Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6
lg 1, § 10 lg 1 ja § 22 lg 2, konkurentsiseaduse § 14
lg 2, jäätmeseaduse § 66 lg 2, § 67 lg 1 ja
§ 68 lg 1, haldusmenetluse seaduse § 40 lg 1, Tallinna
Linnavolikogu 30. oktoobri 2008 määruse nr 36 „Tallinna
jäätmehoolduseeskiri“ § 23 alusel ja kooskõlas Vabariigi Valitsuse
25. septembri 2001 määrusega nr 303 „Eri- või ainuõiguse andmiseks
avaliku konkursi korraldamise kord“, Tallinna Linnavolikogu 13. novembri
2003 määrusega nr 58 “Konkurentsiseadusega
ning Vabariigi Valitsuse 25. septembri 2001 määrusega nr 303 kohaliku
omavalitsuse üksuse pädevusse antud küsimuste lahendamise delegeerimine
Tallinna Linnavalitsusele“ ja Tallinna Linnavalitsuse
6. aprilli 2005 määrusega nr 33 „Volituste
andmine avaliku konkursi korraldamiseks ainuõiguse andmiseks ettevõtjale
korraldatud jäätmeveol“ ning tulenevalt järgmistest asjaoludest: OÜ
Adelan Prügiveod korraldatud jäätmeveo ainuõigus jäätmeveo piirkonnas nr 3
Ehitajate - Harku - Järveotsa (piirkond nr 3 alates 1. jaanuarist
2008, mil jõustusid Tallinna Linnavolikogu 1. novembri 2007 määruse nr
34 „Tallinna korraldatud jäätmeveo rakendamise kord“ lisad 1.2 ja 2.2; piirkond
nr 3 alates 1. juunist 2009, mil jõustusid Tallinna Linnavolikogu
30. oktoobri 2008 määruse nr 36 „Tallinna jäätmehoolduseeskiri“
(edaspidi jäätmehoolduseeskiri) lisad 1.2 ja 2.2) ja 8. veebruaril
2007 sõlmitud leping nr 1-6/24 Tallinna linna ja vedaja vahel seoses
korraldatud jäätmeveoga kehtib kuni 31. maini 2010;
jäätmehoolduseeskirja lisade 1.5 ja 2.5 jõustumisel 1. juunil 2010
liidetakse senised jäätmeveo piirkonnad nr 1, nr 2 ja nr 3
ning moodustub kogu Haabersti linnaosa hõlmav uute piiridega jäätmeveo
piirkond nr 1 ning kehtiva korraldatud jäätmeveo lepingu lõppemisel
31. mail 2010 tekiks piirkonnas jäätmeveo teenuste osutamisel vabaturu
olukord; ning arvestades järgmiste põhjenduste ja kaalutlustega:
-
jäätmehoolduseeskirja § 23 lg 1 alusel korraldab avaliku
konkursi korraldatud jäätmeveo ainuõiguse andmiseks Tallinna Keskkonnaamet;
-
Tallinna Keskkonnaamet kuulutas 23. detsembril 2008 välja
avalikud konkursid ainuõiguse andmiseks korraldatud jäätmeveo teenuse
osutamiseks jäätmeveo piirkondades, millest neljas piirkonnas oleksid
lepingud vedajatega lõppenud 2009. aastal ja viies piirkonnas oli jäätmevedu
korraldamata. Konkursitingimuste vaidlustamine kohtus (haldusasi
nr 3-09-122) takistas konkursside lõpuleviimist ja nende alusel
ainuõiguse andmist;
-
eelnevalt olid nurjunud ka 2007. aasta lõpul väljakuulutatud
avalikud konkursid korraldatud jäätmeveo teenuse osutaja leidmiseks Tallinnas
viies korraldamata piirkonnas (haldusasi nr 3-08-1399). Mõlemad
kohtuvaidlused lõppesid sisulise otsuseta, mistõttu puudub linnal kindlus, et
järgmisi sarnaste tingimustega konkursse ei vaidlustata. Vaidlustatud avalike
konkursside tingimused või nende muutmise vajadus olid aga linnale avaliku
huvi kaitse ja korraldatud jäätmeveo teenuse võimalikult kvaliteetse
osutamise seisukohalt esmatähtsad;
-
haldusasi nr 3-09-122 lõppes Tallinna Ringkonnakohtu 3. detsembri
2009 määrusega kompromissi kinnitamisega. Jäätmehoolduseeskirja § 23
lg 6 kohaselt tuleb avalik konkurss välja kuulutada arvestusega, et
järgmine ettevõtja, kellele antakse ainuõigus piirkonnas, jõuaks enne
vedajale antud ainuõiguse tähtaja lõppemist sõlmida linna ja vedaja vahelise
lepingu ning oleks vedajale antud ainuõiguse lõppemise päevale järgnevast
