Tallinna Linnavalitsuse 30. mai 2012
korralduse nr 793-k
LISA
|
Seletuskiri
|
Tallinna Linnavalitsuse
korralduse eelnõu
|
“Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneeringu kehtestamine Kristiine linnaosas“ juurde
|
|
|
|
Tallinna
Linnavalitsuse korraldusega kehtestatakse Kristiine linnaosas 0,22 ha suuruse maa-ala kohta koostatud
Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneering, OÜ VILLA ARTUR KUKK töö
nr 07. Detailplaneeringu koostamise eesmärk on Lõokese tn 5b
kinnistu jagamine kaheks krundiks, moodustavatele kruntidele elamumaa
sihtotstarbe ja ehitusõiguse
määramine kuni 2-korruselise üksikelamu, kuni
2-korruselise 2 korteriga elamu ning kahe abihoone rajamiseks. Mõlemal
kavandataval elamul võib olla maa-alune korrus.
DETAILPLANEERINGU
KEHTESTAMISE PÕHJENDUSED
1. Olemasolev
olukord
Planeeritav
maa-ala asub Kristiine linnaosas Lõokese tänava, Haraka
tänava, Linnu tee ja Västriku tänava vahelises kvartalis.
Põhjast piirneb planeeritav kinnistu Lõokese tänavaga, idast
Lõokese tn 5 ja Haraka tn 4 krundiga, lõunast Haraka tn 6
krundiga, edelast Västriku tn 15b krundiga ja läänest
Lõokese tn 5a krundiga.
Planeeritava
kinnistu suurus on 2033 m² ja tegemist on sihtotstarbeta maaga.
Kinnistu kuulub Osaühingule Sakubü.
Krundi
kagupiiril on säilinud vana katlamaja kivikorsten, kasvuhoone ning teiste
rajatiste vundamendid, mis kuuluvad lammutamisele. Kuna krunt on pikemat aega
olnud kasutamata, on see suhteliselt võsastunud. Samas kasvavad siin ka
üksikud suuremad puud, millest levinumad on looduslikud vahtrad ja
raagremmelgad.
2. Kontaktvööndi
analüüs
Planeeringuala
kontaktvöönd on suhteliselt homogeense struktuuriga piirkond (nn
Tondi aedlinn), mis on kujunenud 20. sajandi esimesel poolel endistele
Sprincktali suvemõisa maadele. Võrdlemisi suurtele ning sageli
liigniisketele, keskmiselt umbes 1000 m² suurustele kruntidele rajati
1920. aastatel peamiselt puitmaterjalist kuni 2-korruselisi
mitmepereelamuid. Nõukogude perioodil tihendati aedlinna
mõnevõrra, säilitades seda suhteliselt homogeensena: lisandusid
üksikelamud ning Tondi tänava äärde ühiskondlikke ning
tööstushooneid. Pärast taasiseseisvumise perioodi on toimunud
asumi järkjärguline uuenemine - rekonstrueeritakse ja asendatakse
amortiseerunud hooneid, on kehtestatud ja menetluses mitmeid planeeringuid.
Planeeringuala naaberkinnistul on Tallinna Linnavalitsuse 3. augusti 2011 korraldusega
nr 1218-k kehtestatud „Lõokese tn 5 kinnistu detailplaneering“, millega kavandatakse ehitusõiguse
määramist kuni 2-korruselise, maa-aluse korrusega ringikujulise
korterelamu rajamiseks. Lisaks on lähipiirkonnas Tallinna Linnavalitsuse
29. detsembri 2004 korraldusega nr 2818-k kehtestatud „Lõokese tn 6 kinnistu detailplaneering“ eesmärgiga kavandada kaks krunti -
üksikelamu ehitamiseks ja üksikelamu teenindamiseks; Tallinna
Linnavalitsuse 26. aprilli 2006 korraldusega nr 795-k kehtestatud „Lõokese tn 4 kinnistu detailplaneering“, eesmärgiga kinnistu jagamine kaheks krundiks
ja olemasoleva 2-korruselise üksikelamu laiendus ning uuele moodustuvale
krundile uusehitisena ühe 2-korruselise üksikelamu rajamine.
