TALLINNA LINNAVALITSUS
|
|
KORRALDUS
|
|
|
Tallinn
|
14. märts
|
2012 nr
|
384-k
|
|
|
Uus-Sadama tn 11 krundi detailplaneeringu keskkonnamõju
strateegilise hindamise algatamata jätmine
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30
lg 1 p 3, keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 p 3, § 35 lg 5 alusel ning
kooskõlas Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005 määruse nr
224 „Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju
hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu“ § 13 p-ga 2
ja Tallinna Linnavalitsuse 16. juuni 2004 korraldusega nr 1291-k „Uus-Sadama tn
11 krundi detailplaneeringu koostamise algatamine“ ning arvestades Uus-Sadama
tn 11 krundi detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise
eelhinnangut (korralduse lisa) ning tulenevalt asjaolust, et
detailplaneeringuga kaasnev tegevus nagu 6-korruselise korterelamu ehitamine ei
oma olulist keskkonnamõju
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Mitte algatada
Tallinna Linnavalitsuse 16. juuni 2004 korraldusega nr 1291-k algatatud
Uus-Sadama tn 11 krundi detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilist
hindamist. Detailplaneeringu koostamise eesmärk on määrata
Uus-Sadama tn 11 kinnistule ehitusõigus kuni 6 maapealse ja 1
maa-aluse korrusega korterelamu ehitamiseks, krundi kasutamise tingimused ning
lahendada heakorrastus, haljastus, juurdepääsud ja parkimine.
2. Detailplaneeringu:
2.1 koostamise
korraldaja on Tallinna Linnaplaneerimise Amet (aadress Vabaduse väljak 7,
15198 Tallinn);
2.2 koostaja on aktsiaselts
NORD PROJEKT (aadress Kalasadama 4, 10415 Tallinn);
2.3 kehtestab Tallinna
Linnavalitsus (aadress Vabaduse väljak 7, 15199 Tallinn) või Tallinna
Linnavolikogu (aadress Vana-Viru tn 12, 15080 Tallinn).
3. Keskkonnamõju
strateegilise hindamise läbiviimine detailplaneeringu koostamisel ei ole
vajalik järgmistel põhjustel:
3.1 detailplaneeringuga
ei kavandata eeldatavalt olulise keskkonnamõjuga tegevusi, sh
näiteks tootmistegevust, ulatusliku elamupiirkonna rajamist ega muud
olulise keskkonnamõjuga ehitustegevust, millega kaasneks
keskkonnaseisundi kahjustumist, sh vee, pinnase, õhu saastatust, olulist
jäätmetekke või müratasemete suurenemist;
3.2 lähtudes
planeeringuala ja selle lähiümbruse keskkonnatingimustest ja
maakasutusest, ei põhjusta 6-korruselise korterelamu rajamine ning
sihtotstarbeline kasutamine antud asukohas olulist keskkonnamõju.
Tegevusega kaasnevad võimalikud mõjud on ehitusaegsed, nende
ulatus piirneb peamiselt planeeringualaga ning avariiolukordade esinemise
tõenäosus on väike, kui detailplaneeringu elluviimisel
arvestatakse detailplaneeringu ja ehitusprojekti tingimusi ning
õigusaktide nõudeid;
3.3 planeeringuga kavandatav
tegevus ei põhjusta looduskeskkonna vastupanuvõime ega loodusvarade
taastumisvõime ületamist, sest planeeringualal ja piirkonnas on
kujunenud juba inimtegevuse poolt mõjutatud ja tiheasustusalas paiknev linnalik
keskkond ning planeeringu elluviimisega ei kaasne olulist mõju
looduskeskkonnale;
3.4 Kesklinnas
Uus-Sadama tänava ääres segahoonestusalal asuval planeeringualal
ega lähiümbruses ei paikne kaitstavaid loodusobjekte, Natura 2000
võrgustiku alasid ega teisi maastikuliselt või
ökoloogiliselt väärtuslikke või tundlikke alasid, mida
planeeringuga kavandatav tegevus võib mõjutada;
3.5 planeeringuga
kavandatav tegevus ei kahjusta kultuuripärandit, sest
planeeringulahenduses on arvestatud planeeringuala kontaktvööndisse
jäävast arhitektuurimälestisest (Tallinna Meremeeste Kodu)
tuleneva kõrgusepiiranguga, et tagada selle vaadeldavus. Ala
jääb ka Tallinna vanalinna muinsuskaitseala kaitsevööndisse,
kus tuleb tagada vanalinna silueti vaadeldavus;
3.6 detailplaneeringu
elluviimisega ei avaldata olulist mõju kõrghaljastusele, sest
detailplaneeringu alal ei kasva väärtuslikku kõrghaljastust.