päevast suuteline alustama olmejäätmete vedamist. Senise praktika kohaselt
kulub konkursi väljakuulutamisest kuni konkursil edukaks tunnistatud
ettevõtjale ainuõiguse andmiseni ja lepingu jõustumiseni kuni 6 kuud. Seega
ei oleks pärast kohtuvaidluse lõppemist olnud võimalik läbi viia käesolevas
korralduses kirjeldatud jäätmeveo piirkonna korraldatud jäätmeveo ainuõiguse
andmise konkurssi sellise arvestusega, et nii ainuõiguse andmine kui ka
selle alusel korraldatud jäätmeveo lepingu jõustumine oleks toimunud enne 31. maid 2010,
kui lõppeb nimetatud piirkonnas Tallinna Linnavalitsuse 24. jaanuari
2007 korraldusega nr 103-k antud ainuõigus;
-
tulenevalt asjaolust, et kahel korral (kokku 9 jäätmeveo piirkonna
kohta) oli vaidlustatud korraldatud jäätmeveo ainuõiguse konkursside olulisi
tingimusi ning haldusasja nr 3-09-122 ajaline kestus ja selle tulemused
olid vaidluse alguses linnale teadmata, moodustati korraldatud jäätmeveo
aluste muutmise analüüsimiseks Tallinna Linnavalitsuse 11. märtsi 2009
korraldusega nr 393-k „Ajutise
komisjoni moodustamine jäätmeveo ja tänavapuhastusega tegeleva Tallinna linna
äriühingu või asutuse asutamise ettevalmistamiseks“ ajutine komisjon
jäätmeveo ja tänavapuhastusega tegeleva Tallinna linna äriühingu või asutuse
asutamise ettevalmistamiseks. Komisjoni moodustamise põhjuseks oli samuti
asjaolu, et Keskkonnaministeerium oli
algatanud 24. juulil 2009 jäätmeseaduse muutmise eelnõu nr
12-1/11731, mis võimaldaks omavalitsustel asutada jäätmete kogumiseks
äriühing, mille kõik aktsiad või osad kuuluvad kohalikule omavalitsusele ning
annaks seega õigusliku aluse korraldatud jäätmeveo süsteemi muutmiseks;
-
Tallinna
Linnavalitsuse 23. septembri 2009 istungi protokolli nr 40 päevakorrapunktiga
39 võeti teatavaks 11. märtsi 2009 korraldusega nr 393-k moodustatud
ajutise komisjon esitatud informatsioon ja otsustati, et Tallinna
Keskkonnaamet esitab hiljemalt 1. aprilliks 2010 ettepanekud
seletuskirja kohase linna asutuse või linna volitatud mittetulundusühingu
õiguslike aluste, struktuurilise ülesehituse ja omandivormi kohta ning
korraldatud jäätmeveo tegevuskava, tagamaks vajalike muudatuste rakendamise hiljemalt
1. jaanuariks 2011;
-
juhul kui linnavalitsus otsustab
nimetatud asutuse asutada, toimuvad uued konkursid teistsugustel alustel ja
põhimõttel kui on toimunud seni läbi viidud konkursid. Tegemist oleks
põhimõttelise ümberkorraldusega terve linna jäätmehoolduses ning nimetatud
protsess kestab ajaliselt kauem kui tänaseks sõlmitud korraldatud jäätmeveo
ainuõiguse lepingud;
-
lähiajal on mitmel eraõiguslikul äriühingul kavas Tallinnas ja
lähiümbruses rajada jäätmepõletusjaam, mis kasutab toormena suures ulatuses
olmejäätmeid. Sellise jäätmekäitlusviisi kasutuselevõtmine alandab
eeldatavasti jäätmeveo hindu, mille suurusjärk on hetkel prognoosimatu;
-
jäätmeseaduse muutmise seadusega muudeti jäätmeseaduse § 68 lg 1
(jõustus 11.03.2007), millega sätestati, et korraldatud jäätmeveo
konkursil edukaks tunnistatud ettevõtjal on kohaliku omavalitsuse üksuse
määratud jäätmeliikide osas määratud veopiirkonnas jäätmeveo eri- või
ainuõigus kuni viis aastat. Muutmise seadusega pikendati eri- või ainuõiguse
tähtaega seniselt kolmelt aastalt kuni viiele aastale;
-
põhiseaduse §-s 12 sätestatud isikute võrdse kohtlemise
põhimõttest tulenevalt tuleb korraldatud jäätmeveo konkursside
väljakuulutamisel ja jäätmevedajatele ainuõiguse andmisel jälgida, et eri