Planeeringuala
kontaktvööndit võib pidada väljakujunenud
elamupiirkonnaks - siin on nii üksik-, rida- kui ka korterelamuid.
Planeeringualast ida poole jääv osa, s.o Haraka tänava,
Rähni tänava, Pardi tänava ja Tondi tänava vaheline
kvartal, on polüfunktsionaalne. Lisaks mõnele üksik- ja
korterelamule on mitu sotsiaalmaa maakasutusega krunti, nt Haraka tn 7, kus
asub 2-korruseline Tallinna Haraka Lasteaed ja Tondi tn 40, kus asub 3-korruseline
Tallinna Tondi Põhikool erivajadustega laste koolitamiseks. Ümbruskonna
suurim kaubandus-teeninduskeskus on Tondi Selver.
Piirkonna
tänavad, mida kasutavad peamiselt ümbruskonna elanikud, on
väikese liikluskoormusega. Tihedama liiklusega on Tondi tänav ja
Linnu tee. Mõlemal tänaval sõidab ühistransport (buss).
Lähim peatus on umbes 250 m kaugusel. Planeeringualast ligikaudu
300 m kaugusel asub trammide lõpp-peatus (Tondi peatus). Seega on
planeeringualal hea transpordiühendus nii kesklinna kui ka teiste
linnaosadega.
Arvestades
kontaktvööndi analüüsi, kus planeeringuala vahetus
läheduses paiknevad nii üksikelamud kui ka väiksemamahulised
korterelamud, on planeeringuga kavandatav - kuni 2-korruseline üksikelamu,
kuni 2-korruseline 2 korteriga elamu ja kaks abihoonet - siinsesse linnaruumi
sobiv ja ümbritsevat keskkonda arvestav.
3. Tallinna üldplaneering ja koostatav Kristiine
linnaosa üldplaneering
Tallinna üldplaneeringuga on planeeritava ala maakasutuse juhtotstarbeks määratud väikeelamute ala, s.o põhiliselt ühepere-
ja ridaelamutele, samuti üksikutele väiksematele 3-4-korruselistele
elamutele mõeldud ala, kus võib paikneda elamupiirkonda
teenindavaid asutusi ja väiksemaid kaubandus-teenindusettevõtteid,
olemasolevate väikeelamute piirkondade tihendamine korterelamutega ei ole
soovitatav. Detailplaneeringu lahendus on kooskõlas Tallinna
üldplaneeringuga.
Tallinna Linnavolikogu 9. märtsi 2006 otsusega nr 71 algatati
„Kristiine linnaosa üldplaneering“. Nimetatud otsuse punkt 1 kohaselt on
üldplaneeringu eesmärgiks Kristiine linnaosa pikaajaliste
arengusuundade määramine, territooriumi funktsionaalse maakasutuse
planeerimine koos uute elamu- ja bürooalade võimalike asukohtade
määramisega ehitustegevuse suunamiseks ja koordineerimiseks.
Kristiine linnaosa üldplaneeringu kehtestamisel täpsustatakse
Tallinna üldplaneeringut Kristiine linnaosa osas.
Tallinna
Linnavalitsuse 15. novembri 2006 korraldusega nr 2284-k kinnitatud „Kristiine linnaosa üldplaneeringu
lähteülesande“ punkti 3
(üldplaneeringu eesmärgid) kohaselt võitlemaks
valglinnastumisega kaalutakse tihendamisvõimalusi elamuehituseks
vajaliku sihtotstarbe muutmise või hoonestustiheduse tõstmise
näol. Kahe protsessi ühendamine, kus väärtustame
väljakujunenud elukeskkondi ja samas püüame kesklinna
lähedale pakkuda uusi elukohti, on üldplaneeringu üks peamisi
eesmärke. Käesolev detailplaneeringulahendus vastab koostatava
Kristiine linnaosa üldplaneeringu eesmärkidele.
