TALLINNA LINNAVALITSUS
|
|
KORRALDUS
|
|
|
Tallinn
|
19. september
|
2012 nr
|
1289-k
|
|
|
Väike-Karja tänava
liikluskorraldusega seonduva vaide läbivaatamine (OSAÜHING BALTEK ARENDUS)
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 66¹ lg
1, haldusmenetluse seaduse § 73 lg 1, § 85 p 4 ja § 86 lg 1 alusel ning
tulenevalt vaidemenetluses selgunud asjaoludest
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Vaidemenetluse asjaolud
OSAÜHINGULE
BALTEK ARENDUS (edaspidi ka vaide
esitaja) kuulub Tallinna vanalinnas aadressil Pärnu mnt 10 //
Suur-Karja tn 23 // Müürivahe tn 22 asuv kinnistu. Kuni 13. juulini
2012 pääses vaide esitaja kinnistu sisehoovi, mille värav asub Väike-Karja
tänava Pärnu maantee poolses otsas, sisenedes Väike-Karja
tänavale Pärnu maanteelt. Ka väljasõit kinnistu
sisehoovist oli tagatud Väike-Karja tänavalt otse Pärnu maanteele.
13. juulil 2012 paigaldati Tallinna Transpordiameti
korraldusel Pärnu maanteelt Väike-Karja tänavale
sissesõidu ette betoonist linnukujulised tõkked.
Liikluskorraldusvahenditega jäi sissesõit (erilubadega ja 06.00
kuni 10.00 laadimiseks) endiselt lubatuks ning seda ei muudetud.
17. juulil 2012 pöördus vaide esitaja esindaja
vandeadvokaat Üllar Aedna e-kirjaga Tallinna Transpordiameti poole
taotlusega põhjendada, millisel faktilisel ja õiguslikul alusel
ning eesmärgil on paigaldatud Väike-Karja tänavale juurdepääsu
piiravad tõkked, mis takistavad ja piiravad kinnisasja omaniku ja teiste
kinnistul asuvate asutuste tööd ja kinnistu kasutamist ning
raskendavad hooneid teenindavate sõidukite juurdepääsu
kinnisasjale.
18. juulil 2012 asendati Väike-Karja tänava Pärnu
maantee poolses otsas senised liikluskorraldusvahendid liiklusmärgiga 331
„Sissesõidu keeld“, mis keelab edasisõidu Pärnu maanteelt
Väike-Karja tänavale. Seni oli kõnealuses kohas mootorsõidukite
sissesõit lubatud laadimiseks 6.00 - 10.00 ja erilubadega. Rakendatud
liikluskorralduse kohaselt pääses Väike-Karja tänava Pärnu
maantee poolses otsas asuvate kinnistute juurde ainult ringiga läbi
vanalinna - Pärnu maanteelt mööda Suur-Karja tänavat peaaegu
Vana turu platsini ja sealt mööda Väike-Karja tänavat
tagasi Väike-Karja tänava Pärnu maantee poolsesse otsa. Isikuid,
kelle jaoks on kõnealusel muudatusel individuaalne iseloom, st kelle
kinnistutele pääs muudeti oluliselt raskemaks, liikluskorraldust
muutvast haldusmenetlusest ei teavitatud ja nende arvamusi ära ei
kuulatud. Kuigi väljasõit Väike-Karja tänavalt Pärnu
maanteele on endiselt lubatud, polnud see võimalik, sest
väljasõit oli tõkestatud betoontuvidega.
20. juulil 2012 pöördus vaide esitaja esindaja
vandeadvokaat Üllar Aedna taas Tallinna Transpordiameti poole
küsimusega, millisel faktilisel ja õiguslikul alusel ning
eesmärgil on liikluskorraldust Väike-Karja tänaval muudetud.
