Tallinna
Linnavolikogu 17. mai 2018
otsuse nr 66
LISA
|
|
Seletuskiri Tallinna Linnavolikogu otsuse „Põdra tn 51
kinnistu detailplaneeringu kehtestamine Nõmme linnaosas“ juurde
|
|
|
|
Tallinna Linnavolikogu otsusega kehtestatakse Nõmme
linnaosas asuva 0,55 ha suuruse maa-ala kohta koostatud Põdra tn 51 kinnistu
detailplaneering, K-Projekt Aktsiaseltsi töö nr 14082. Detailplaneeringu
eesmärk on jagada Põdra tn 51 sihtotstarbeta maa sihtotstarbega kinnistu kaheks
elamumaa sihtotstarbega krundiks ning määrata mõlemale krundile ehitusõigus 2 maapealse
ja 1 maa-aluse korrusega kahe korteriga elamu ehitamiseks ning abihoonete
rajamiseks. Lisaks antakse planeeringus heakorrastuse, haljastuse,
juurdepääsuteede, parkimise ja tehnovõrkudega varustamise põhimõtteline
lahendus.
Detailplaneeringus muudetakse
Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari 2001 määrusega nr 3 kehtestatud Tallinna üldplaneeringu kohane
maakasutuse juhtotstarve metsad, pargid ja looduslikud haljasalad planeeritud
maa-ala piires väikeelamute alaks.
HALDUSAKTI PÕHJENDUSED
1. Olemasolev
olukord
Planeeritud maa-ala asub Tallinnas
Nõmme linnaosas Pääskülas Laagri asumi piiri vahetus läheduses Põdra tänava
ääres.
Planeeritud kinnistu on kolmnurkse
kujuga ning piiratud loode küljelt Põdra tänavaga ja ida-lõuna küljelt riigi
reservmaaga. Teisel pool Põdra tänavat asuvad peamiselt uued 2000. aastate
alguses rajatud modernsemad kahepere- ja üksikelamud, mis on kavandatud
vastavalt Tallinna Linnavolikogu 17. oktoobri 2002 otsusega nr 417 kehtestatud
„Põdra tn 40 kinnistu detailplaneeringule“. Liikluskoormus Põdra tänaval on
väike ja tänav ise Nõmmele omaselt kitsas, seda kasutavad peamiselt piirkonna
elanikud.
Planeeritud maa-alal asub
sihtotstarbeta maa sihtotstarbega Põdra tn 51 kinnistu, mille omanik
kinnistusraamatu andmeil on OÜ TRAVE TRADE. Kinnistu on hoonestamata,
võsastunud ning niiske. Kuivenduskraavid asuvad planeeritud maa-ala piiridel.
Põdra tn 51 kinnistul kasvab viis II
väärtusklassi puud. Lisaks paikneb planeeritaval maa-alal keskkonnaministri 19.
mai 2004 määrusega nr 51 „III kaitsekategooria liikide
kaitse alla võtmine“ kaitse alla võetud III kaitsekategooria
kahelehine käokeel (Platanthera bifolia) asurkond.
Juurdepääs planeeritud alale on Põdra
tänavalt.
2. Tallinna
üldplaneering, Nõmme linnaosa ehitusmäärus ja vastuvõetud Nõmme linnaosa
üldplaneering
Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari
2001 määrusega nr 3 kehtestatud „Tallinna üldplaneeringus“ on planeeritud maa-ala
maakasutuse juhtotstarbeks määratud metsad, pargid ja looduslikud haljasalad, st
puhkeotstarbelised alad, mis on mõeldud avalikuks kasutamiseks, alale võib
ehitada üksikuid väiksemaid spordi- ja puhkeehitisi.
Detailplaneeringus tehakse ettepanek
muuta Tallinna üldplaneeringus olev metsade, parkide ja looduslike haljasalade
ning puhkeotstarbeliste alade juhtotstarve planeeritava ala piires väikeelamute
alaks, st põhiliselt ühepere- ja ridaelamutele, samuti üksikutele väiksematele
3-4-korruselistele elamutele mõeldud alaks, kus võib paikneda elamupiirkonda
teenindavaid asutusi ja väiksemaid kaubandus-teenindusettevõtteid.
