Tallinna
Linnavolikogu 11. märtsi 2010
otsuse nr 59
LISA
|
|
|
Seletuskiri
Tallinna Linnavolikogu otsuse “Pelguranna tn 31 kinnistu ja lähiala
detailplaneeringu kehtestamine Põhja-Tallinnas“ juurde
|
|
|
|
Esitada Tallinna
Linnavolikogule kehtestamiseks Pelguranna tn 31 kinnistu ja lähiala
detailplaneering, ARHITEKTIBÜROO KOOT & KOOT OÜ töö nr H-147-07,
millega määratakse Põhja-Tallinnas 1,13 ha suurusel planeeringualal
asuvale Pelguranna tn 31 kinnistule ehitusõigus kahe uue kuni 3-korruselise
maapinnast kuni 12 meetri kõrguse, maa-aluse korrusega sotsiaalhoone
ehitamiseks ning täpsustatakse olemasoleva 2-korruselise põhihoone ja viie 1-korruselise
abihoone ehitusõigus. Planeeringuga on kavandatud moodustada kaks 100%
sotsiaalmaa sihtotstarbega krunti. Samuti on detailplaneeringuga lahendatud ala
heakorrastus ja haljastus, juurdepääsud, parkimine ning tehnovõrkudega
varustamine.
HALDUSAKTI
PÕHJENDUSED
1. Olemasolev
olukord
Planeeritav maa-ala asub Põhja-Tallinnas
Pelguranna asumis, Pelguranna ja Lõime tänava vahel. Pelguranna tn 31
kinnistul asub üks 2-korruseline endisest lasteaiahoonest sotsiaalkeskuseks
rekonstrueeritud hoone ja viis 1-korruselist abihoonet.
Planeeritav ala hõlmab Pelguranna tn 31
kinnistut ja reformimata riigimaad. Pelguranna tn 31 kinnistu pindala on 6432 m2,
sihtotstarve on 100% sotsiaalmaa ja kinnistusraamatu andmeil on kinnistu
omanik Tallinna linn. Planeeritava alaga külgnevatel tänavatel on välja
ehitatud magistraalsed tehnovõrgud. Juurdepääsud kinnistule on Lõime tänavalt.
Ala reljeef on vähese langusega
kirde-edela suunas. Väärtuslik kõrghaljastus kasvab peamiselt planeeringuala
keskosas ümber olemasoleva hoone ja edelapoolses osas. Väärtuslike puude hulgas
on ülekaalus hobukastanid ja märkimisväärsel hulgal kasvab ka mägivahtraid.
Planeeritava ala kohta ei ole varem detailplaneeringut
kehtestatud.
2. Kontaktvööndi
analüüs
Planeeritavat ala ümbritsev linnaruum on
monofunktsionaalne piirkond, kus paiknevad valdavalt 4-korruselised
korterelamud. Planeeritava ala ja kontaktala edelaosa hõlmab ülelinnaline
rohestruktuur. Pelguranna tänavast edelasse ca 110 meetri
kaugusele jääb Stroomi rand ja Kopli laht. Planeeritava ala edelaosas asub suur
rekreatsiooniala - linnaosa tähtsusega rohestruktuuri tuumalasse kuuluv Stroomi
rand ja parkmets. Hoonestuslaad on piirkonnas lahtine. Hoonestuse moodustavad 4-korruselised
nõukogudeaegsed kortermajad, kunagise Pelguranna elamumassiivi kvartal nr 13.
Pelguranna tänava äärsete eluhoonete ehitusjoon on varieeruv - kontaktala
põhjaosas paiknevad hooned krundi piiril ja lääneosas 5 meetrit krundi
piirist. Pelguranna tn 31 kinnistu lääneküljel üle Pelguranna tänava asuv
Stroomi rand ja park on arenenud terviklikuks, kvaliteetseks ja inimsõbralikuks
puhkepiirkonnaks.