Tallinna Transpordiamet teatas vaide esitajale 23. juulil 2012 e-kirjaga,
et liiklusmärgi paigaldamise õiguslik alus tuleneb kohaliku
omavalitsuse korralduse seadusest, teeseadusest, liiklusseadusest ning Tallinna
Linnavolikogu ja Tallinna Linnavalitsuse õigusaktidest. 26. juuli 2012
e-kirjaga lisas Tallinna Transpordiamet, et betoontõkked on paigaldatud
Väike-Karja tänava liikluse piiramise eesmärgil.
2. OSAÜHING BALTEK ARENDUS
vaie
6. augustil 2012 esitas OSAÜHING BALTEK ARENDUS
esindaja vandeadvokaat Üllar Aedna Tallinna Linnavalitsusele vaide.
Vaide esitaja palub tuvastada Tallinna linna (Transpordiamet)
toimingu, mis seisneb Tallinnas, Väike-Karja tänavale
betoontõkete paigaldamises, õigusvastasus ning teha Tallinna
Transpordiametile ettekirjutus Väike-Karja tänavalt
betoontõkete eemaldamiseks. Tuvastada haldusakti tühisus või
tühistada haldusakt, millega Tallinna linn (Transpordiamet) kehtestas
Tallinnas, Väike-Karja tänavale sissesõidu keelu (märk
331) ning teha Tallinna Transpordiametile ettekirjutus Väike-Karja
tänava liiklusmärgi „Sissesõidu keeld“ eemaldamiseks
või alternatiivselt tuvastada Tallinna linna (Transpordiamet) toimingu,
mis seisneb Tallinnas, Väike-Karja tänava liiklusmärgi „Sissesõidu
keeld“ paigaldamises, õigusvastasus ning teha Tallinna Transpordiametile
ettekirjutus nimetatud liiklusmärgi eemaldamiseks.
28. augustil 2012 linna sisekontrolöri teenistuse
menetlusosakonnas toimunud nõupidamisel täpsustas vaide esitaja
vaiet ja tegi ettepaneku alternatiivse võimalusena jätta
Väike-Karja tänavale liiklusmärk 331 „Sissesõidu keeld“ lisades
lisateatetahvli v.a kauba laadimine ajavahemikul 6.00-10.00 ning
sissesõit Tallinna Transpordiameti erilubadega. Vaide esitaja pakkus võimalusena
veel varianti piirata sissesõitu selliselt, et kauba laadimiseks on
sissesõit lubatud ainult Väike-Karja tänava Pärnu mnt
poolses otsas asuvatele kinnistutele.
Vaide esitaja on seisukohal, et haldusakt Väike-Karja
tänava sissesõidu keelamise kohta on vormistamata ja liikluse
piiramine betoontõketega on õigusvastane. Liiklusseaduse kohaselt
on liikluse korraldamise eesmärk tagada häireteta, sujuv,
võimalikult kiire, ohutu ja keskkonda minimaalselt kahjustav liiklus.
Vaide esitaja väitel on Väike-Karja tänavale sissesõidu
keelu kehtestamine suunatud kohustuse (sõidukeelu) tekitamisele, seega
haldusakti andmisele. Tallinna linn ei ole vaide esitaja väitel Pärnu
maanteelt Väike-Karja tänavale sissesõidukeelu kehtestamise
kohta haldusakti vormistanud. Vorminõutetele vastava haldusaktita on
keelu kehtestamine õigusvastane ja tühine. Vaide esitaja
rõhutab, et liiklusseadusest tulenevalt korraldatakse liiklust
liikluskorraldusvahenditega, mis peavad vastama liiklusseaduse ja teeseaduse
nõutetele. Väike-Karja tänavale paigaldatud betoontõkked
ei vasta liikluskorraldusvahendi tunnustele ning pole õigusaktidega
kooskõlas. Seega on tõkete paigaldamine Väike-Karja
tänavale liikluse piiramiseks (korraldamiseks) vaide esitaja hinnangul õigusvastane.
