OTSUS
08.04.2021 nr 45
Tallinna Linnavolikogu 14. juuni 2001 otsusega nr 188
kehtestatud Tanuma tn, Lõuka tn, Vabaõhumuuseumi tee ja Õismäe raba vahelise
ala detailplaneeringu osaline kehtetuks tunnistamine
Planeerimisseaduse § 140 lg 1 p 2 ja lg-te 2 ja 6, kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 33, haldusmenetluse
seaduse § 64 lg-te 2 ja 3, § 68 lg 2 ja § 70 lg 1, Tallinna
Linnavolikogu 6. septembri 2012 määruse nr 21 „Tallinna
linna ehitusmäärus“ § 22 lg 1 alusel ja tulenevalt Taela tn 4b
kinnistu omanike Bokiko OÜ ja A. Ilisson-Cruzi (Ilisson-Cruz) 25. novembril
2020 esitatud taotlusest ning arvestades järgmisi põhimotiive ja kaalutlusi:
1. Detailplaneeringu osaline kehtetuks tunnistamine
1.1 Tunnistada Tallinna Linnavolikogu 14. juuni 2001
otsusega nr 188 kehtestatud Tanuma
tn, Lõuka tn, Vabaõhumuuseumi tee ja Õismäe raba vahelise ala detailplaneering,
edaspidi detailplaneering, Taela tn 4b kinnistu osas kehtetuks.
Detailplaneeringu osaliselt kehtetuks tunnistatava maa-ala skeem on esitatud
otsuse lisas.
2. Asjaolud ja menetlus
2.1 Detailplaneering on kehtestatud Tallinna Linnavolikogu
14. juuni 2001 otsusega nr 188.
2.2 Detailplaneering näeb ette Taela tn 4b kinnistule
ehitusõiguse kuni 2-korruselise ja 9m kõrguse elamu ehitamiseks, suletud
brutopinnaga kuni 360 m2 ja ehitisealuse pinnaga kuni 183 m2
. Püstitatud elamu ei vasta kehtivale detailplaneeringule.
2.3 Ehitisregistri, seisuga 31. detsember 2003, andmete
kohaselt asus Taela tn 4b kinnistul 2-korruseline elamu, mille ehitisealune
pind oli 185 m2 ja suletud netopind 429,7 m2. Elamu
esmane kasutuselevõtu aasta on 1995.
2.4 Ehitisregistri 30. septembri 2014 kande andmetel asub
Taela tn 4b kinnistul 3-korruseline kahe korteriga elamu, mille ehitisealune
pind on 226,2 m2, suletud netopind 472,2 m2 ja kõrgus 13
m.
2.5 19. veebruaril 2013 on väljastatud ehitusluba nr 61628
2-korruselise ja 11,5m kõrguse ehitise laiendamiseks, mille ehitisealune pind
on 221,3 m2, suletud netopind 447,8 m2. Ehitise
tehnilised andmed ei vasta detailplaneeringule.
2.6 Taela tn 4b kinnistu omanikud esitasid taotluse
detailplaneeringu osaliseks kehtetuks tunnistamiseks Taela tn 4b kinnistu osas,
kuna kinnistule püstitatud hoone ei vasta detailplaneeringule.
Detailplaneeringu osaliselt kehtetuks tunnistamise vajadus tuleneb asjaolust,
et püstitatud hoone ehitisealuse pinna, ehitise kõrguse ja suletud brutopinna
näitajad ei vasta detailplaneeringus määratud ehitusõiguse näitajatele. Omaniku
poolt muudatusprojektis antud selgituste kohaselt ei ole kuuride ehitisealune
pind ega muud tehnilised näitajad 2013. a projektis korrektselt kajastatud.
Ehitisealune pind 2013. a projektis oli tegelikult ehitisealuse pindala
definitsiooni järgi 215 m2. Ehitise kõrgust ei ole omaniku väidete
kohaselt kunagi muudetud, 2013. a projektis esitatud ehitise tehnilised
näitajad on saadud puudulikke alusmaterjale/mõõdistusi kasutades. Sellest tulenevalt
on 2013. a projektis kajastatud tehnilised näitajad (ehitisealune pind, kõrgus,
suletud brutopind, maht) ebakorrektsed. Omaniku sõnul toimus katusekatte
vahetus 2014. a, kuid selle käigus hoone kõrgust ei muudetud. Kuni 9.
oktoobrini 2014 kehtinud Majandus- ja kommunikatsiooniministri 24. detsembri
2002 määruse nr 69 „Ehitise tehniliste andmete loetelu“ kohaselt võeti
arvesse ehitise kõikide korruste arv. Ehitise maapealsete korruste arv, mille
hulka kuulub ka soklikorrus, kui selle lagi on ümbritsevast keskmisest
maapinnast vähemalt kahe meetri kõrgusel, ja katusekorrus, tähistatakse nullist
suurema arvuga. Tuginedes määrusele on tegemist 3-korruselise elamuga.
2.7 Tallinna Linnavolikogu 20. aprilli 2017 otsusega nr 40
kehtestatud Haabersti linnaosa üldplaneeringu kohaselt paikneb Taela
tn 4b kinnistu pereelamute alal, kus võivad paikneda ühe või kahe korteriga
elamud ning väikesed lähipiirkonda teenindavad kaubanduse, teeninduse,
lastehoiu ja vabaaja harrastusega seonduvad ettevõtted ja asutused. Alale võib
püstitada kuni 2-korruselisi hooneid, hoonestustihedus võib olla kuni 0,3.