Sotsiaalse infrastruktuuri objektidest
on lähiümbruses kool (Tuulemaa tn 12 - vene õppekeelega Pelguranna
Gümnaasium) ja lasteaiad (Pelguranna tn 49 - eestikeelne Pelguranna
lasteaed ja Madala tn 13 - venekeelne lasteaed Kajakas) ning
planeeringualal olev sotsiaalkeskus.
Logistiliselt on planeeritav ala
autosõitjale hästi ligipääsetav, paiknedes linna magistraaltee Sõle tänava
läheduses. Planeeringualast ca 350 meetri kaugusele jääb
kesklinna suunduvate tiheda liiklusgraafikuga liinibusside nr 3, 40 ja 48
Randla peatus Randla tänaval. Piki Sõle tänavat sõitvate liinibusside nr 32
ja 33 ning trollibussi nr 9 peatus Lõime on ca 480 meetri
kaugusel ning sealt on hea ühendus Kristiine, Mustamäe ja Nõmme linnaosaga.
Planeeritava sotsiaalobjekti juurest tagavad hea pääsu rekreatsioonialale
Stroomi rannaalal ja parkmetsas ning Pelguranna tänava ääres välja ehitatud
kergliiklusteed. Planeeritava ala kaugus linnakeskusest on 5 kilomeetrit.
Loodusmälestisi ega kultuurimälestisena
kaitse all olevaid hooneid kontaktvööndi alal ei ole.
Planeeringuala kontaktvööndi kohta ei ole
ühtegi detailplaneeringut algatatud, vastu võetud ega kehtestatud.
3. Tallinna
üldplaneering
Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari
2001 määrusega nr 3 kehtestatud “Tallinna üldplaneeringu“
kohaselt on planeeringuala juhtotstarve korruselamute ala, s.o põhiliselt kahe-
ja enamakorruseliste korterelamute ala, kus võivad paikneda kõik elurajooni
teenindavad asutused, kaubandus-teenindusettevõtted, garaa˛ikooperatiivid jm.
Planeeringuala jääb osaliselt Läänemere
ranna 200-meetrisesse piiranguvööndisse.
Käesolev planeeringulahendus on
kooskõlas Tallinna üldplaneeringuga ja ei sisalda üldplaneeringu muutmise
ettepanekut.
4. Detailplaneeringuga
kavandatu
Täiendava hoonestuse planeerimise
Pelguranna tn 31 kinnistule tingis kinnistu omaniku Tallinna Sotsiaal- ja
Tervishoiuameti soov parandada ning laiendada rehabiliteerivate ja toetavate
teenuste osutamist Tallinna psüühikahäiretega inimestele. Kinnistul on olemas
kõrghaljastusest vaba ruum uue hoone tarvis ja samas säilib kinnistu Pelguranna
tänava poolsel osal piisav rekreatsiooniala. Piirkonna elanikkond on harjunud
ja omaks võtnud sotsiaalobjekti paiknemise Pelguranna tn 31 kinnistul ning
selle laiendamine samal asukohal tekitab vähem pingeid naabrite seas kui
tekitaks sarnase sotsiaalobjekti rajamine päris uude kohta.
Uue hoone asukoha valikul ja hoone kuju
kavandamisel oli peamiseks kriteeriumiks olemasoleva II ja III väärtusklassi
kõrghaljastuse säilitamine. Ainuvõimalik asukoht on kinnistu kirdeosas
haljastusest vaba ala, mis sobib hästi ka linnaehituslikult, jäädes olevatest
elamutest 15-20 meetri ja Randla tn 10 elamust 44 meetri
kaugusele.
Detailplaneeringuga on planeeringualale
kavandatud moodustada 2 krunti. Reformimata riigimaast on planeeritud
moodustada üks 100% sotsiaalmaa sihtotstarbega krunt.