Olemasolevad likvideeritavad väheväärtuslikud puud
kompenseeritakse asendusistutustega vastavalt Tallinna Linnavolikogu 19. mai
2011 määruse nr 17 „Puu
raieks ja hoolduslõikuseks loa andmise tingimused ja kord“
tingimustele. Uushaljastus esitatakse haljastusprojektis. Detailplaneeringu alal
ei ole tuvastatud olulisi või väärtuslikke taime- või
loomaliike, mida planeeringuga kavandatav tegevus võib ohustada;
3.7 detailplaneeringuga
kavandatav tegevus ei kahjusta inimese tervist, heaolu ega vara. Kuna
planeeringuala paikneb kõrge müratasemega piirkonnas, selgitatakse planeeringu
koostamisel müra modelleerimisel liiklusest, sadamast, ettevõtetest
jm tulenevad müratasemed ning esitatakse vajadusel
müraleevendusmeetmed. Detailplaneeringus selgitatakse ka võimaliku
jääkreostuse olemasolu planeeringualal. Kui võimalik reostus
likvideeritakse nõuetekohaselt, ei ole eeldada olulist pinnase
või põhjavee reostust, mis seaks piirangud edasisele
ehitustegevusele;
3.8 tegevusega ei kaasne
olulisel määral soojuse, kiirguse ega lõhna teket, vähest
valgusreostust tekib valgustusest. Vibratsioon võib esineda hoone
ehitamisel, samuti on tavapärasest suuremas koguses jäätmeteke
seotud peamiselt ehitustöödega, mille käigus jäätmed
käideldakse vastavalt nõuetele;
3.9 detailplaneering on
kooskõlas Paljassaare ja Russalka vahelise ranna-ala üldplaneeringu
maakasutuse juhtotstarbega.
4. Keskkonnamõju
strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusega saab tutvuda Tallinna
Keskkonnaametis, Harju tn 13, esmaspäeviti kell 14-18 ja neljapäeviti
kell 9-12 ning Tallinna õigusaktide registris aadressil https://oigusaktid.tallinn.ee/.
5. Tallinna
Keskkonnaametil korraldada keskkonnamõju strateegilise hindamise
algatamata jätmise otsuse avaldamine 14 päeva jooksul otsuse
tegemisest arvates ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja ajalehes,
milles Tallinna linn avaldab ametlikke teadaandeid.
6. Tallinna
Keskkonnaametil teha korraldus teatavaks aktsiaseltsile NORD PROJEKT.
|
|
|
|
Kalle Klandorf
|
Abilinnapea linnapea
ülesannetes
|
Toomas Sepp
|
|
Linnasekretär
|
Tallinna
Linnavalitsuse 14. märtsi 2012
korralduse nr 384-k
LISA
|
|
Uus-Sadama tn 11 krundi detailplaneeringu
keskkonnamõju strateegilise hindamise eelhinnang
|
|
|
|
Vastavalt keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 punktile 3 tuleb
keskkonnamõju strateegiline hindamine läbi viia
detailplaneeringule, mille alusel kavandatakse seaduse § 6 lõikes 1
nimetatud olulise keskkonnamõjuga tegevusi või kui tuvastatakse eeldatavalt
oluline keskkonnamõju seaduse § 6 lõikes 2 toodud valdkondade
tegevuste kavandamisel. Kui tegevus ei kuulu nimetatud seaduse § 6 lõike
1 loetelu hulka, tuleb anda eelhinnang selle kohta, kas detailplaneeringuga
kavandatav tegevus on olulise keskkonnamõjuga.
