Seletuskiri
|
Tallinna
Linnavalitsuse istungi protokolli päevakorrapunkti
|
“Informatsioon auditi
„Tallinna Transpordiameti tegevus teede ja tänavate sulgemise maksu
kogumisel“ tulemuste kohta“ juurde
|
|
|
|
Tallinna linna sisekontrolöri teenistuse siseauditi
osakond tegi 2012. aasta tööplaani alusel auditi „Tallinna
Transpordiameti tegevus teede ja tänavate sulgemise maksu kogumisel“.
Auditi
eesmärk oli selgitada välja, kuidas on transpordiametis tänava
ajutise sulgemise loa väljastamine ja maksu kogumine korraldatud ja
hinnata, kas ameti sisekontrollisüsteem loob eeldused loa
õigeaegseks ja läbipaistvaks väljastamiseks ning maksu
õigeaegseks laekumiseks. Analüüsiti, milliseid probleeme
esineb ja kuidas neid lahendada. Auditeeritav
periood oli 2012. a esimesed kümme kuud.
Auditi käigus otsiti
vastuseid järgmistele küsimustele:
- Kas õiguslik raamistik on piisav, üheselt
selge ja arusaadav, et tagada teede ja tänavate sulgemise maksu
tõhus kogumine?
- Kas teede ja tänavate sulgemise maksu kogumine vastab
regulatsioonidele ning loob eeldused maksu õigeaegseks ja
tõhusaks kogumiseks?
- Kas järelevalve korraldus on optimaalne ja tõhus?
Meie olulisim järeldus oli: tänava
ajutise sulgemise loa taotluste menetlemine, lubade väljastamine,
maksuotsuste tegemine ja järelevalve vajab muudatusi. Linnavalitsusel
tuleb otsustada, milline amet ja mis ulatuses teede ja tänavate sulgemise lubade
väljastamise ja maksu kogumisega tulevikus tegelema hakkab ning kes hakkab
teostama järelevalvet teede ja tänavate sulgemise üle.
2011. aastal oli Tallinnas kohalikest maksudest kehtestatud
müügimaks, reklaamimaks, teede ja tänavate sulgemise maks ja
parkimistasu. Kohalike maksude osatähtsus linna tuludes oli 5,4%.
Tulenevalt müügi- ja paadimaksu kaotamisest 2012. aastast on kohalike
maksude osatähtsus linna eelarves ca 1,6% tuludest. Teede ja
tänavate sulgemise maksu haldab ning teede ja tänavate ajutise
sulgemise üle teeb järelevalvet Tallinna Transpordiameti
liikluskorralduse osakond.
Auditi läbiviimise ajal reguleeris teede ja
tänavate maksu menetlust Tallinna Linnavolikogu 20. detsembri 2004
määrus nr 56 „Teede ja tänavate sulgemise maksu kehtestamine“.
Alates 1. jaanuarist 2013 reguleerib sama küsimust Tallinna Linnavolikogu
20. detsembri 2012 määrus nr 31 „Teede ja tänavate sulgemise
maks“.
Käesoleval ajal kehtiva teede ja tänavate maksu
kohaselt tuleb teede ja tänavate sulgemise maksu tasuda sõidutee,
kõnnitee, parkla või väljaku sulgemise eest. Sulgemised
võivad olla seotud demonstratsiooni, rongkäigu ja muu ürituse
korraldamisega, samuti kaeve-, ehitus- või remonttööga.
Maksumäärad on diferentseeritud sõltuvalt tänavate grupist,
sulgemise viisist (osaline või täielik), nädalapäevast,
kellaajast ja sulgemise kestusest ning ulatuvad 0,32 eurost 80 euroni tunnis.
2011. aastal laekus teede ja tänavate sulgemise maksu 672 687 eurot.
Viimase viie aasta lõikes on maksu laekumine langustrendis, näiteks
laekus ehitusbuumi aastal 2008. maksu 1 237 330 eurot.
Tallinna Transpordiametil tuleb töötada välja
„Teede ja tänavate ajutise sulgemise eeskirja“ muudatused, võttes
arvesse auditis toodud ettepanekuid. Näiteks ei ole võimalik infosüsteemis
loa taotlusi elektrooniliselt menetleda ega lube elektrooniliselt
väljastada. Samuti on kehtiv õiguslik regulatsioon liiga jäik
ega võimalda maksu diferentseerida olenevalt reaalsest mõjust
liikluskorraldusele. Tallinna Transpordiametil tuleks analüüsida
maksu haldamisega seotud tulusid ja kulusid ja muuhulgas seda, kui suur osa
maksuotsustest toob linnale sisse väikest tulu (näiteks alla 30 euro)
ja kas oleks otstarbekam sellistel puhkudel maksust loobuda.