Positsioon (edaspidi pos) 1
Pelguranna tn 31 kinnistu maakasutuspiire ja sihtotstarvet planeeringuga
muuta ei kavandata. Kinnistu pindala on 6432 m2, sihtostarve
100% sotsiaalmaa (ühiskondlike ehitiste maa). Kinnistul on üks 2-korruseline
rekonstrueeritud sotsiaalkeskuse hoone ja viis 1-korruselist abihoonet. Kinnistule
antakse detailplaneeringuga võimalus lisaks olemasolevale 2-korruselisele
põhihoonele ja viiele 1-korruselisele abihoonele rajada kaks maa-aluse
korrusega kuni 3-korruselist hoonet. Hoonete maksimaalne suletud brutopind
kokku on planeeritud kuni 4400 m2, sh maapealne 3300 m2.
Põhihoonete maksimaalne lubatud kõrgus maapinnast on 12 meetrit ja
abihoonetel 4 meetrit.
Pos 2 on kavandatud 2398 m2
suurune krunt sihtotstarbega 100% sotsiaalmaa (üldkasutatav maa). Planeeringu
koostamisel kaaluti ka selle krundi hoonestamise võimalust, kuid tegemist on
elamute ja sotsiaalobjekti vahelise avaliku ruumiga. Arvestades ümbritsevate
elamute elanike väljakujunenud harjumusi, oli otstarbekas määrata krundile
sotsiaalmaa sihtotstarve ja näha sinna ette lisaks olemasolevale
pesukuivatusplatsile ka jalutusväljak väikestele lemmikloomadele.
Planeeritud hoonete välisviimistluses
tuleb vältida imiteerivate materjalide kasutamist nagu profiilplekk, plastik,
tsementkiudplaatidest fassaadikatted ja muud sarnased materjalid. Eelistada
tuleb omadustelt väärikaid, kauakestvaid ja looduslikke materjale nagu puit,
looduslik kivi, klaas, krohv ja muud sarnased materjalid. Katusekatteks on
sobilik profiilplekk või valtsplekk ja katuseharja suund peab jääma risti või
paralleelselt krundi piiriga.
Piireteks on lubatud kasutada
põõsashekiga ääristatud maapinnast maksimaalselt 1,3 meetri kõrgust
metallpostidega võrkpiiret, metallpiire on lubatud vaid kruntidevahelisele
piirile, tagades naabrite visuaalse kontrolli kruntidel toimuva üle.
Tallinna Linnavolikogu 24. märtsi
2005 otsusega nr 67 algatatud ja koostatava teemaplaneeringu “Tallinna rohealad“
kohaselt jääb planeeritav ala rohealale nr 390. Käesoleva
detailplaneeringuga tehakse ettepanek vähendada teemaplaneeringu “Tallinna
rohealad“ määratud roheala nr 390. Üks osa avalikus kasutuses mitteolevast
rohealast väheneb sotsiaalhoone ehitamise vajaduse tõttu. Hoone asukoht on
kavandatud nii, et säilitatakse kõik II ja III väärtusklassi hinnatud puud
ning rajatakse haljasala tugikodu elanikele. Ülejäänud osa rohealast nr 390
kujundatakse avalikuks haljasalaks jalgteede, puhkekohtade ja väikeste
lemmikloomade jalutusplatsiga.
Planeeringualalt on kavandatud
likvideerida neli IV väärtusklassi hinnatud puud, kuna need jäävad
planeeritava hoonestuse alla. Likvideeritavad puud kompenseeritakse
asendusistutustega vastavalt Tallinna Linnavolikogu 25. augusti 2005
määrusele nr 45 “Puu raie- ja hoolduslõikusloa
andmise tingimused ja kord“. Asendusistutuste arvutuse kohaselt
tuleb istutada likvideeritavate puude asemele 19 uut puud. Lisaks on
kavandatud likvideerida viis V väärtusklassi hinnatud puud, mis vastavalt
määruse § 1 lõikele 4 ei vaja raieluba ning neid ei ole seega tarvis
asendusistutamisel arvestada. Lisaks on olemasoleva ja uue hoone
vahelise parkla äärde kavandatud hekk, mis eraldab sõiduala jalakäijate alast.