Tegemist on metsalinna alaga, kus haljastuse osakaal krundil peab olema
vähemalt 50%.
2.8 Hoone püstitamise ajal alal kehtinud Tallinna
üldplaneeringu maakasutusplaani kohaselt jääb Taela tn 4b kinnistu
alale, mille maakasutuse juhtotstarve on väikeelamute ala. Ala on mõeldud
põhiliselt ühepere- ja ridaelamutele, samuti üksikutele väiksematele 3-4
korruselistele elamutele, kus võib paikneda ka elamupiirkonda teenindavaid
asutusi ja väiksemaid kaubandus-teenindusettevõtteid.
3. Õiguslikud alused ja põhjendused
3.1 Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1
punkti 33 ja planeerimisseaduse § 140 lõike 6 kohaselt on
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamine linnavolikogu ainupädevuses.
3.2 Haldusorgani poolne haldusakti kehtetuks tunnistamine
toimub kaalutlusõiguse alusel. Haldusmenetluse
seaduse § 64 lõike 3 kohaselt tuleb kaalutlusõiguse teostamisel
arvestada haldusakti andmise ja haldusakti kehtetuks tunnistamise tagajärgi
isikule, haldusakti andmise menetluse põhjalikkust, haldusakti kehtetuks
tunnistamise põhjuste olulisust ning nende seost isiku osalemisega haldusakti
andmise menetluses ja isiku muu tegevusega, haldusakti andmisest möödunud aega
ning muid tähtsust omavaid asjaolusid.
3.3 Planeerimisseaduse § 140 lõike 3 kohaselt esitatakse
detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise otsuse eelnõu kooskõlastamiseks § 127
lõikes 1 nimetatud asutustele ja arvamuse andmiseks § 127 lõikes 2 nimetatud
isikutele ja asutustele. Seega tuleb kaasata detailplaneeringu kehtetuks
tunnistamisel isikud, kelle õigusi võib detailplaneeringu kehtetuks
tunnistamine puudutada ja isikud, kes on avaldanud soovi olla kaasatud.
3.4 Haldusmenetluses on välja selgitatud detailplaneeringu
kehtetuks tunnistatavale osale jääva kinnistu omanike tahe ja seeläbi teada
saadud detailplaneeringu menetluse käigus välja antud haldusakti kehtetuks
tunnistamise võimalikud tagajärjed menetluses osalevatele isikutele. Kuivõrd
Taela tn 4b kinnistu omanikud on avaldusega soovinud detailplaneeringu osalist
kehtetuks tunnistamist neile kuuluva kinnistu osas, siis kaalutlusõiguse
teostamisel puudub täiendav vajadus põhjalikumalt analüüsida kehtetuks
tunnistamise põhjuste olulisust ja nende seost eelpool nimetatud kinnistu
omanike osalemisega haldusakti andmise menetluses.
3.5 Planeerimisseaduse § 140 lg 1 p 2 kohaselt võib
kehtestatud detailplaneeringu või selle osa tunnistada kehtetuks, kui
planeeringu koostamise korraldaja või planeeritava kinnistu omanik soovib
planeeringu elluviimisest loobuda. Planeerimisseaduse § 140 lg 2 järgi võib
detailplaneeringu tunnistada osaliselt kehtetuks, kui on tagatud planeeringu
terviklahenduse elluviimine pärast detailplaneeringu osalist kehtetuks
tunnistamist. Antud sätte tõlgendamisel on Riigikohus haldusasjas nr 3-3-1-63-10 asunud seisukohale, et kui tühistatav osa
ei moodusta ülejäänud detailplaneeringu alusel rajatavate objektidega ühtse
funktsionaalse eesmärgiga seotud kompleksi, on lubatud tühistamine ka
detailplaneeringu osa osas. Tanuma tn, Lõuka tn, Vabaõhumuuseumi tee ja Õismäe
raba vahelise ala detailplaneeringu osaline kehtetuks tunnistamine Taela tn 4b
kinnistu osas ei avalda mõju kehtima jäävale detailplaneeringu lahendusele,
kehtima jäävas osas on detailplaneeringus kavandatu ellu viidav.
3.6 Eeltoodust tulenevalt on põhjendatud detailplaneeringu
kehtetuks tunnistamine Taela tn 4b kinnistu osas. Pärast detailplaneeringu
kehtetuks tunnistamist on Taela tn 4b kinnistu omanikel võimalik jätkata
kasutusteatise menetlusega. Arvestades eeltoodut, on esitatud Tallinna
Linnavolikogule otsuse eelnõu “Tanuma tn, Lõuka tn, Vabaõhumuuseumi tee ja
Õismäe raba vahelise ala detailplaneeringu osaline kehtetuks tunnistamine Taela
tn 4b kinnistu osas“.
4. Teatavakstegemine
4.1 Tallinna Linnaplaneerimise Ametil:
4.1.1 teavitada Taela tn 4, Taela tn 4a, Taela tn 4b, Taela
tn 6, Hälli tn 5 kinnistute omanikke detailplaneeringu osalisest kehtetuks
tunnistamisest;
4.1.2 avaldada otsus ajalehtedes, milles Tallinna linn
avaldab ametlikke teateid, väljaandes Ametlikud Teadaanded ja Tallinna
veebilehel.
5. Vaidlustamisviide
5.1 Otsust on võimalik vaidlustada Tallinna Halduskohtus
(Pärnu mnt 7, 15082 Tallinn ) 30 päeva jooksul arvates otsuse
teatavakstegemisest.
(allkirjastatud digitaalselt)
Tiit Terik
Esimees