Tallinna üldplaneeringu üldistustaset
arvestades ei olnud selle koostamise ajal võimalik prognoosida iga üksiku
krundi arenguperspektiive ja juhtotstarbe määramisel lähtuti piirkonna
üldistest arengusuundadest. Praeguseks ajaks on Põdra tänaval Põdra tn 51
kinnistu vastaspoolel elamud rajatud ning Põdra tänava äärsete kruntide
maakasutus on elamumaa (Põdra tn 40 kinnistu detailplaneering - kehtestatud
Tallinna Linnavolikogu 17. oktoobri 2002 otsusega nr 417; Põdra tn 38 kinnistu
detailplaneering - kehtestatud Tallinna Linnavalitsuse 30. detsembri 2009
korraldusega nr 2189-k). Tallinna üldplaneeringu kohaselt moodustati piirkonda
suurem terviklik roheala, kuid tänaseks on Põdra-Sarve tänava olemasolev
hoonestus juba roheala lõunaosa killustanud ja Põdra tn 51 kinnistu osaline
hoonestamine tänava ääres täiendavat rohealade fragmenteerumist ei põhjusta.
Ökoloogilises mõttes on see vahetult külgnevast hoonestusest juba mõjutatud
ning Põdra tänava kaguküljele lisanduv vähene hoonestus olulist mõju ei oma.
Piirkond on oma seoste tõttu sobiv elamu ehituseks. Detailplaneeringus
käsitletav Põdra tänava poolse külje uus hoonestus on olemasoleva Põdra ja Sarve
tänava äärse elurajooni laiendus, moodustades sellega ruumilise terviku.
Oluline on, et säilib ligikaudu 40 meetri laiune rohekoridor, mis tagab
planeeritud alast põhja- ja idapool paiknevate suuremate spordi- ja puhkealade
omavahelise sidususe. Põdra tn 51 krundile kavandatud ehitusõiguse
realiseerimine aitab korrastada linnaruumi ning järgib elamukruntide loogilist
paiknemist. Võrreldes praeguse seisuga paraneb detailplaneeringu lahenduse
elluviimisel kindlasti ala üldilme ja heakord. Samuti muutub maakasutus
efektiivsemaks, kuna kasutatakse maad ja muid ressursse senisest
otstarbekamalt, parandades ala linnaruumilist ilmet. Arvestades eelnevat, on
Tallinna üldplaneeringu muutmine põhjendatud.
Tallinna Linnavolikogu 28. oktoobri 2004
määrusega nr 36 kinnitatud „Nõmme linnaosa ehitusmääruse“
järgi kuulub planeeritav ala II ehituspiirkonda, mis on põhiline eramute ala
ning kus kruntidele on määratud võimalike kasutusotstarvetena: elamud (eramud,
korterelamud), kodukontorid, lähipiirkonda teenindavad
kaubandus-teenindusettevõtted, väiketöökojad, ühiskondlikud hooned, kultuuri-,
tervishoiu- ja spordirajatised.
Detailplaneering on kooskõlas Nõmme
linnaosa ehitusmäärusega.
Nõmme linnaosa üldplaneering
võeti vastu Tallinna Linnavolikogu 4. mai 2017 otsusega nr 47. Vastuvõetud Nõmme
linnaosa üldplaneeringu maakasutusplaani kohaselt jääb planeeritav ala
pereelamute juhtotstarbega alale, kus võivad paikneda ühe või kahe korteriga
omal krundil paiknevad pereelamud ning väikesed lähipiirkonda teenindavad
kaubanduse, teeninduse, lastehoiu ja vabaaja harrastusega seonduvad ettevõtted
ja asutused.
Detailplaneering on kooskõlas vastuvõetud
Nõmme linnaosa üldplaneeringuga.