Vaide esitaja märgib, et Tallinna linn ei ole teda
Väike-Karja tänavale sisse- ja väljasõidu
betoontõketega takistamisele (haldustoiming) ja sissesõidukeelu
kehtestamisele (haldusakt) suunatud menetlusest informeerinud ega menetluses
ära kuulanud. Vaide esitaja väitel on tegemist menetlusnõuete
rikkumisega (õigusvastasus), mis võis mõjutada asja
otsustamist ja et vastav rikkumine toob kaasa haldusakti (sissesõidu
keeld) tühistamise.
Vaide esitaja leiab, et Väike-Karja tänavale
sissesõidu takistamise põhjus on ebaselge ja põhjendamata.
Tallinna Transpordiameti põhjendus, nagu oleks betoontõkked
paigaldatud juba 6. jaanuarist 2000 kehtinud liiklusmärki dubleerima,
mistõttu liikluskorraldust antud kohas muudetud ei ole, on vaide esitaja
arvates ebaõige. Vaide esitaja märgib, et eemaldades senised liiklusmärgid,
mis lubasid Väike-Karja tänavale sissesõitu Pärnu
maanteelt teenindusajal väikeveokitega ning lubadega ning
tõkestades füüsiliselt sissesõidu, muutus teenindusajal
väikeveokitega ning lubadega liiklejate olukord, sest sissesõit
Pärnu maanteelt Väike-Karja tänavale muutus võimatuks.
Ühtlasi muutus võimatuks ka väljasõit Väike-Karja
tänavalt Pärnu maanteele. Kuna vaide esitajat ega ka teisi
Väike-Karja tänava elanikke, asutusi ja ettevõtteid ei ole
menetlusest informeeritud ega ära kuulatud, siis ei saa eeldada, et nende
olukorda kaaluti. Puudutatud isikute huve arvestamata tehtud haldustoiming on
vaide esitaja arvates kaalutlusveaga ja seega õigusvastane.
Tallinna Transpordiameti põhjendust, mille kohaselt liiklust
antud asukohas piirati tulenevalt asjaolust, et vaatamata
liikluskorraldusvahenditele kasutati seda tänavat keeluajal massiliselt
mootorsõidukitega sõitmiseks ja parkimiseks, on vaide esitaja
sõnul ebaselge, tõendamata ja kontrollimatu.
Vaide esitaja on seisukohal, et eemaldades Väike-Karja
tänava Pärnu maantee poolsest otsast kokku kaheksa liiklusmärki
ja lisateadetetahvlit (millega oli liiklus korraldatud kuni 18. juulini 2012),
ei ole Tallinna linn näinud võimalust paigaldada selget ja ohutut
sissesõitu keelavat liiklusmärki koos lisateatetahvliga, mis lubab
sissesõitu 6.00 - 10.00 teenindaval transpordil ja Tallinna Transpordiameti
lubadega. Eesmärk, muuta liiklussituatsioon selgemaks, oli Tallinna linnal
võimalik saavutada teise, vaide esitaja õigusi vähem
koormava vahendiga. Abinõu, mis riivab isiku õigusi
ülemääraselt, ei ole vaide esitaja sõnul proportsionaalne.
Tallinna linn ei ole vaide esitajat vähem koormavaid lahendusi kaalunud
ning piirangu proportsionaalsust ja eesmärgipärasust hinnanud.
Tallinna linn pole kaalunud ega põhjendanud, miks on vajalik väidetavaid
liiklusrikkumisi tõkestada võimalikest kõige intensiivsema
vahendiga, see on Väike-Karja tn Pärnu mnt sissesõidu ja
väljasõidu füüsilise blokeerimise ja sissesõidu
täieliku keelamisega. Väike-Karja tänavale
sissesõidukeeld ja sissesõidu füüsiline blokeerimine ei
ole vaide esitaja arvates seatud eesmärgi suhtes proportsionaalne vahend.
