuni 2
korrust. Minimaalne maapinnaga ühendatud haljastuse osakaal piirkonnas on 30%.
3. Õiguslikud alused ja põhjendused
3.1 Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 33 ja planeerimisseaduse §
140 lõike 6 kohaselt on detailplaneeringu kehtetuks tunnistamine volikogu
ainupädevuses.
3.2 Haldusorgani poolne haldusakti kehtetuks
tunnistamine toimub kaalutlusõiguse alusel. Haldusmenetluse seaduse § 64 lõike 3
kohaselt tuleb kaalutlusõiguse teostamisel arvestada haldusakti andmise ja
haldusakti kehtetuks tunnistamise tagajärgi isikule, haldusakti andmise
menetluse põhjalikkust, haldusakti kehtetuks tunnistamise põhjuste olulisust
ning nende seost isiku osalemisega haldusakti andmise menetluses ja isiku muu
tegevusega, haldusakti andmisest möödunud aega ning muid tähtsust omavaid
asjaolusid.
3.3 Planeerimisseaduse § 140 lõike 3 kohaselt
esitatakse detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise otsuse eelnõu
kooskõlastamiseks § 127 lõikes 1 nimetatud asutustele ja arvamuse andmiseks §
127 lõikes 2 nimetatud isikutele ja asutustele. Seega tuleb kaasata
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamisel isikud, kelle õigusi võib
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamine puudutada, ja isikud, kes on avaldanud
soovi olla kaasatud.
3.4 Haldusmenetluse seaduse § 64 lõike 3
kohaselt tuleb kaalutlusõiguse teostamisel analüüsida haldusakti kehtetuks
tunnistamise põhjuste olulisust. Haldusmenetluses on välja selgitatud
detailplaneeringu kehtetuks tunnistatavale osale jääva kinnistu omaniku tahe ja
seeläbi teada saadud detailplaneeringu menetluse käigus välja antud haldusakti
kehtetuks tunnistamise võimalikud tagajärjed menetluses osalevale isikule.
Kuivõrd Tedrepere tn 8 kinnistu omanik on avaldusega soovinud detailplaneeringu
osalist kehtetuks tunnistamist temale kuuluva kinnistu osas, siis
kaalutlusõiguse teostamisel puudub täiendav vajadus põhjalikumalt analüüsida
kehtetuks tunnistamise põhjuste olulisust ja nende seost tulenevalt eelpool
nimetatud kinnistu omaniku osalemisega haldusakti andmise menetluses.
3.5 Planeerimisseaduse §
140 lõike 1 punkti 2 ja Tallinna linna ehitusmääruse § 22 lõike 1 kohaselt võib kehtestatud detailplaneeringu või selle osa
tunnistada kehtetuks, kui linn või planeeritava maa-ala kinnistu omanik soovib
planeeringu elluviimisest loobuda. Planeerimisseaduse § 140 lõike 2 järgi võib
detailplaneeringu tunnistada osaliselt kehtetuks, kui on tagatud planeeringu
terviklahenduse elluviimine pärast detailplaneeringu osalist kehtetuks
tunnistamist. Antud sätte tõlgendamisel on Riigikohus asunud haldusasjas nr 3-3-1- 63-10
seisukohale, et kui tühistatav osa ei moodusta ülejäänud detailplaneeringu
alusel rajatavate objektidega ühtse funktsionaalse eesmärgiga seotud kompleksi,
on lubatud tühistada ka detailplaneeringu osa. Tegemist ei ole haldusmenetluse
seaduse § 61 lõikes 2 nimetatud olukorraga, kus haldusaktiga antud õigus oleks
lõplikult ellu viidud. Seega on detailplaneeringu kehtestamise otsuse kehtetuks
tunnistamine võimalik. Tiskre tee 18A kinnistu detailplaneeringu kehtetuks
tunnistamine Tedrepere tn 8 kinnistu osas ei avalda mõju kehtima jäävale
detailplaneeringu lahendusele, kehtima jäävas osas on detailplaneeringus
kavandatu ellu viidav.
3.6 Detailplaneering on kehtestatud enam kui
22 aastat tagasi ning vahepeal on muutunud nii inimeste tarbimisvajadused kui
ka linnaehituslik olukord. Kehtiv detailplaneering ei võimalda Tedrepere tn 8
kinnistule abihoone püstitamist. Uue detailplaneeringu koostamine on
ressursimahukas ja ajakulukas ning seetõttu ei ole mõistlik detailplaneeringu
koostamine juhul, kui soovitakse püstitada abihoonet kooskõlas Haabersti
linnaosa üldplaneeringuga.
3.7 Eeltoodust tulenevalt on põhjendatud
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamine Tedrepere tn 8 kinnistu osas. Pärast
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamist on võimalik kaaluda Tedrepere tn 8
kinnistule abihoone püstitamist kooskõlas Haabersti linnaosa üldplaneeringuga.
4. Teatavakstegemine
4.1 Tallinna Linnaplaneerimise Ametil:
4.1.1 teavitada detailplaneeringu osalisest
kehtetuks tunnistamisest Tedrepere tn 8 kinnistu omanikku;
4.1.2 avaldada otsus ajalehes, milles Tallinna
linn avaldab ametlikke teateid, väljaandes Ametlikud Teadaanded ja Tallinna
veebilehel.
5. Vaidlustamine
5.1 Otsust on võimalik vaidlustada Tallinna
Halduskohtus (Pärnu mnt 7, 15082 Tallinn) 30 päeva jooksul arvates otsuse
teatavakstegemisest.
(allkirjastatud digitaalselt)
Tiit Terik
Esimees