Hoone ehitusprojekti koosseisus tuleb koostada krundi haljastuse projekt,
millega näha ette madalhaljastust ning lilli vastavalt hoone kujule ja
sissepääsude tegelikule asukohale.
Planeeritava ala veevarustus ja
kanalisatsioon on lahendatud vastavalt AKTSIASELTSI TALLINNA VESI 25. mail
2009 väljastatud tehnilistele tingimustele nr PR/0921546-1. Veevarustus on
planeeritud olemaolevast Lõime tänava d 100 mm veetorustikust, mis
ringistatakse piki Pelguranna tänava maad. Planeeringuala soojavarustus on
lahendatud vastavalt AS Tallinna Küte 21. novembril 2007 väljastatud
tehnilistele tingimustele nr 21300-01-07/84. Sidevarustus on lahendatud
vastavalt Elion Ettevõtted Aktsiaseltsi 5. juunil 2009 väljastatud
tehnilistele tingimustele nr 11000401.
Jalakäijatele ja autodele on krundile
juurdepääs tagatud Lõime tänavalt. Vastavalt “Tallinna parkimise korralduse
arengukavale aastateks 2006-2014“ peab planeeringualale ette nägema
vähemalt 13 parkimiskohta. Kokku on kavandatud 17 parkimiskohta, mis
vastab Tallinna Linnavolikogu 16. novembri 2006 otsusega nr 329
kinnitatud “Tallinna parkimise korralduse
arengukava aastateks 2006-2014“ vahevööndi
parkimisnormatiivile. Planeeritud 17 parkimiskohta on ette nähtud kinnistul
olemasolevatel parkimisaladel.
Jäätmete kogumine nähakse ette kooskõlas
jäätmeseaduse ja Tallinna
Linnavolikogu 30. oktoobri 2008 määrusega nr 36 kehtestatud “Tallinna jäätmehoolduseeskirjaga“.
Sorteeritud jäätmete konteinerid on planeeritud krundile rajatavasse
varjualusesse.
DETAILPLANEERINGU
MENETLUS
Pelguranna tn 31 kinnistu ja
lähiala detailplaneeringu koostamist taotles Tallinna Sotsiaal- ja
Tervishoiuamet 18. juulil 2007 registreeritud avaldusega.
Detailplaneeringu koostamine ja
koostamise finantseerimine toimub vastavalt Tallinna Sotsiaal- ja
Tervishoiuameti ning ARHITEKTIBÜROO KOOT & KOOT OÜ vahel 16. oktoobril
2007 sõlmitud lepingule nr 3-1/261.
Detailplaneering on algatatud Tallinna
Linnavalitsuse 18. veebruari 2009 korraldusega nr 230-k “Pelguranna tn 31 kinnistu ja
lähiala detailplaneeringu koostamise algatamine Põhja-Tallinnas“
eesmärgiga Põhja-Tallinnas asuva Pelguranna tn 31 kinnistule ehitusõiguse
määramine lisaks olemasolevale 2-korruselisele põhihoonele ja viiele abihoonele
kuni kahe uue maksimaalselt 3-korruselise, maa-aluse korrusega sotsiaalhoone
ehitamiseks.
Teade detailplaneeringu koostamise algatamisest
ilmus ajalehes Postimees 21. veebruaril 2009. Teade eskiislahenduse
tutvustamise ning arutelu toimumise aja ja koha kohta ilmus ajalehes Postimees
3. aprillil 2009. Detailplaneeringu lähteseisukohtade ja eskiislahenduse
tutvustamiseks toimus Põhja-Tallinna Valitsuses avalik arutelu 14. aprillil
2009.
Detailplaneeringu koostas ARHITEKTIBÜROO
KOOT & KOOT OÜ. Detailplaneering on koostatud kooskõlas Tallinna
Linnavalitsuse 16. juuni 2004 määrusega nr 61 kinnitatud “Detailplaneeringu eskiisi ja
detailplaneeringu koostamise ning vormistamise nõuetega“.