Keskkonnamõju strateegilise hindamise eelhinnang
tuleb anda, lähtudes kõikidest keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lõikes 3 nimetatud
kriteeriumitest ning kaasneva mõju suurusest, ruumilisest ulatusest,
kestusest, sagedusest ja pöörduvusest, toimest, kumulatiivsusest ja
piiriülesest mõjust ning mõju ilmnemise
tõenäosusest.
1) Eelhinnangu
andmisel lähtutakse tegevuse ala ja selle lähiümbruse
keskkonnatingimustest, nagu maakasutusest, alal esinevatest loodusvaradest,
nende omadustest ja taastumisvõimest ning looduskeskkonna
vastupanuvõimest. Keskkonna vastupanuvõime hindamisel
lähtutakse eelkõige märgalade, randade ja kallaste,
pinnavormide, metsade, kaitstavate loodusobjektide, sealhulgas Natura 2000
võrgustiku alade, alade, kus õigusaktidega kehtestatud
nõudeid on juba ületatud, maareformi seaduse tähenduses
tiheasutusega alade ning ajaloo-, kultuuri- või arheoloogilise
väärtusega alade vastupanuvõimest.
Planeeritav 0,2 ha suurune maa-ala
asub Kesklinnas Tuukri tänava ja Uus-Sadama tänava vahelises
kvartalis. Planeeritaval maa-alal asub elamumaa sihtotstarbega Uus-Sadama tn 11
kinnistu. Planeeritaval alal hoonestus puudub ning ala on kasutatav parklana.
Piirkond on väljakujunenud
tänavavõrguga ning ebaühtlase hoonestusega. Hoonestuse
moodustavad erineval ajal rajatud ja erineva kõrgusega hooned, peamiselt
nõukogudeaegsed korterelamud. Linna teiste piirkondadega on hea
ühendus, mis peale planeeringualast põhja poole jääva
kavandatava Põhjaväila valmisehitamist paraneb veelgi. Ühistranspordiliinid
(buss ja tramm) kulgevad kontaktvööndialast umbes 100 m kaugusele
jääval tiheda liiklusega Narva maanteel. Olulisim ühiskondlik
objekt kontaktvööndis on Tallinna Ülikooli hoonete kompleks. Kontaktvööndile
lähimad suured rekreatsiooni alad on Kadrioru park ja Russalka ranna-ala.
Puittaimestiku haljastusliku
hinnanguga on alal identifitseeritud kokku 8 isendit puittaimi (O. Abner,
2010). Uus-Sadama tn 11 kinnistul paikneb kõrghaljastus
ebaühtlaselt - suured puud paiknevad ala kirdeservas. Haljastuslikult
väärtuslikud ja olulised puittaimed uuritud alal puuduvad. Uus-Sadama
tn 11 kirdeservas kasvab kaks keskealist suurt berliini paplit. Üks pappel
on kahjustunud paplivähist ja prognoositav on puu seisundi halvenemine. Soovitav
on puud asendada tänava serva paremini sobivate puudega. Alal kasvavate paplite
juurevõsude haljastuslik väärtus on väga madal, need tuleks
likvideerida ja samuti kõrvalalal hoone seina ääres kasvav haraline
ploomipuu. Põõsastest kasvab alal üks
sirelipõõsas.
Planeeringualast teisele poole
Uus-Sadama tänavat, Ahtri tn ja Uus-Sadama tn nurgale, Uus-Sadama tn 14
kinnistule, jääb kultuuriministri 13. mai 1997
määrusega nr 21 „Kultuurimälestiseks
tunnistamine“ arhitektuurimälestiseks tunnistatud 1926. aastal
ehitatud Tallinna Meremeeste Kodu. Mälestise kaitsevööndiks on
Uus-Sadama tn 14 krunt. Kaitsevöönd ei ulatu Uus-Sadama tn 11
krundi detailplaneeringu alale. Planeeringu elluviimine ei mõjuta
arhitektuurimälestist, sest planeeritava hoone kõrguse määramisel
on arvestatud, et ei ületata mälestise kõrgust.