piirkondade jäätmevaldajad ei satuks põhjendamatult ega ebaproportsionaalselt
ebavõrdsesse olukorda. Samuti tuleb jälgida, et ainuõiguse andmisel erinevate
konkursitingimuste seadmisega ei looks linn ühelegi jäätmevedajale
põhjendamatult konkurentsieelist, rikkudes sellega põhiseaduse § 31 lg-s
1 sätestatud ettevõtlusvabadust ja võrdse kohtlemise põhimõtet. Selline
reaalne oht aga valitseks juhul, kui korraldatud jäätmeveo konkursid viidaks
läbi enne, kui Tallinna Linnavalitsuse 11. märtsi 2009 korraldusega nr
393-k moodustatud komisjon selgitab välja olulised tingimused;
-
Tallinna Linnavalitsuse 24. jaanuari 2007 korraldusega nr 103-k „Ainuõiguse
andmine kolmeks aastaks OÜ-le Adelan Prügiveod korraldatud jäätmeveoks
Tallinna linnas jäätmeveo piirkonnas nr 3“ on antud ainuõigus kolmeks
aastaks OÜ-le Adelan Prügiveod korraldatud jäätmeveoks Tallinnas, jäätmeveo
piirkonnas nr 3. Korraldatud jäätmeveo leping linna ja vedaja vahel on
kehtiv alates 8. veebruarist 2007 kuni 31. maini 2010;
-
Tallinna Linnavalitsuse 10. juuni 2009 korraldustega nr 1015-k Tallinna
Linnavalitsuse 1. veebruari 2006 korralduse nr 202-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“, 1016-k „Tallinna
Linnavalitsuse 1. veebruari 2006 korralduse nr 204-k muutmine ja
korraldatud jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“,1017-k
„Tallinna
Linnavalitsuse 1. veebruari 2006 korralduse nr 205-k muutmine ja
korraldatud jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“ ja
1018-k „Tallinna
Linnavalitsuse 1. veebruari 2006 korralduse nr 206-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“ muudeti
kohtuvaidluse tõttu haldusasjas nr 3-09-122 korraldatud jäätmeveo
piirkondades kehtinud Tallinna Linnavalitsuse korraldusi ning kiideti heaks
korraldatud jäätmeveo lepingute muudatuste kokkulepe, millega pikendati
lepinguid 23. detsembril 2008 Tallinna Keskkonnaameti poolt
väljakuulutatud ja kuni tol hetkel käimasolevatel konkurssidel edukaks
tunnistatud ettevõtja ainuõiguse jõustumiseni, samuti on eeltoodud põhjusel
pikendatud korraldatud jäätmeveoks ainuõigusi kaheksas Tallinna linnaosas
Tallinna Linnavalitsuse järgmiste korraldustega: 17. veebruari 2010
nr 263-k „Tallinna
Linnavalitsuse 25. oktoobri 2006 korralduse nr 2151-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“,
17. veebruari 2010 nr 264-k „Tallinna
Linnavalitsuse 25. oktoobri 2006 korralduse nr 2152-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“, 24. märtsi
2010 nr 428-k „ Tallinna
Linnavalitsuse 25. oktoobri 2006 korralduse nr 2152-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“ 28. aprilli
2010 nr 662-k „Tallinna
Linnavalitsuse 15. novembri 2006 korralduse nr 2306-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“, 28. aprilli
2010 nr 663-k „ Tallinna
Linnavalitsuse 7. novembri 2006 korralduse nr 2243-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“, 28. aprilli
2010 nr 664-k „ Tallinna
Linnavalitsuse 15. novembri 2006 korralduse nr 2307-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine, 28. aprilli
2010 nr 665-k „Tallinna
Linnavalitsuse 15. novembri 2006 korralduse nr 2305-k muutmine ja korraldatud
jäätmeveo lepingu muudatuste kokkuleppe heakskiitmine“ ja
28. aprilli 2010 nr 668-k „Jäätmeveo
teenustasude muutmine Tallinna Kristiine linnaosas Tondi-Järve korraldatud
jäätmeveo piirkonnas“ kuni 31. detsembrini 2011. Tulenevalt isikute
võrdse kohtlemise põhimõttest on õige, kui ka OÜ-le Adelan Prügiveod