4. Kehtiv
detailplaneering
Planeeritava maa-ala kohta ei
kehti varem kehtestatud detailplaneeringut.
5. Detailplaneeringuga
kavandatu
Detailplaneeringuga
nähakse ette Lõokese tn 5b kinnistu jagamine kaheks krundiks,
määratakse kruntidele elamumaa sihtotstarve ning ehitusõigus
kuni 2-korruselise üksikelamu, kuni 2-korruselise kahe korteriga elamu
ning kahe abihoone rajamiseks. Mõlemal kavandataval elamul võib
olla maa-alune korrus.
Hoonete
paigtus kruntidel - arvestades planeeritavat ala - lähtub suhteliselt
piiratud oludest ning eesmärgiks oli maksimaalselt ära kasutada
lõuna suunale jäävat õueala võimalust. Uute
hoonete kavandamisel tuleb kasutada piirkonnale omast rahulikumat ja
traditsioonilisemat lähenemist nii vormikeeles kui ka viimistluses.
Arvestades, et vahetus naabruses kehtestatud planeeringuga kavandatav elamu,
Lõokese tn 5 on planeeritud kasutades innovatiivset ja eripärast
arhitektuuri, võiks käesoleva planeeringuga ette nähtud
hoonetel olla pigem tasakaalustav mõju. Kavandatavad elamud peaks pigem
looma paikkonna sujuvat sidet julgemate vormidega Lõokese tn 5 tulevase
hoonega.
Krunt
pos 1, aadressi ettepanekuga Lõokese tn 5b, suuruseks kavandatakse 1328
m². Moodustatav krunt jääb Lõokese tänava
äärde. Krundile määratakse ehitusõigus kuni 2
maapealse ja 1 maa-aluse korrusega 2 korteriga elamu rajamiseks. Hoone
kõrgus võib olla maksimaalselt 9 m. Abihoone kavandatakse
krundi lõunapiirile. Abihoone kõrguseks võib olla
maksimaalselt 5 m. Juurdepääs krundile on Lõokese
tänavalt. Krundile seatakse juurdepääsuservituut krundi pos 2
kasuks. Krundile on kavandatud 4 parkimiskohta.
Krunt
pos 2, aadressi ettepanekuga Lõokese tn 5c, suuruseks kavandatakse
705 m². Moodustatav krunt jääb krundi pos 1 taha. Krundile
määratakse ehitusõigus kuni 2 maapealse ja 1 maa-aluse
korrusega üksikelamu rajamiseks. Hoone kõrgus võib olla
maksimaalselt 9 m. Abihoone kavandatakse krundi lõunapiirile.
Abihoone kõrguseks võib olla maksimaalselt 5 m. Krundile on
juurdepääs Lõokese tänavalt läbi krundi pos 1.
Krundile on kavandatud 2 parkimiskohta.
Tallinna
Linnavolikogu 16. novembri 2006 otsusega nr 329 kinnitatud „Tallinna parkimise korralduse arengukavast aastateks
2006-2014“ tulenevad nõuded on
täidetud, planeeringus on kokku kavandatud 6 parkimiskohta.
Haljastusliku
hinnangu teostamiseks vajaliku dendroloogilise inventuuri viis läbi
geoökoloog H. Sander novembris 2010. Tallinna
Linnavalitsuse 3. mai 2006 määruse nr 34 „Puittaimestiku ja haljastuse inventeerimise kord“ kohaseid I väärtusklassi puid
planeeringualal ei kasva. Krundi pos 1 läänepiiril kasvab
üks II väärtusklassi arukask, mis planeeringu eskiislahenduse
kohaselt säilitatakse. Likvideeritakse kokku 15 puud või puude
rühma (2 III väärtusklassi ja 13 IV väärtusklassi
puud/puude rühma), mille haljastusväärtus tuleb kompenseerida
vastavalt Tallinna Linnavolikogu 19. mai 2011 määrusele nr 17 “Puu raieks ja hoolduslõikuseks loa andmise
tingimused ja kord“, mille alusel
teostatud esialgsete arvutuste kohaselt tuleb istutada likvideeritavate puude
asemele 398 haljastuse ühikut. Arvutatud haljastuse ühikute hulk on
esialgne ja see võib lahenduse täpsustumisel järgnevates
projekteerimisstaadiumides muutuda. Lõplik kompenseerimiseks vajalik
haljastuse ühikute arv saadakse raieloa menetlemisel ehitusprojekti
koostamise staadiumis.