Tallinna Linnavolikogu 9. detsembri 2004
määrusega nr 54 kehtestatud „Paljassaare ja
Russalka vahelise rannaala üldplaneeringu“ kohaselt jääb planeeritav
kinnistu alale nr 6 - Põhjaväila, Petrooleumi tänava ja Tuukri
tänava vahelisele alale. Ala peamiseks juhtotstarbeks on
määratud kesklinna mitmefunktsiooniline maa, kuhu ei ole ette
nähtud tootmis- ega tööstushoonete rajamist. Ehitiste
kõrgus maapinnast ei või ületada olemasoleva kõrgeima
ehitismälestise harja kõrgust, krundi täisehitus võib
olla kuni 70% ning vähemalt 10% krundist peab olema haljastatud. Tagada
tuleb arhitektuurimälestiseks tunnistatud 1926. a ehitatud Tallinna
Meremeeste Kodu vaadeldavus. Soovitatud on kavandada parklad hoonete keldri
või soklikorrusele.
Detailplaneering on
kooskõlas Paljassaare ja Russalka vahelise ranna-ala
üldplaneeringuga.
Planeeringuala paikneb Vabariigi
Valitsuse 20. mai 2003 määrusega nr 155 kehtestatud „Tallinna vanalinna
muinsuskaitseala põhimääruse“ kohaselt Tallinna vanalinna
muinsuskaitseala kaitsevööndis, kus tuleb tagada vanalinna silueti
vaadeldavus.
Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari
2001 määrusega nr 3 kehtestatud „Tallinna
üldplaneeringu“ kohaselt on planeeritava ala maakasutuse
juhtotstarbeks määratud kesklinna segahoonestusala, kuhu võib
ehitada kõiki hooneid, v.a keskkonda saastavad ettevõtted.
Detailplaneeringuga kavandatav tegevus ei põhjusta loodusvarade
taastumisvõime ega looduskeskkonna vastupanuvõime ületamist,
sest planeeringualal ei esine olulise tähtsusega loodusvarasid ning
planeeringuga ei kaasne olulist mõju looduskeskkonnale. Planeeringualal ja
piirkonnas on kujunenud juba inimtegevuse poolt oluliselt mõjutatud ja tiheasustusalas
paiknev linnalik hoonestatud keskkond.
Planeeringuala ja kontaktvööndi ala jääb
tervikuna üleujutusohuga alale Kesklinnas, mis hõlmab Vanasadamat,
Reisisadamat ning piirkonda kuni Narva maanteeni. Kuna planeeritud krunt
jääb üleujutusohuga alale, siis tuleb planeeringu elluviimisel
ja hoone projekteerimisel arvestada meetmetega maa-aluse korruse
üleujutusohu vältimiseks.
2) Eelhinnangu
andmisel lähtutakse tegevuse iseloomust, kaasa arvatud selle
tehnoloogiline tase, loodusvarade kasutamine, jäätme- ja
energiamahukus, ning lähipiirkonna teistest tegevustest.
Detailplaneeringu koostamise eesmärk on määrata
Uus-Sadama tn 11 kinnistule ehitusõigus kuni kuue maapealse ja ühe
maa-aluse korrusega korterelamu ehitamiseks.
Detailplaneeringu koostamisel on lähtutud taotlusest
korrastada linnaruum, rajades krundile tänavapoolsele piirile
6-korruselise tänavasuunalise fassaadiga hoone. Hoone on planeeritud
selgevormilise risttahukana, mis on iseloomulik lähiala korterelamutele
ning sulandub linnaruumi. Parkimine on detailplaneeringu eskiisis lahendatud
hoonesiseselt - 1. korrusel ja keldrikorrusel. Krundi territooriumile on ette
nähtud laste mänguväljak.