Absoluutne liiklusnõuete rikkumise välistamine ei saa olla
eesmärk omaette ega absoluutne eesmärk. Sisse- ja
väljasõidu füüsiline blokeerimine ja täielik
sissesõidukeeld piirab ülemääraselt vaide esitaja
kinnisasja kasutust ning on seega õigusvastane.
Tallinna Transpordiameti väide, et Väike-Karja
tänava sulgemine vähendab liikluskoormust vanalinnas, on vaide
esitaja sõnul oletuslik, tõendamata ja põhjendamata. Kuna
ligipääs kinnisasjale on takistatud, tuleb vaide esitajale kuuluva
kinnisasjani jõudmiseks läbida vanalinnas mitmeid kordi pikem
distants, mille tulemusel suureneb liikluskoormus teistel vanalinna
tänavatel ning samas väheneb ka jalakäijate ohutus.
Teenindusajal veoste laadimiseks peatuvate autode tõttu on vaide esitaja
sõnul liiklus teistel vanalinna tänavatel häiritud, samuti
väheneb seeläbi jalakäijate ohutus. Selline liikluskorraldus ei
saa parandada vanalinna elanike, hoonete ega jalakäijate olukorda ning ei
ole liikluskoormuse vähendamise eesmärgi saavutamiseks sobiv vahend.
Vaide esitaja rõhutab, et Tallinna linn ei ole kaalunud ega
põhjendanud, kuidas Väike-Karja tänava sisse- ja
väljasõidu tõkestamine ja sõidukite suunamine
teistele vanalinna tänavatele mõjutab liiklust teistel tänavatel
ja tagab ühtlasi häireteta, sujuva, võimalikult kiire ja ohutu
ligipääsu Väike-Karja tänavale. Vaide esitaja sõnul
on tegemist kaalutlusveaga, mis toob kaasa kõnealuse liikluskorralduse
õigusvastasuse ja tühisuse.
3. Tallinna Transpordiameti seisukoht
vaidele
Tallinna
Transpordiamet leiab, et OSAÜHING BALTEK ARENDUS vaie ei ole
põhjendatud ja tuleb jätta rahuldamata. Tallinna Transpordiamet
selgitab, et kohaliku omavalitsuse poolt on seatud piirangud Tallinnas
Väike-Karja tänaval liiklemiseks. Tallinna Linnavalitsuse 13. juuni 2012
määruse nr 28 „Liikluskorraldus Tallinna vanalinnas“ § 2 lg 2 p 29
kohaselt kuulub Väike-Karja tänav jalakäijate alasse (tänav
on jalakäijate alasse kuulunud juba alates 2. aprillist 2008). Sama
määruse § 3 lg 1 kohaselt on mootorsõidukiga lubatud
juurdepääs jalakäijate alal paiknevatele asutustele ja
ettevõtetele kell 06.00-10.00 nende teenindamiseks; kinnistutel
asuvatele parkimiskohtadele kinnistu omaniku taotlusel Tallinna Transpordiameti
väljastatud loa alusel; hoonetele - lühikest aega,
möödapääsmatu vajaduse korral ja Tallinna Transpordiameti
väljastatud loa alusel.
Tallinna Transpordiamet
märgib, et liikluskorralduslike muudatuste vajaduse Väike-Karja
tänaval tingis olukord, kus Väike-Karja tänaval toimus
ööpäevaringne väga tihe ja vilgas liiklus, kuigi tegemist on
jalakäijate alaga ning sõidukeid seal liiklemas väljaspool
teenindusaega 06.00 - 10.00 ei tohiks olla. Oluliseks probleemiks olid
sõidukid, mis kasutasid Väike-Karja tänavat transiitliikluseks
läbi vanalinna. Liiklust korraldatakse liikluskorralduvahendite ning muude
selleks sobivate meetmetega. Standardi EVS 843 kohaselt võib kasutada
betoonist linnukujulist takistust liikluse rahustamise meetmena.
