TALLINNA
LINNAVALITSUS
|
|
KORRALDUS
|
|
|
Tallinn
|
22. aprill
|
2015 nr
|
625-k
|
|
|
Tallinna Spordi- ja Noorsooameti
juhataja 22. jaanuari 2015 käskkirja nr 9 peale esitatud vaide läbivaatamine
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 66¹ lg 1,
haldusmenetluse seaduse § 73 lg 1, § 85 p 4 ja § 86 lg-te 1 ja 2 alusel ning
tulenevalt vaidemenetluses selgunud asjaoludest
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Asjaolud
3. novembril 2014 esitas SPORDIKLUBI TATS (edaspidi ka vaide
esitaja või spordiklubi) Tallinna Spordi- ja Noorsooametile
(edaspidi ka amet) taotluse sporditegevuse toetuse (edaspidi toetus)
saamiseks.
Ameti juhataja 22. jaanuari 2015 käskkirjaga
nr 9 (edaspidi vaidlustatav haldusakt) otsustati lähtudes sporditegevuse
toetuse eraldamise komisjoni 20. jaanuari 2015 ettepanekust (protokoll nr 2-1.7/1
punkt 3), mitte anda SPORDIKLUBILE TATS 2015. aastal sporditegevuse toetust,
kuna spordiklubil on täitmata Tallinna Linnavolikogu 21. augusti 2008 määruse
nr 28 „Sporditegevuse toetamise kord“ (edaspidi ka kord või määrus) § 1
lõike 2 punktis 1¹ sätestatud tingimus - määrust kohaldatakse
spordiorganisatsioonidele, kelleks on füüsilisest isikust ettevõtja või
eraõiguslik juriidiline isik, kes peab erakooli ning kelle põhitegevuseks on
spordi arendamine ja kes korraldab organiseeritud sporditegevust Eesti
rahvastikuregistri andmetel Tallinnas elavatele harrastajatele; kus
harrastajate arv on vähemalt 25, välja arvatud puuetega laste, noorte ning
püsiva töövõimetusega inimeste treeningrühmad.
2. SPORDIKLUBI TATS
vaie
SPORDIKLUBI TATS esindaja Raigo Tatrik esitas 23. veebruaril 2015
Tallinna Spordi- ja Noorsooameti juhataja 22. jaanuari 2015 käskkirja nr 9
punkti 4.3 peale vaide, milles taotleb spordiklubi 2015. aasta sporditegevuse
toetuse taotluse uut läbivaatamist.
Vaide esitaja leiab, et
spordiklubil on täidetud kõik sporditegevuse
toetamise korras sätestatud nõuded taotlejale ja taotlusele: spordiklubi
esitas taotluse tähtaegselt ning taotlusele olid lisatud nõutud dokumendid;
täidetud olid treenerile esitatud kvalifikatsiooninõuded, nõuded treeningute
toimumise sagedustele kui ka harrastajate arvule; samuti ei ole spordiklubil
maksevõlgnevusi ning aruanded on esitatud tähtaegselt.
Spordiklubi vastab ka määruse § 1
lõikes 2 toodud tingimustele: SPORDIKLUBI TATS on spordiorganisatsioon, mis on
eraõiguslik juriidiline isik, mis peab erakooli ning mille põhitegevuseks on
spordi arendamine ja mis korraldab organiseeritud sporditegevust Eesti
rahvastikuregistri andmetel Tallinnas elavatele harrastajatele, kus harrastajate
arv on vähemalt 25. Vaide esitaja taotluses sisaldus harrastajate nimekiri 25
harrastajaga, kes kõik on Eesti rahvastikuregistri andmetel Tallinna elanikud.
Vastavalt sporditegevuse
toetamise korra § 7 lõikele 5 kinnitasid
harrastajad või harrastaja seaduslikud esindajad riigiportaali (www.eesti.ee) või Tallinna veebilehe (www.tallinn.ee) kaudu soovi Tallinna
sporditegevuse toetuse andmise kohta taotlejale. Kinnituse andsid 1. detsembriks
22 lapsevanemat või seaduslikku esindajat.