Osaühing
Eesti Geoloogiakeskus viis aprillis 2010 planeeritava ala naaberkinnistul
läbi radooniriski hinnangu ja pinnase reostusuuringu. Järeldusena
leiti, et vastavuses Eestis kehtivatele piirnormidele kuulub maa-ala pinnas
normaalse radooni sisaldusega pinnaste kategooriasse, kuid jääb
kõrge radooniriskiga pinnase piiri lähedale. Elamu projekteerimisel
on soovitatav radooniriski arvestada ja kindlasti jälgida Eesti standardi
EVS 840:2009 „Radooniohutu hoone projekteerimine“ tabel 3 (tase normaalne)
nõudeid. Vastavad tingimused on planeeringu seletuskirjas kajastatud.
Pinnase
reostusuuringu tulemusena leiti, et planeeringuala pinnase huumushorisont on
vähesel määral saastunud keskkonnaohtlike elementidega (Pb, Zn,
F). Saaste tase ületab kohati küll sihtarvu taseme, kuid
jääb oluliselt madalamaks elurajoonis lubatust. Kinnistu pinnasevesi
on vähesel määral saastunud naftaproduktide ja fenoolidega.
Saaste tase ületab kohati sihtarvu taseme, kuid jääb oluliselt
madalamaks elurajoonis lubatust. Pinnase reostustasemest lähtudes on
kinnistute maa-ala sobilik elamu- tootmis- ja ärimaana. Enne aedvilja ja
puuvilja kasvatamise planeerimist on soovitatav selgitada Pb, Zn ja F sisalduse
seos pinnases ja kasvatatavates taimedes (puuviljades). Vastavad tingimused on
planeeringulahenduses kajastatud.
Planeeritav
maa-ala asub vastavalt Tallinna Linnavolikogu 27. mai 2004 määrusega
nr 19 kinnitatud lisale „Tallinna kaugküttepiirkonna piirid,
kaugküttevõrguga liitumise ning eraldumise tingimused ja kord,
kaugkütte üldised kvaliteedinõuded, soojuse piirhinna
kooskõlastamine ja soojusettevõtja arenduskohustus“ kaugkütte piirkonnas, kuid kuna tegemist on
üksik- ja 2-korteriga elamuga, siis ei ole otstarbekas kaugküttega
liituda. Elamute küttevarustus lahendatakse lokaalselt elektri- või
gaasiküttega.
6. Avaliku
väljapaneku tulemused
Avaliku väljapaneku
käigus pretensioone ega ettepanekuid ei esitatud ning detailplaneeringut
ei olnud vaja esitada planeerimisseaduse § 23 lg 2 punkti 1
kohaselt maavanemale kohustuslikuks järelevalveks.
DETAILPLANEERINGU
MENETLUS
Detailplaneeringu
koostamise algatamist taotles 5. mai 2010 registreeritud avaldusega
Osaühing Sakubü esindaja A. Kaitsa. Planeeringu koostamise
õiguse üleandmiseks on 4. aprillil 2011 sõlmitud leping
nr 3-6/59 Tallinna Linnaplaneerimise Ameti ja Osaühing Sakubü vahel.
Detailplaneeringu
koostamine algatati Tallinna Linnavalitsuse 8. juuni 2011 korraldusega
nr 980-k „Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneeringu
koostamise algatamine“.