Tallinna
Transpordiameti selgituste kohaselt on 14. septembri 2012 seisuga Väike-Karja
tänaval asuvatele kinnistutele juurdepääs võimaldatud
Pärnu maanteelt Väike-Karja ja Suur-Karja tänava kaudu kuni
Müürivahe tänavani. Seega ei ole vaide esitaja
pääsemine oma kinnistutele takistatud. Vaide esitajal on
võimalik sõita mööda Pärnu maanteed ja
Väike-Karja tänavat vaides viidatud kinnistutele ning sealt
välja Pärnu maanteele. Küll on aga paigaldatud
füüsilised takistused Väike-Karja ja Müürivahe
tänavate ristmiku juurde, mis välistavad transiitliikluse. 14.
septembri 2012 seisuga on taastatud ka endine olukord liiklusmärkide osas.
Tallinna
Transpordiamet märgib, et füüsiliste takistuste paigutamine
Väike-Karja ja Müürivahe tänavale on tõhus meede
ning selle tulemusel on Väike-Karja tänava kaudu varem aset leidnud
transiitliiklus lõppenud. Tähelepanu juhtimiseks rakendatud ajutine
liikluskord Väike-Karja tn ja Pärnu mnt ristmikul on vähendanud miinimumini
ka parkimiskorra eiramised.
Seega liikluse
rahustamiseks kasutatavate betoonist linnukujuliste füüsiliste
takistuste paigutamine Väike-Karja ja Müürivahe tänava
ristmiku lähedusse on tõhus meede, vajalik ning
eesmärgipärane (takistab vanalinna läbivat transiitliiklust).
Vaide esitaja ei saa kasutada enam vanalinna transiitliikluseks, kuid Tallinna
Transpordiameti hinnangul riive vaide esitaja õigustele kaalub üles
avaliku huvi lõpetada Väike-Karja tänava kaudu Tallinna
vanalinna sisenenud transiitliiklus ning parkimiskorra rikkumised nimetatud
tänaval.
4. Tallinna Linnavalitsuse seisukohad
vaide läbivaatamisel
Tallinna linnatranspordi koordineerimine ja korraldamine on
Tallinna Transpordiameti pädevuses, kelle põhiülesandeks on
muuhulgas linnaliikluse operatiivne korraldamine liiklusmärkide,
teemärgiste, fooride, piirete ja teiste liikluskorraldusvahenditega.
Tallinna Linnavalitsuse 13. juuni 2012 määrusega nr
28 „Liikluskorraldus Tallinna vanalinnas“ kehtestati jalakäijate ohutuse
tagamiseks vanalinnas piirkond, kus mootorsõidukite liiklus on lubatud
vaid erandjuhul ning mille sisse- ja väljasõiduteed on tähistatud
vastavate liiklusmärkidega. Kõnealuse määruse kohaselt
kuulub jalakäijate alasse muuhulgas Väike-Karja tänav kogu
ulatuses. Määruse kohaselt on mootorsõidukiga lubatud
juurdepääs jalakäijate alal paiknevatele asutustele ja
ettevõtetele kell 6.00 - 10.00 nende teenindamiseks või
määruses nimetatud juhtudel väljastatud lubade alusel. Nimetatud
määrusega ei muudetud sisuliselt liikluskorraldust Väike-Karja
tänaval, kuna Väike-Karja tänav määrati
jalakäijate alasse juba Tallinna Linnavalitsuse 2. aprilli 2008
määrusega nr 26 „Jalakäijate ala kehtestamine Tallinna
vanalinnas“ (kehtetu).
18. juulil 2012 muudeti
liikluskorraldust Väike-Karja tänaval. Senised liiklusmärgid,
mis võimaldasid kõnealusele alale sissesõidu Tallinna
Linnavalitsuse 13. juuni 2012 määruses nr 28 „Liikluskorraldus
Tallinna vanalinnas“ kehtestatud tingimustel, eemaldati ning paigaldati liiklusmärk
331 „Sissesõidu keeld“, mis keelab kõikide sõidukite edasisõidu.