3. Kehtiv detailplaneering
Planeeritud maa-ala kohta ei ole
varem kehtestatud detailplaneeringut.
4. Detailplaneeringus kavandatu
Detailplaneeringus nähakse ette Põdra
tn 51 kinnistu jagamine kaheks elamumaa sihtotstarbega krundiks. Mõlemale
krundile kavandatakse üks kahe korteriga elamu ja kaks abihoonet. Hoonestusalad on valitud nii, et kruntidel säiliks
võimalikult terviklik looduslik keskkond.
Uued hooned on ette nähtud kavandada
kaasaegse arhitektuuriga, mahuliselt liigendatud ja sobivalt vastaspool tänavat
oleva Põdra-Sarve tänava hoonestusega, et tekiks ühtne terviklik linnaruum.
Välisviimistluses kasutada naturaalseid looduslikke materjale, nagu klaas,
kivi, krohv, puit. Hoonete paigutusel on arvestatud kõrghaljastuse paiknemist,
aktiivne õueala autovarjualuste, sissepääsude jms on tänavapoolses osas ning
tagaaed on tervikliku kõrghaljastusega, moodustades sujuva ülemineku
metsaalale.
Juurdepääs planeeritud maa-alale on
Põdra tänavalt.
Parkimislahendus on koostatud,
lähtudes Tallinna Linnavolikogu 16. novembri 2006 otsusega nr 329 kinnitatud „Tallinna parkimise korralduse
arengukavas aastateks 2006-2014“ toodud põhimõtetest. Planeeritud
maa-alale on kavandatud kokku 10 parkimiskohta.
Planeeringualale koostas
dendroloogilise hinnangu O. Abner ja K. Kõllamaa. Tallinna Linnavalitsuse 3. mai
2006 määruse nr 34 „Puittaimestiku ja haljastuse
inventeerimise kord“ kohaseid I väärtusklassi puid alal ei kasva,
kuid kasvab viis II väärtusklassi puud. Likvideeritavad III-V väärtusklassi
puittaimed kompenseeritakse Tallinna Linnavolikogu 19. mai 2011 määruse nr 17 „Puu raieks ja hoolduslõikuseks loa andmise tingimused ja
kord“ kohaselt raieloa menetlemisel arvutatavate haljastuse ühikute
ulatuses.
Lisaks on O. Abner koostanud
planeeritud maa-ala taimekoosluste ja nende looduskaitselise väärtuse ning
kaitstavate taimeliikide eksperthinnangu. Alalt on leitud keskkonnaministri 19.
mai 2004 määrusega nr 51 „III kaitsekategooria liikide
kaitse alla võtmine“ kaitse alla võetud III kaitsekategooria
taimeliigi kahelehine käokeel (Platanthera bifolia) asurkond. Detailplaneeringus
on määratud nõue, et enne ehitustegevuse algust tuleb korraldada III kaitsekategooria
taimede ümberistutamine koostöös Tallinna Keskkonnaameti vastava spetsialisti
ning kooskõlas Vabariigi Valitsuse 15. juuli 2014 määrusega nr 248 „Kaitsealuse liigi isendi ümberasustamise kord“.
A. Jair on koostanud planeeritud maa-ala
haudelinnustiku uuringu, mille kohaselt on planeeritud maa-alal ja selle
lähiümbruses registreeritud 25 linnuliiki ning 60 pesitsusterritooriumi.
Eksperthinnangus on esitatud meetmed, mille järgimisel on võimalik säilitada
lindudele sobiv elukeskkond ka pärast kavandatu elluviimist.
DETAILPLANEERINGU MENETLUS
Detailplaneeringu koostamise
algatamist taotles 20. juunil 2014 registreeritud algatamisettepanekuga OÜ
TRAVE TRADE esindaja A. Uusalu, kes soovis Põdra tn 51 kinnistu jagamist kaheks
elamumaa sihtotstarbega krundiks ning ehitusõiguse määramist kaksikelamute
ehitamiseks.