Detailplaneeringu koostamise eesmärk oli Kristiine linnaosas asuva
Lõokese tn 5b kinnistu jagamine kaheks krundiks, moodustavatele
kruntidele elamumaa sihtotstarbe ja ehitusõiguse määramine
kuni 2-korruselise üksikelamu, kuni 2-korruselise 2 korteriga elamu
ning kahe abihoone rajamiseks. Mõlemal kavandataval elamul võib
olla maa-alune korrus. Lisaks oli detailplaneeringu eesmärk heakorrastuse,
haljastuse, juurdepääsuteede, parkimise ja tehnovõrkudega
varustamise põhimõtteline lahendamine.
Detailplaneeringu algatamise
teade ilmus ajalehes Eesti Päevaleht 11. juunil 2011, ajalehes Pealinn 20.
juunil 2011 ja ajalehes Kristiine Sõnumid 26. augustil 2011.
Kristiine Linnaosa Valitsuses
toimus 2. augustil 2011 kinnistu detailplaneeringu lähteseisukohti ja
eskiislahendust tutvustav arutelu. Eskiislahendusega tutvumise ning arutelu
toimumise aja ja koha kohta ilmus teade ajalehes Eesti Päevaleht 28.
juunil 2011. Arutelu käigus detailplaneeringu eskiislahenduse kohta
vastuväiteid ega pretensioone ei esitatud.
Detailplaneeringu
koostas OÜ VILLA ARTUR KUKK. Detailplaneering on koostatud lähtudes
Tallinna Linnavalitsuse 8. juuni 2011 korraldusega nr 980-k
„Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneeringu koostamise algatamine“ ning on
kooskõlas Tallinna Linnavalitsuse 16. juuni 2004
määrusega nr 61 kinnitatud „Detailplaneeringu eskiisi ja detailplaneeringu
koostamise ning vormistamise nõuetega“. Detailplaneeringule
on lisatud planeeritava maa-ala haljastuse hinnang, mille koostas H. Sander
novembris 2010 ja radooniriski hinnang ja pinnase reostusuuring, mille koostas Osaühing
Eesti Geoloogiakeskus. Lisaks eespool nimetatutele on detailplaneeringule
lisatud ka „Lõokese tn 5 kinnistu detailplaneeringu ala
keskkonnaseisundi hinnang“, mille on koostanud OÜ Hendrikson &
Ko.
Tallinna linna ehitusmääruse § 16 lg-s 1 määratud isikud ja asutused on
detailplaneeringu kooskõlastanud.
Kristiine
Linnaosa Valitsus, Kristiine linnaosa halduskogu, Tallinna Transpordiamet,
Tallinna Kommunaalamet, Põhja-Eesti Päästekeskus (praegu
Põhja päästekeskus), aktsiaselts Eesti Gaas, Terviseamet
Põhja talitus, ja planeeritava kinnistu Lõokese 5b omanik
kooskõlastasid detailplaneeringu märkusteta.
Eesti
Energia Jaotusvõrk OÜ kooskõlastas detailplaneeringu
tingimusel, et tööjoonised kooskõlastatakse täiendavalt.
Nõue on detailplaneeringus määratud.
Elion
Ettevõtted Aktsiaselts kooskõlastas planeeringu tingimusega, et
tööprojekti koostamiseks tellida täiendavalt konkreetsed
tehnilised tingimused. Nõue on detailplaneeringu seletuskirja sisse
viidud ning kuulub täitmisele ehitusprojekti koostamise staadiumis.
AKTSIASELTS
TALLINNA VESI kooskõlastas detailplaneeringu tingimusel, et
järgnevate projekteerimisstaadiumite (hoonete veevarustuse ja
kanalisatsiooni ehitusprojektide) koostamiseks taotleda AKTSIASELTSilt TALLINNA
VESI tehnilised tingimused. Nõue on detailplaneeringus
määratud.
Tallinna
Keskkonnaamet kooskõlastas detailplaneeringu tingimusel, et
ehitusprojekt koos haljastuskavaga kooskõlastatakse Tallinna Keskkonnaametiga
enne ehitusloa taotlemist. Nõue on planeeringus määratud ja
korraldusse lisatud.