Kuna
sporditegevuse toetamise korras ei ole defineeritud, et harrastajaks loetakse
üksnes need, kelle kohta on PAI süsteemis (s.o pearaha arvestamise
infosüsteem) kinnitus antud ning ei ole sätestatud, et toetust ei anta
toetuse taotlejale juhul, kui PAI süsteemis on kinnituse andnud vähem kui 25
last, on antud juhul toetuse mitteandmine põhjendamatu. Vastavalt määruse § 4
lõikele 2 antakse toetust ühele teovõimelise harrastaja või harrastaja
seadusliku esindaja § 7 lõike 5 kohaselt määratud toetuse saajale.
Vaide esitaja leiab ka, et Tallinna
Spordi- ja Noorsooameti juhataja 22. jaanuari 2015 käskkirjaga nr 9 tehtud
otsus ei vasta haldusmenetluse seaduse (edaspidi HMS) §-s 56
sätestatud nõuetele, kuna taotlejale ei ole esitatud toetuse andmisest keeldumise täpseid
aluseid ja põhjendusi.
Eeltoodule tuginedes soovib
spordiklubi, et kõnealune otsus - toetust mitte anda - tunnistatakse
kehtetuks ning taotlus vaadatakse uuesti läbi.
3. Linnavalitsuse
seisukohad vaide läbivaatamisel
Tallinna Linnavalitsus (edasidi ka linnavalitsus)
leiab, et vaidlustatud haldusakt on õiguspärane. Vaides esitatud argumendid ja
väited ei anna alust vaidlustatud käskkirja tühistamiseks. Oma seisukohta
põhjendab linnavalitsus järgmiselt.
Korra § 1 lõike 2 punktide 1 ja 1¹ järgi kohaldatakse määrust
spordiorganisatsioonidele, kes peavad erakooli (taotleja) ning kelle
põhitegevuseks on spordi arendamine ja kes korraldavad organiseeritud
sporditegevust Eesti rahvastikuregistri andmetel Tallinnas elavatele
harrastajatele; kus harrastajate arv on vähemalt 25 (välja arvatud puuetega
laste, noorte ning püsiva töövõimetusega inimeste treeningrühmad).
Lisaks peab korra § 7 lõike 5 järgi taotleja toetuse saamiseks
tagama, et teovõimeline harrastaja või harrastaja seaduslik esindaja ja treener
on riigiportaali (www.eesti.ee) või Tallinna
veebilehe (www.tallinn.ee) kaudu kinnitanud
soovi Tallinna sporditegevuse toetuse andmise kohta taotlejale 1. detsembriks.
Seega peaks korra kohaselt sporditegevuse toetust andma
spordiorganisatsioonile, kellel on vähemalt 25 Tallinna elanikuks
registreeritud harrastajat, kelle kohta on toetuse andmise soovi kinnitatud.
Antud juhul on spordiklubi esitanud toetuse saamiseks taotluse
25 harrastaja nimega, kuid kolme harrastaja kohta ei ole nõutud kinnitust
toetuse saamiseks antud, mistõttu on Tallinna Spordi- ja Noorsooametil olnud
õiguslik alus toetust mitte anda.
Linnavalitsus selgitab, et toetuse eesmärk on toetada
tallinlaste sporditegevust. Toetust makstakse spordiklubile tallinlastest
harrastajate kohta. Nende kohta peab toetuse saamiseks olema spordiklubil
vähemalt 25 (toetuse andmise soovi) kinnitust. Kinnituse nõue tuleneb sellest,
et üks tallinna harrastaja võib käia mitmes spordiklubis, kuid toetust
harrastaja kohta antakse vaid ühele spordiklubile. Seetõttu võib mõnes
spordiklubis käia mitmeid Tallinna harrastajaid, kelle kohta toetust antakse
teisele spordiklubile kuhu on kinnitus tehtud. Sellest tulenevalt ei saa
klubides harrastajate arvu määramisel võtta arvesse neid harrastajaid, kelle
kohta ei ole kinnitust tehtud.