Tallinna Linnaplaneerimise Ameti, OÜ TRAVE
TRADE ja K-Projekt Aktsiaseltsi vahel on 24. oktoobril 2014 sõlmitud
planeeringu koostamise õiguse üleandmise leping nr 3-6/186.
Detailplaneeringu koostamine algatati
Tallinna Linnavalitsuse 14. jaanuari 2015 korraldusega nr 19-k „Põdra tn 51 kinnistu
detailplaneeringu koostamise algatamine ja keskkonnamõju strateegilise
hindamise algatamata jätmine Nõmme linnaosas“. Detailplaneeringu
koostamine algatati eesmärgil jagada sihtotstarbeta maa sihtotstarbega Põdra tn
51 kinnistu kaheks elamumaa sihtotstarbega krundiks ning määrata mõlemale
krundile ehitusõigus 2-korruselise paarismaja ehitamiseks ning abihoonete
rajamiseks. Lisaks anti detailplaneeringus heakorrastuse, haljastuse,
juurdepääsuteede, parkimise ja tehnovõrkudega varustamise põhimõtteline
lahendus.
Detailplaneeringu algatamise teade
ilmus ajalehes Eesti Päevaleht 17. jaanuaril 2015, ajalehes Pealinn 26. jaanuaril
2015 ning ajalehes Nõmme Sõnumid 30. jaanuaril 2015. Detailplaneeringu
eskiislahenduse ja lähteseisukohtadega sai tutvuda 29. jaanuarist kuni 5. veebruarini
2015, vastav teade ilmus ajalehes Eesti Päevaleht 21. jaanuaril 2015, ajalehes
Pealinn 26. jaanuaril 2015 ning ajalehes Nõmme Sõnumid 30. jaanuaril 2015.
Eskiislahenduse avaliku väljapaneku ajal ettepanekuid ja vastuväiteid ei
esitatud.
Detailplaneeringu on koostanud
K-Projekt Aktsiaselts. Detailplaneering on kooskõlas Tallinna Linnavalitsuse
31. oktoobri 2012 määrusega nr 52 „Detailplaneeringu koostamise algatamisettepaneku vorm
ning detailplaneeringu koostamise nõuded“. Detailplaneeringule on
lisatud O. Abneri koostatud dendroloogiline hinnang, O. Abneri koostatud
taimekoosluste ja nende looduskaitselise väärtuse ning kaitstavate taimeliikide
eksperthinnang ning A. Jairi koostatud linnustiku eksperthinnang.
Algatamise korralduses olevate
lähteseisukohtade ja lisatingimustega on arvestatud.
Tallinna linna ehitusmääruse
§ 14 lõikes 2 loetletud isikutega on detailplaneeringu koostamisel tehtud
koostööd ja § 15 lõikes 3 loetletud ametid on detailplaneeringule seisukohad
esitanud.
Nõmme Linnaosa Valitsus, Nõmme
linnaosa halduskogu, Tallinna Transpordiamet, Tallinna Kommunaalamet,
Riigimetsa Majandamise Keskus, Päästeameti Põhja Päästekeskus ning planeeritava
kinnisasja omanik detailplaneeringu koostamise käigus tehtava koostöö ajal ega
detailplaneeringut kooskõlastades märkuseid ei esitanud.
Maa-amet kooskõlastas
detailplaneeringu, paludes üle vaadata planeeringulahenduse sademeveelahenduse
ning piirdeaedade võimalikud asukohad. Maa-ameti ettepanekul on piirdeaedade
täiendavat asukohta kaalutud ning piirdeaia asukohta muudetud.
Tallinna Keskkonnaamet, AS
Gaasivõrgud, AS Eesti Telekom (praegu Telia Eesti AS), Elektrilevi OÜ ja
AKTSIASELTS TALLINNA VESI esitasid lisatingimused, mis on lisatud
detailplaneeringu seletuskirja arvestamiseks ehitus- ja tööprojektide
koostamisel.