Krundile nähakse ette rajada madalhaljastus, mis
ühendatakse kõrvalkrundile planeeritud kõrghaljastusega hoovialaga
ühtseks haljasalaks. Uus-Sadama tn 11 krundile on planeeritud 27%
maapinnaga ühendatud haljastust. Lisaks on haljastatud ka
garaažikatus. Haljastuse täpne lahendus esitatakse ehitusprojektis
haljastusprojekti alusel.
Detailplaneeringu elluviimisega ei avaldata olulist
mõju kõrghaljastusele, sest alal ei kasva väärtuslikku
või olulist kõrghaljastust ning likvideerimisele kuulub väheväärtuslik
kõrghaljastus, mis kuulub IV või V väärtusklassi. Kokku
on planeeringu järgi kavandatud likvideerida 2 IV väärtusklassi
puud ja üks põõsas, ülejäänud likvideeritav
haljastus kuulub V väärtusklassi. Likvideeritavad puud
kompenseeritakse asendusistutusega vastavalt Tallinna Linnavolikogu
19. mai 2011 määrusele nr 17 „Puu
raieks ja hoolduslõikuseks loa andmise tingimused ja kord“. Asendusistutusega
on alale planeeritud istutada kokku 123 haljastuse ühikut. Arvutusega
saadud haljastusühikute arv on esialgne ja täpsustub ehitusprojekti
koostamisel. Lõplik kompenseerimiseks vajalik haljastusühikute arv
selgub raieloa menetlemise käigus pärast ehitusloa väljastamist.
Planeeringualale on koostatud insolatsioonianalüüs
(OÜ Fassaadiprojekt, 2011), et selgitada, milliseks kujunevad lähima
elamu, Uus-Sadama tn 16 korterite insolatsioonitingimused pärast
planeeritava 6-korruselise hoone ehitamist. Korterite insolatsiooni pikkus
üle 3 tunni on loetud rahuldavaks vastavalt standardile EVS 894:2008
„Loomulik valgustus büroo- ja eluruumides“. Analüüsi tulemusena
selgus, et insolatsioon säilib rahuldavana või jääb
endiseks kõigi Uus-Sadama tn 16 hoone korterite, mille insolatsiooni
detailplaneering võiks mõjutada, osas.
Planeeritaval alal on ette nähtud tehnovõrkudega
varustatus, mistõttu hoone kasutamisega ei kaasne olulisi
keskkonnamõjusid. Planeeritavad kinnistud ühendatakse piirkonna ühisveetorustikuga
ja kanaliseeritakse piirkonna ühisvoolsesse kanalisatsioonivõrku. Planeeritav
ala jääb kaugküttepiirkonda ning hoone soojusvarustus on ette
nähtud kaugküttel.
Hoone rajamisel ning kasutamisel tarbitakse paratamatult
loodusvarasid (nt maa-, vee- ja energiaressurss, ehitusmaterjalid), kuid
kasutatavate ressursside kogused ei ole oluliselt suured ning ei
põhjusta nende varude kättesaadavuse vähenemist mujal.
Planeeritavate hoonete konstruktiivsete ja tehniliste
lahenduste kavandamisel tuleks lähtuda energiasäästlike hoonete
kontseptsioonist.
Kui tagatakse detailplaneeringus ja ehitusprojektis
määratavatest tingimustest kinnipidamine, ei kaasne detailplaneeringuga
kavandatava tegevuse elluviimisel olulist keskkonnamõju ning kavandatav
tegevus ei ohusta inimese tervist, heaolu ega vara. Detailplaneeringu
elluviimisel ei ole planeeringuala piirkonnas ette näha eeldatavalt
olulisi kumulatiivseid mõjusid.
3) Eelhinnangu
andmisel lähtutakse tegevusega kaasnevatest tagajärgedest, nagu vee,
pinnase või õhu saastatus, jäätmeteke, müra,
vibratsioon, valgus, soojus, kiirgus ja lõhn.