Detailplaneering võeti
vastu Tallinna Linnavalitsuse 13. veebruari 2012 korraldusega nr 236-k „Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneeringu
vastuvõtmine Kristiine linnaosas“.
Teade detailplaneeringu vastuvõtmisest ilmus ajalehes Postimees 16.
veebruaril 2012 ja ajalehes Pealinn 20. veebruaril 2012.
Detailplaneering oli avalikul
väljapanekul 19. märtsist 2. aprillini 2012. Teade avaliku
väljapaneku aja ja koha kohta ilmus ajalehes Postimees 7. märtsil
2012 ja ajalehes Pealinn 12. märtsil 2012.
Avaliku väljapaneku kestel
detailplaneeringu lahenduse kohta ettepanekuid ega vastuväiteid ei
esitatud. Kuna detailplaneeringu menetluse käigus lahendamata
vastuväiteid ei jäänud, ei olnud vaja esitada detailplaneeringut
planeerimisseaduse § 23 lõike 2 punkti 1 kohaselt
maavanemale kohustuslikuks järelevalveks.
Planeeritud
maa-alale ei ole detailplaneeringus ette nähtud avalikuks kasutamiseks
kavandatud teid või kõnniteid, samuti ei ole kavandatud rajada
üldkasutatavat haljastust ega ehitada üldkasutatavat
välisvalgustust ja/või vihmaveekanalisatsiooni. Eeltoodust
tulenevalt ei ole vajalik sõlmida detailplaneeringust huvitatud isiku
või tema poolt näidatud isikuga ehitusseaduse
§ 13 ja Tallinna linna ehitusmääruse § 19 lõike 1 kohast teede ja
tehnovõrkude väljaehitamise lepingut.
Vastavalt
Tallinna Linnavolikogu 29. mai 2003 määrusega nr 35
kinnitatud “Tallinna linna ehitusmääruse“ § 19 lõikele 9
teavitab Tallinna Linnaplaneerimise Amet tähtsaadetisena edastatud kirjaga
ühe nädala jooksul Lõokese tn 5b kinnistu detailplaneeringu
kehtestamise otsuse tegemise päevast Lõokese tn 5, Lõokese
tn 5a, Haraka tn 4, Haraka tn 6, Västriku tn 15b ja Västriku tn 15c
ning Lõokese tn 5b kinnistute
omanikke.
Tallinna
linna ehitusmääruse § 19 lõike 3 alusel kehtestab
detailplaneeringu linnavalitsus oma korraldusega v.a juhul kui planeeritava
maa-ala kohta esinevad planeerimisseaduse § 10 lõike 61 toodud
asjaolud - puudub üldplaneering või soovitakse üldplaneeringut
muuta, planeering koostatakse riikliku
kaitse alla võetud maa-alal või selle kaitsevööndis,
samuti riikliku kaitse alla võetud mälestise
kaitsevööndis või loodusobjekti kaitsevööndis oleval
maa-alal, planeering koostatakse ranna või kalda
piiranguvööndis looduskaitseseaduse tähenduses, planeeringuga kavandatakse linnaehituslikult olulisi
muudatusi või planeeritav maa-ala asub linnaehituslikult olulises
piirkonnas, planeering koostatakse miljööväärtuslikule
hoonestusalale või selle moodustamiseks, planeering koostatakse olulise
ruumilise mõjuga objekti kavandamiseks, planeering koostatakse keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi
seaduse § 6 lõikes 1 nimetatud
tegevuse kavandamiseks. Nimetatud asjaolusid ei esine ning seega ei kuulu käesoleva planeeringu kehtestamine
volikogu pädevusse tulenevalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 punktist 33.
Arvestades
eeltoodut, on Tallinna Linnavalitsusele esitatud kehtestamiseks „Lõokese
tn 5b kinnistu detailplaneering Kristiine linnaosas“.
|
|
Anu
Hallik-Jürgenstein
|
Tallinna
Linnaplaneerimise Ameti juhataja
|
|
|
|
|
|
|
Toomas Sepp
|
Linnasekretär
|