1. võtta teadmiseks
seletuskirjas toodud informatsioon auditi „Puu raieloa väljaandmise ja
järelevalve korraldus Tallinnas“ tulemuste kohta;
2. Tallinna Keskkonnaametil
31. oktoobriks 2014:
2.1 valmistada ette ja
esitada linnavalitsusele Tallinna Linnavolikogu 19. mai 2011 määruse nr 17 „Puu raieks ja
hoolduslõikuseks loa andmise tingimused ja kord“
muutmise eelnõu, eesmärgiga reguleerida selgelt ja läbipaistvalt ameti
koordineeriv tegevus asendusistutuse korraldamisel. Samuti näha ette
asendustäitmise rakendamise võimalus asendusistutuse täitmata jätmise korral;
2.2 analüüsida
asendusistutuse arvestuse aluseks oleva haljastusühikute arvutamise metoodika
kohasust ja selle muutmise vajaduse korral esitada eelmises punktis nimetatud
eelnõus vastav ettepanek;
2.3 täiendada asendusistutuskohuslasega
sõlmitava lepingu tüüpvormi sanktsioonide osa, et sanktsioonid oleksid mõjusad
ning reaalselt rakendatavad;
3. Tallinna
Keskkonnaametil:
3.1 kavandada raielubade
andmekogu arendustegevused, et see võimaldaks operatiivselt saada valdkonna
korraldamiseks vajalikku teavet ja statistikat (sh täitmata
asendusistutuskohustuse, tehtud tööde, garantiide jmt kohta);
3.2 viia 31. detsembri 2014
seisuga läbi asendusistutuskohustuse nõuete inventuur;
3.3 esitada iga aasta 20.
veebruariks Tallinna Linnavalitsusele ülevaade asendusistutuse määramise, täitmise
ja täitmata jätmise kohta (tervikuna ja möödunud kalendriaasta osas);
3.4 esitada 20.
veebruariks 2015 Tallinna Linnavalitsusele teave punktides 2.3, 3.1 ja 3.2
nimetatud ülesannete täitmise kohta.
|
|
Edgar Savisaar
|
|
Linnapea
|
Toomas Sepp
|
|
Linnasekretär
|
VÄLJAVÕTE ÕIGE
Seletuskiri
|
Tallinna Linnavalitsuse
istungi protokolli päevakorrapunkti
|
“Informatsioon
järelauditi „Puu raieloa väljaandmise ja järelevalve korraldus Tallinnas“
tulemuste kohta“ juurde
|
|
|
|
Vastavalt 2014. aasta
tööplaanile viis linna sisekontrolöri teenistus Tallinna Keskkonnaametis läbi järelauditi
„Puu raieloa väljaandmise ja järelevalve korraldus Tallinnas“.
Järelauditi läbiviimise
eesmärk oli hinnata 2010. aastal läbi viidud auditis „Puu
raieloa väljaandmise ja järelevalve korraldus Tallinnas“ tehtud ettepanekute täitmist, muuhulgas seda, kas
ja kuivõrd asjakohaselt, tõhusalt ja õigel ajal on auditis tehtud ettepanekuid
rakendatud.
Järelaudit viidi läbi
ajavahemikul märtsist kuni aprillini 2014.
Järelauditi põhjal võib
tõdeda, et enamik põhiauditis tehtud ettepanekutest on ellu viidud: eelkõige on
välja töötatud ja kehtestatud uus regulatsioon, sealhulgas Tallinna
Linnavolikogu 19. mai 2011 määrus nr 17 „Puu raieks ja
hoolduslõikuseks loa andmise tingimused ja kord“ (edaspidi ka kord),
Tallinna Linnavalitsuse 28. septembri 2011 määrus nr 112 „Avalikule alale puude
istutamise kord“ ja Tallinna Linnavolikogu 13. juuni 2013 määrus nr 40 „Tallinna haljastu tegevuskava
aastateks 2013-2025“. Nimetatud õigusaktide koostamisel on arvestatud
valdavat osa varasemas auditis tehtud ettepanekuid.
Järelauditi tulemusel peame
siiski vajalikuks pöörata tähelepanu alljärgnevale.
Esiteks ilmnes, et avalikel aladel
tehtavate asendusistutuste osas on Tallinna Keskkonnaamet (edaspidi ka amet)
juurutanud praktika, mille kohaselt määrab amet vajalikud istutustööd ja valib
ka tööde teostaja. Seejärel võtab amet ühendust asendusistutuskohustuslastega
ja pakub neile võimalust tasuda vastavate tööde eest.
Ehkki sellisel korraldusel on
mitmeid plusse nii linna kui asendusistutuskohuslase jaoks, tuleb tõdeda, et
ameti sellisel tegevusel puudub kohane õiguslik alus. Ka ameti sisemistes
dokumentides ei ole ameti tegevus asendusistutuse koordineerimisel piisavalt
reguleeritud. Samuti on ameti, asendusistutuskohuslase ja tööde teostaja
vahelised õigussuhted paljuski selgusetud. Kokkuvõttes on ameti vastav tegevus
läbipaistmatu, mistõttu kaasneb sellega arvestatav korruptsioonirisk.