Detailplaneeringuga kavandatud tegevus ei ole eeldatavalt
olulise keskkonnamõjuga, millega kaasneks keskkonnaseisundi
kahjustumist, sh vee, pinnase, õhu saastatust, olulist
jäätmetekke või müratasemete suurenemist. Tegevusega
kaasnevad võimalikud mõjud on ehitusaegsed ja nende ulatus
piirneb peamiselt planeeringualaga.
Planeeringualale on kavandatud 43 parkimiskohta, mis ei
põhjusta olulist liikluse suurenemist. Koos naaberalale rajatava
äri- ja eluhoone ehitamisega suureneb piirkonnas autoliiklus, millega kaasneb
mõnevõrra ka mürataseme ja õhusaaste suurenemine.
Kuna planeeringuala paikneb kõrge müratasemega
piirkonnas ja alale planeeritakse korterelamut, tuleb planeeringu koostamisel selgitada
müra modelleerimisel liiklusest, sadamast, ettevõtetest jm tulenevad
müratasemed ning esitada vajadusel korterelamu projekteerimiseks müraleevendusmeetmed.
Müraprognoosis tuleb arvestada ka perspektiivse olukorraga, sh kavandatava
Põhjaväilaga.
Detailplaneeringus esitatakse ka andmed võimaliku
jääkreostuse olemasolu kohta planeeringualal. Võimaliku
reostuse ilmnemise korral tuleb see likvideerida nõuetekohaselt enne
ehitustegevuse alustamist. Sellisel juhul ei ole eeldada olulist pinnase
või põhjavee reostust, mis seaks piirangud edasisele
ehitustegevusele.
Planeeringualast põhja ja kirde suunas olevale alale
(Uus-Sadama tn 20 kinnistu detailplaneeringu ala) tehtud radooniuuring
näitas, et maa-ala kuulub normaalse radooniriskiga alade kategooriasse.
Detailplaneeringu elluviimise ja hoone sihipärase
kasutamisega ei kaasne olulisel määral soojuse, kiirguse ega
lõhna teket, vähest valgusreostust tekib valgustusest ja
sõidukite tuledest, vibratsiooni võib esineda hoone ehitamisel.
Suuremas koguses jäätmeteke on seotud peamiselt
ehitustöödega, korterelamus tekib tavapärases koguses
olmejäätmeid. Jäätmed on ette nähtud koguda liigiti
vastavalt Tallinna Linnavolikogu 8. septembri 2011 määrusele nr
28 „Tallinna
jäätmehoolduseeskiri“.
4) Eelhinnangu
andmisel lähtutakse tegevusega kaasnevate avariiolukordade esinemise
võimalikkusest.
Avariiolukordade esinemise tõenäosus korterelamu
rajamisel ja kasutamisel on väike, kui detailplaneeringu elluviimisel
arvestatakse planeeringu tingimusi ja õigusaktide ning ettevaatus- ja
ohutusnõudeid.
5) Eelhinnangu
andmisel lähtutakse kavandatava tegevuse eeldatavast mõjust
Natura 2000 võrgustiku alale või mõnele muule
kaitstavale loodusobjektile.
Planeeringualal ega lähipiirkonnas
ei paikne kaitstavaid loodusobjekte ega Natura 2000 võrgustiku alasid,
mida planeeringuga kavandatav tegevus võib mõjutada.
Planeeringualale lähim kaitstav loodusobjekt on harilik hobukastan
J. Vilmsi tänava ääres ning kanada ja must pappel Narva mnt
ja trammitee vahelisel alal. Puud jäävad planeeringualast
vähemalt 250 m kaugusele, teisele poole Narva maanteed ning
detailplaneeringuga kavandatav tegevus neid ei mõjuta.
Võttes arvesse eeltoodud keskkonnamõju
strateegilise hindamise eelhinnangut, ei kavandata antud juhul detailplaneeringuga
tegevusi, mille elluviimisel võib kaasneda oluline keskkonnamõju
ning seetõttu ei ole Uus-Sadama tn 11 krundi detailplaneeringu
koostamisel vajalik läbi viia keskkonnamõju strateegilist
hindamist.
|
|
|
Toomas Sepp
|
Linnasekretär
|