jäätmeveo piirkonnas Ehitajate - Harku - Järveotsa antud ainuõigust
valitseva ebaselge olukorra tõttu pikendatakse. OÜ Adelan Prügiveod on 10. mai
2010 kirjaga nr J-202 andnud nõusoleku ainuõiguse pikendamiseks;
-
korraldatud jäätmeveo piirkonnas nr 3 on eelpoolnimetatud
põhjustel konkurss välja kuulutamata, uuel vedajal ei oleks võimalik alustada
piirkonnas teenindamist 1. juunil 2010 ning tekib oht, et juba
korraldatud jäätmeveo piirkonnas taastuks jäätmeveo teenuste osutamisel
vabaturu olukord;
-
jäätmeseaduse § 66 lg 2 ja § 135 lg 1
kohustab kohaliku omavalitsuse organit korraldama alates
1. jaanuarist 2005 oma haldusterritooriumil olmejäätmete
kogumise ja veo. Korraldatud jäätmeveo eesmärk on muuhulgas lõpetada
jäätmehoolduseeskirja rikkumised (jäätmete ebaseaduslik ladustamine ning
toomine võõrastesse konteineritesse) ja tagada kõigi jäätmevaldajate
liitumine jäätmekäitlussüsteemiga. Viidatust tulenevalt puudub kohalikul
omavalitsusel tiheasustusala osas kaalutlusõigus, kas korraldada oma
territooriumil asuvates jäätmeveo piirkondades jäätmevedu jäätmevedajale
ainuõiguse andmise kaudu või mitte. Olukord, kus tiheasustusalal on
jäätmevedu korraldamata (teenust osutatakse vabaturu tingimustes) ning
ainuõigust omav jäätmevedaja puudub, on seadusevastane. Samuti ei ole seaduse
mõttega kooskõlas olukord, kui piirkonnas, kus kohalik omavalitsus on juba
rakendanud korraldatud jäätmevedu, tekib jäätmeveo teenuse osutamisel uuesti
vabaturg, mille tingimustes on jäätmevaldajal võimalus ise jäätmevedaja leida
ja oma jäätmekäitlust iseseisvalt korraldada;
-
korraldatud jäätmeveo leping seab jäätmevedajale konkreetsed
kohustused ja kvaliteedinõuded jäätmeveo teenuse osutamisel. Vabaturu
tingimustes puudub linnal õigus jäätmevedajate osutatava teenuse kvaliteeti
ohjata rohkemal määral kui see on sätestatud Tallinna jäätmehoolduseeskirjas,
ning jäätmevaldaja õigused ei ole enam selliselt kaitstud nagu see on korraldatud
jäätmeveo tingimustes, seega on jäätmevaldajatel õigustatud ootused korraldatud
jäätmeveo jätkumise osas;
-
korraldatud jäätmeveo jätkumine tagab jäätmeveoteenuse osutamise igale
piirkonna jäätmevaldajale, väldib jäätmevaldajatele tekkivaid lisakohustusi
ja sellega seotud kulutuste kandmist jäätmeveolepingute ümbervormistamisel
ning uute jäätmemahutite paigaldamisel teiste jäätmevedajate turule tulekul.
Samuti tagab korraldatud jäätmevedu kvaliteetsema jäätmeveoteenuse osutamise
jäätmevedaja poolt. Jäätmeveo teenuse hind on korraldatud jäätmeveo
piirkonnas kohaliku omavalitsuse poolt kontrollitav ning jäätmevedajal ei ole
võimalik teenuse hinda ühepoolselt tõsta. Lisaks on korraldatud jäätmevedu
keskkonnasäästlik - piirkonnas on üks vedaja, st. tänavate liikluskoormus
ning müra- ja õhusaaste on väiksem;
-
jäätmeseaduse § 69 lg 3 alusel on korraldatud jäätmeveo
rakendamise käigus loodud jäätmevaldajate register, milles on kajastatud
andmed jäätmeveoga liitunud ja mitteliitunud jäätmevaldajate kohta.
Registriandmete esitajaks igas piirkonnas on vastava piirkonna jäätmevedaja.
Vabaturu tingimustes kaob vedajatel kohustus registriandmeid esitada ning
olemasolevad registriandmed muutuvad kehtetuks iga jäätmevaldaja suhtes, kes
vahetab jäätmevedajat. Samuti kaoks võimalus registri abil kontrollida, kas
jäätmevaldaja on jäätmeveoga liitunud või mitte. Korraldatud jäätmeveo
järjepidevuse katkemisel kaotaksid Tallinna linna ametiasutused
jäätmevaldajate registri andmete näol olulise järelevalve teostamise vahendi.
|