Tallinna Linnavalitsus märgib,
et liiklusmärk, kui asja avalik-õiguslikku seisundit muutev akt on
üldkorraldus haldusmenetluse
seaduse § 51 lg 2 mõttes, st et tegemist on haldusaktiga, mis peab
olema kohane, vajalik ja proportsionaalne seatud eesmärgi suhtes ja mida
saab vaidlustada.
Vaide esitaja väide, et
haldusakt puudub, ei ole asjakohane, sest vaide esitaja ise vaidlustab
olemasolevat haldusakti, milleks on liiklusmärk.
Käesoleval ajal on
Väike-Karja tänava ja Pärnu maantee ristmikul samasugune
märkide kombinatsioon, nagu seda oli alates 6. jaanuarist 2000 kuni 13.
juulini 2012. Vaide esitaja ei ole vaidlustanud eelnimetatud perioodil kehtinud
märkide kombinatsiooni. Kuna tänaseks päevaks on
liiklusmärkide endine kombinatsioon taastatud, puudub vajadus liiklusmärkide
muutmiseks ning selleks korralduse andmiseks. Ka ei piira tänases asukohas
olevad betoonist linnukujulised füüsilised tõkked vaide
esitajal sõita enda kinnistutele.
Tallinna vanalinn kuulub UNESCO
maailmapärandi nimistusse ning vajab kaitsmist kahjulike mõjutuste
eest. Vanalinnas asuvatele hoonetele avaldab kahjulikku mõju transport
vibratsiooni ja heitgaasidega. Tallinna Linnavalitsus on seisukohal, et
põhjendamatut transporti, nagu seda on vanalinna läbiv transiitliiklus,
tuleb piirata. Selleks ühe meetmena on ka Tallinna vanalinnas kehtestatud
jalakäijate ala. Linnukujuliste betoontõketega, mis ei ole
vastuolus standardiga EVS 843 ning mida on lubatud kasutada liikluse
rahustamiseks, on sobilik piirata Tallinna vanalinna läbivat transiitliiklust.
Tallinna Linnavalitsus
möönab, et linnukujuliste betoonist takistuste kasutamisel
võib olla mõni kinnistuomanik sunnitud muutma oma
väljakujunenud marsruuti ja sõitma koguni mõnevõrra
pikema teekonna enda kinnistuni mööda vanalinna, kuid kuna sellise
meetmega välistatakse suurem transiitliiklus vanalinna kaudu, siis kogumis
väheneb vanalinna liikluskoormus ning tegemist proportsionaalne meetmega,
mis otseselt aitab kaasa vanalinna säilimisele.
5. Arvestades punktis
4 toodud asjaolusid ja põhjendusi puudub OSAÜHING BALTEK ARENDUS
õigustele põhjendamatu riive ning linnavalitsus jätab vaide
rahuldata.
6. Tallinna
Transpordiametil tagada vaide esitajale sissesõidu võimalus
Pärnu maanteelt Väike-Karja tänavale vastavalt kehtivale korrale
väljastatavate lubade alusel.
7. Tallinna
Linnakantseleil teha korraldus teatavaks vaide esitajale ja Tallinna Transpordiametile.
8. Isikul,
kelle vaie jäi rahuldamata või kelle õigusi vaidemenetluses
rikuti, on õigus pöörduda halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud
tingimustel ja korras, s.o 30 päeva jooksul alates korralduse
teatavakstegemisest, kaebusega Tallinna Halduskohtusse (Pärnu mnt 7,
Tallinn 15082).
|
|
|
|
Edgar Savisaar
|
Linnapea
|
Toomas Sepp
|
|
Linnasekretär
|
|