Kehtestatud harrastajate arvu alampiiri eesmärk on tagada
spordiorganisatsiooni jätkusuutlikkus. Vähem kui 25 harrastajaga
organisatsiooni ei ole võimalik pidada jätkusuutlikuks, kuna väikese
harrastajate arvuga ei suudeta maksta treeneritele töötasusid, tasuda üüri-
ja/või rendikulusid või osaleda võistlustel ja käia laagrites. Spordi üldist
arengut silmas pidades ei ole selline tegevus perspektiivikas, samuti selle
rahastamine linna eelarvest. Suuremad klubid on võimelised täitma laialdasemat
ülesannet - spordi igakülgne arendamine ja kättesaadavaks tegemine suuremale
arvule soovijatest.
Spordiklubi toetatud harrastajate arv on aasta-aastalt
vähenenud.
2012 - 53 harrastajat;
2013 - 43 harrastajat;
2014 - 27 harrastajat;
2015 - 22 harrastajat.
Võrreldes 2012. aastaga on
harrastajate arv vähenenud 2,4 korda, mis kuidagi ei viita jätkusuutlikkusele.
Tallinna linn hindab klubi jätkusuutlikkust korra raames vaid kinnitatud Tallinna
harrastajate arvust lähtudes.
Linnavalitsus nõustub siiski vaide esitaja seisukohaga selle
osas, et Tallinna Spordi- ja Noorsooameti juhataja 22. jaanuari 2015
käskkirjaga nr 9 punktis 4 väljendatud otsus ei vasta haldusmenetluse seaduse §-s 56 sätestatud nõuetele, kuna selles ei ole esitatud toetuse andmisest keeldumise täpseid
aluseid ja põhjendusi. Otsus on vastuolus HMS § 56 lg-tes 1-3 sätestatud
haldusakti vorminõuetega ja järelikult formaalselt õigusvastane. Riigikohus on küll pidanud üldjuhul haldusakti
nõuete kohaselt põhjendamata jätmist akti tühistamise aluseks, kuid möönnud, et
olukorras, kus haldusorgan peaks igal juhul sama sisuga haldusakti uuesti välja
andma, ei pruugi akti tühistamine selle põhjenduste puudulikkuse tõttu
menetlusökonoomia põhimõttest lähtuvalt olla põhjendatud (vt nt 15. oktoobri
2009. aasta otsus haldusasjas nr 3-3-1-57-09, punkt 13).
Sellest lähtuvalt jätab linnavalitsus haldusakti jõusse.
Kokkuvõttes leiab linnavalitsus, et ameti keeldumine
sporditegevuse toetuse eraldamisest vaide esitajale on põhjendatud. Ameti
seisukoht, et sporditegevuse toetust antakse spordiorganisatsioonile, kellel on
vähemalt 25 Tallinna elanikuks registreeritud harrastajat, kelle kohta on
toetuse andmise soovi kinnitatud, on kooskõlas korra mõtte ja eesmärkidega.
4. Arvestades punktis
3 esitatud seisukohti ja põhjendusi, jätta SPORDIKLUBI TATS 23. veebruaril 2015
esitatud vaie Tallinna Spordi- ja Noorsooameti juhataja 22. jaanuari 2015 käskkirja
nr 9 punkti 4.3 peale rahuldamata.
5. Tallinna
Linnakantseleil teha korraldus teatavaks Tallinna Spordi- ja Noorsooametile
ning SPORDIKLUBILE TATS.
6. Isikul, kelle õigusi vaidemenetluses
rikuti, on õigus pöörduda halduskohtumenetluse
seadustikus sätestatud tingimustel ja korras, s.o 30 päeva jooksul alates
korralduse teatavakstegemisest, kaebusega Tallinna Halduskohtusse (Pärnu mnt 7,
Tallinn 15082).
|
|
|
|
Kalle Klandorf
|
Abilinnapea linnapea
ülesannetes
|
|
Priit Lello
|
|
Linna õigusdirektor linnasekretäri
ülesannetes
|
|