Auditeerijad teevad ametile
ettepaneku töötada välja korra muutmise eelnõu, millega reguleeritakse selgelt
ja läbipaistvalt Tallinna Keskkonnaameti tegevus asendusistutuste
koordineerimisel.
Teiseks tuleb rõhutada, et olemasolev
linna regulatsioon ei taga piisavalt asendusistutuskohustuse täitmist.
Peamiseks probleemiks on siin asjaolu, et kord ei näe ette asendustäitmise
kohaldamist (asendustäitmise
ja sunniraha seaduse - edaspidi ATSS - mõistes) asendusistutuskohustuse
täitmatajätmise korral. Siinkohal tuleb täpsustada, et veel järelauditi
läbiviimise käigus nõustusid auditeerijad ameti hinnanguga, et vastava normi
puudumise tõttu kehtivas looduskaitseseaduses ei ole asendusistutuskohustuse
täitmata jätmise korral võimalik rakendada asendustäitmist ega sunniraha. Pärast
mõningast kaalumist asuvad auditi läbiviijad siiski seisukohale, et vastava
normi puudumine looduskaitseseaduses välistab küll sunniraha, kuid mitte
asendustäitmise kohaldamise. Nimelt on ATSS § 8 lg 1 kohaselt lubatud rakendada
sunnivahendit, kui adressaadile on tehtud teatavaks ettekirjutus, mis kehtib,
ning seda ei ole hoiatuses märgitud tähtaja jooksul täidetud. Sama seaduse § 4
lg 1 kohaselt on ettekirjutuseks ATSS tähenduses haldusakt, mis paneb isikule
kohustuse teha nõutav tegu või hoiduda keelatud teost. Kokkuvõttes on
kõrvaltingimusena asendusistutuse kohustust sisaldav raieluba just selline
kohustav haldusakt. Sunniraha ei saa aga asendusistutuse puhul kohaldada, kuna
see eeldab ATSS § 10 lg 2 kohaselt sunniraha ülemmäära sätestamist vastavas
eriseaduses.
Samuti on raskendatud
asendusistutuskohustuslastega sõlmitud lepingutes ettenähtud leppetrahvi
rakendamine, kuna avalikule maale tehtava asendusistutuse maksumust ei ole
lepingus ega mujal fikseeritud. Seega ei ole selge, milliselt summalt tuleks
leppetrahvi arvestada.
Auditeerijate hinnangul tuleks
ametil korra muutmise eelnõu ettevalmistamisel kaaluda tõsiselt ka
asendustäitmise kohaldamise võimaluse sätestamist. Samuti soovitavad
auditeerijad täiendada asendusistutuskohustuslastega sõlmitava lepingu
tüüpvormi sanktsioonide osa, et need oleksid tõhusad ja rakendatavad.
Kolmandaks tuleb tõdeda, et valdav
osa määratud asendusistutustest jääb tegemata: perioodil 27. mai 2011 kuni 31. oktoober
2012 määratud asendusistutus on täidetud vaid 20% ulatuses. Ka varasem, enne
korra jõustumist määratud asendusistutus on täidetud vaid 38% ulatuses.
Osa istutusi jääbki
tõenäoliselt tegemata, kuna vastava kohustusega koormatud ettevõtte on pankrotistunud
või muul põhjusel tegevuse lõpetanud. Täitmata asendusistutuskohustuse osas
puudub ka ametil endal ülevaade, kui paljudel juhtudel on veel võimalik
täitmist nõuda, ja kui paljud nõuded tuleks nö „maha kanda“.
Auditeerijad teevad ametile
ettepaneku viia läbi asendusistutuse nõuete inventuur ning esitada teave selle
tulemuste kohta linnavalitsusele.
Neljandaks väärib mainimist,
et kuigi üldiselt on asendusistutuse mahte mõnevõrra vähendatud, määrab amet
asendusistutuse kohustust endiselt märkimisväärselt suures mahus (seda eriti
eramute ehituse ja laiendamise puhul). 22. aprilli 2014 seisuga oli ameti
andmetel tegemata asendusistutusi kokku 26 352 puu ja 54 028 haljastusühiku
ulatuses.
Arvestades, et linna
eesmärgiks asendusistutuse määramisel ei saa olla kõrghaljastuse kvantiteedi
suurendamine (linna metsastamine) vaid inimväärse keskkonna loomine ja
säilitamine, on küsitav, kas linna territooriumil (avalikul ja eraomandis
oleval maal) on üldse piisavalt vaba ruumi, et elukeskkonna kvaliteeti (sh näiteks
liiklusohutust) kahjustamata nõutaval hulgal puid ja põõsaid istutada.
Auditeerijad teevad ametile
ettepaneku analüüsida asendusistutuste mahtusid, et selgitada välja, kas
praeguses mahus asendusistutuskohustust määrata on mõistlik ning kaaluda
asendusistutuse arvestuse aluseks oleva haljastusühikute arvutamise metoodika
korrigeerimist.
|
|
|
|
Arvo Teder
|
Linna sisekontrolör
|
|