Auditi käigus ilmnes, et Tallinna Transpordiameti
sisemine regulatsioon ei ole piisav, eeskätt juhindutakse
väljakujunenud tavast. Ametil tuleb töötada välja
ametisisene regulatsioon, milles sätestataks täpsemini ametnike
vastutus ning tänava ajutise sulgemise lubade ja maksuotsuste menetlemise
toimingud. Kiiremas korras tuleb transpordiameti ametnike töö
tänava ajutise sulgemise lubade ja maksuotsuste menetlemisel viia
kooskõlla haldusmenetluse seaduse ja maksukorralduse seadusega. Maksuteated
peavad sisaldama viidet otsuse vaidlustamise võimaluste kohta, otsusest
peab nähtuma maksu arvutuskäik ning taotluse rahuldamata jätmine
peab olema nõuetekohaselt vormistatud.
Tallinna
Transpordiameti tegevused maksu kogumisel ei vasta osaliselt linnavalitsuse ja
linnavolikogu õigusaktidele. Nimelt registreeritakse avalduse alusel
väljastatud sulgemisload, samuti maksu tasumise aluseks olevad dokumendid,
kuid tuleb tagada, et ka vastuvõetud ja aktsepteeritud avaldused oleksid
registreeritud (et oleks võimalik jälgida, kas avaldusi
menetletakse ettenähtud tähtaja piires), et avaldused oleksid
täidetud korrektselt ja üheselt mõistetavalt, et avalduse
informatsioon oleks vastavuses väljastatud loa ja arvega. Tallinna
Transpordiameti liikluskorralduse osakonna töös tuleb tagada, et
tegevused oleksid dokumenteeritud ja taasesitamist võimaldavas vormis,
vältimaks tahtlike või tahtmatute vigade tekkimist. Juhtidel tuleb
korraldada, et töötajad täidaksid kehtestatud reegleid.
Teede ja tänavate sulgemise järelevalve korraldus
ei ole Tallinna Transpordiametis riskipõhine ja vajab
tõhustamist. Ametil tuleb analüüsida, millisel moel
tulevikus järelevalvet teostada ja kas oleks otstarbekam anda see
funktsioon üle Tallinna Munitsipaalpolitsei Ametile või
järelevalve ametisiseselt ümber korraldada. Järelevalve praegune
korraldus ei olnud auditi läbiviimise ajal piisavalt tõhus -
väärtegude menetlemisega tegeles üks ametnik, järelevalve
tegija tööaeg on 40 tundi nädalas, mistõttu
järelevalvega on katmata tööpäevaväline aeg,
puhkepäevad ja riiklikud pühad, järelevalve tegija,
väärtegude menetleja ja otsuste vormistaja on üks ja sama isik
(see muudab hilisemad kohtuvaidlused keeruliseks) jms. Tallinna
Transpordiametil tuleb analüüsida riske ning seejärel suunata
järelevalvetegevused riskide maandamiseks. Samuti tuleb
analüüsida, millised rikkumised on linnaelaniku seisukohast olulised.
Kehtestada tuleb ametisisesed reeglid, kus määratakse
järelevalvetegevused ja vastutajad.
Nõuete parema laekumise tagamiseks on oluline, et
Tallinna Transpordiamet teeks Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Kojaga
tihedamat koostööd.
Auditi käigus selgitati
välja, et Tallinnas on loomisel uus infosüsteem, mille abil oleks
võimalik kaevetöö- ning teede ja tänavate maksu lube
menetleda elektrooniliselt. Elektroonilise menetlemise
väljatöötamisega tegelevad Tallinna Kommunaalamet, Tallinna
Transpordiamet ja Tallinna Linnakantselei IT-teenistus. Samal ajal korraldab
Tallinna Ettevõtlusamet koostööd Maksu- ja Tolliametiga, et
see arendaks oma infosüsteeme eesmärgiga hallata kohalikke makse
(teede ja tänavate sulgemise maks, reklaamimaks). Analüüsida on
vajalik, kas maksu haldamise üleandmine Maksu- ja Tolliametile on
majanduslikult otstarbekas olukorras, kus kaevetöö- ning teede ja
tänavate sulgemisluba jäävad väljastama Tallinna
Kommunaalamet ja Tallinna Transpordiamet.
On risk, et paralleelselt aset
leidvad arendustegevused ei ole piisavalt koordineeritud. Ei ole üheselt
selge, kes hakkab lubade väljastamise, maksu haldamise ning
järelevalve korraldamisega tulevikus tegelema. Sellesisuline otsus tuleb
langetada, et tagada selgus eri ametite kohustuste ja vastutuse osas.
|
|
|
Arvo Teder
|
Linna
sisekontrolör
|
|