Planeeritud maa-alale ei ole
detailplaneeringuga ette nähtud avalikuks kasutamiseks kavandatud täiendavaid
teid või kõnniteid, samuti ei ole kavandatud rajada üldkasutatavat haljastust
ega ehitada üldkasutatavat välisvalgustust ja/või vihmaveekanalisatsiooni. Eeltoodust
tulenevalt ei ole vajalik sõlmida detailplaneeringust huvitatud isiku või tema
poolt näidatud isikuga Tallinna linna ehitusmääruse § 16 lõike 1 kohast teede
ja tehnovõrkude valmisehitamise lepingut.
Detailplaneering võeti vastu Tallinna
Linnavalitsuse 11. jaanuari 2017 korraldusega nr 35-k „Põdra tn 51 kinnistu
detailplaneeringu vastuvõtmine Nõmme linnaosas“, millega oli ette
nähtud jagada sihtotstarbeta maa sihtotstarbega Põdra tn 51 kinnistu kaheks
elamumaa sihtotstarbega krundiks ning määrata mõlemale krundile ehitusõigus 2 maapealse
ja 1 maa-aluse korrusega kahe korteriga elamu ehitamiseks ning abihoonete
rajamiseks. Lisaks antakse planeeringus heakorrastuse, haljastuse,
juurdepääsuteede, parkimise ja tehnovõrkudega varustamise põhimõtteline
lahendus. Teade detailplaneeringu vastuvõtmisest ilmus 16. jaanuaril 2017
ajalehes Postimees ja 30. jaanuaril 2017 ajalehes Pealinn.
Detailplaneering oli avalikul
väljapanekul 27. veebruarist - 27. märtsini 2017. Sellekohane teade ilmus 4. veebruaril
2017 ajalehes Postimees, 10. veebruaril 2017 ajalehes Nõmme Sõnumid ja 13. veebruaril
2017 ajalehes Pealinn. Avaliku väljapaneku kestel detailplaneeringu kohta
vastuväiteid ja ettepanekuid ei esitatud.
Tulenevalt asjaolust, et
detailplaneering sisaldab üldplaneeringu muutmise ettepanekut, esitas Tallinna
Linnavalitsus 3. mai 2017 kirjaga nr LV-1/1273 detailplaneeringu Harju
maavanemale järelevalveks ja heakskiidu saamiseks.
Harju maavanem andis 25. mai 2017
kirjaga nr 6-7/1340 oma heakskiidu detailplaneeringule ning tagastas
detailplaneeringu kohalikule omavalitsusele edasiseks menetlemiseks ja
kehtestamise üle otsustamiseks.
Kuni 30. juunini 2015 kehtinud planeerimisseaduse
§ 25 lõike 7 punkti 4 alusel teavitab kohalik omavalitsus tähtkirjaga Põdra tn 51
kinnistu detailplaneeringu kehtestamise otsuse tegemise päevast Põdra tn 34,
Põdra tn 36, Põdra tn 51 kinnistute
omanikke.
Ehitusseadustiku ja
planeerimisseaduse rakendamise seaduse § 1 lõike 1 kohaselt
menetletakse enne käesoleva seaduse jõustumist algatatud planeeringud lõpuni,
lähtudes seni kehtinud planeerimisseaduses sätestatud nõuetest.
Tallinna linna ehitusmääruse
§ 20 lõike 4 alusel kehtestab volikogu detailplaneeringud juhul, kui
planeeringuala kohta ei ole kehtestatud üldplaneeringut, planeeringuga
soovitakse muuta kehtestatud üldplaneeringut, planeeringuga kavandatakse
linnaehituslikult olulisi muudatusi või planeering koostatakse olulise
keskkonnamõjuga tegevuse kavandamiseks. Muudel juhtudel kehtestab
detailplaneeringu linnavalitsus oma korraldusega
Kuna planeeringuga soovitakse muuta
kehtestatud üldplaneeringut, kuulub detailplaneeringu kehtestamine Tallinna
Linnavolikogu pädevusse.
|
|
|
Mihhail Kõlvart
|
Tallinna Linnavolikogu
esimees
|