Detailplaneeringule on lisatud dendroloog O. Abner detsembris 2007 koostatud
haljastuse hinnang.
Tallinna Linnavolikogu 29. mai 2003
määrusega nr 35 kinnitatud “Tallinna linna ehitusmääruse“
§ 16 lg-s 1 määratud isikud ja asutused on detailplaneeringu
kooskõlastanud.
Põhja-Tallinna Valitsus,
Põhja-Tallinna halduskogu, Tallinna Transpordiamet, Tallinna Kommunaalamet ja Põhja-Eesti
Päästekeskus kooskõlastasid detailplaneeringu märkusteta. Lisaks on
detailplaneeringu kooskõlastanud Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuamet ning
Aktsiaselts Tallinna Küte.
Tallinna Keskkonnaamet kooskõlastas
detailplaneeringu järgmiste tingimusega: 1) olemasoleva sotsiaalmaja
rekonstrueerimise ja uue sotsiaalmaja ehitusprojektid ning planeeritava ala
haljastusprojekt kooskõlastada enne ehitusloa taotlemist keskkonnaametiga; 2) ehitusprojekti
koosseisus esitada tehnilised lahendused säilitamisele kuuluvate lehtpuude
kaitsmiseks ja kasvutingimuste tagamiseks ehitustööde ajal; 3) ehitatava
sotsiaalmaja soojatrass rajada kavandatavast kõrghaljastusest vabale alale.
Tingimused on lisatud detailplaneeringu seletuskirja.
Tallinna Keskkonnaamet on
planeeringu eskiisi staadiumis lisanud, et detailplaneeringuga kavandatava
tegevusega ei kaasne eeldatavalt olulist keskkonnamõju ning seetõttu ei vaja
antud detailplaneeringu koostamine keskkonnamõju strateegilist hindamist.
Tallinna Linnavaraamet kooskõlastas
detailplaneeringu järgmiste ettepanekutega: detailplaneeringuga moodustatakse
reformimata riigimaast transpordimaa krundid pos 3 ja 4 ning üldkasutatava
maa krunt pos 2. Tallinna Linnavaraamet palub transpordimaa krunte mitte
moodustada, kuna taotleb krundid pos 3 ja 4 teemaana munitsipaalomandisse
Lõime tänava kooseisus. Üldkasutatava maa krundi pos 2 taotleb Tallinna
Linnavaraamet munitsipaalomandisse pärast detailplaneeringu kehtestamist.
Tingimustega on planeeringus arvestatud, transpordimaa krunte ei ole
moodustatud.
Maa-amet kooskõlastas detailplaneeringu
ja märkis oma kirjas järgmist: Maa-amet on tutvunud Pelguranna tn 31
kinnistu ja lähiala detailplaneeringuga ning teatab, et ei esita vastuväiteid
planeeringualasse jäävale reformimata riigimaale koostatud
planeerimisettepaneku suhtes. Planeeringualasse jäävale 2398 m2
suuruse üldkasutatava maa sihtotstarbega krundi pos 2 ning Lõime tänava
teenindamiseks vajalike transpordimaa kruntide pos 3 ja pos 4 osas
teeme kohalikule omavalitsusele ettepaneku algatada pärast detailplaneeringu
kehtestamist maa munitsipaalomandisse andmise menetlus. Kui Tallinna
Linnavaraamet soovib Lõime tänava teenindamiseks vajaliku maa taotleda
munitsipaalomandisse tervikuna, mitte eraldi lõikudena, siis nõustub Maa-amet
ka sellise lahendusega, mille kohaselt reformimata riigimaale eraldi teemaa
krunte pos 3 ja pos 4 ei moodustata. Tingimustega on arvestatud.
AKTSIASELTS TALLINNA VESI kooskõlastas
detailplaneeringu tingimusega, et järgnevate projekteerimisstaadiumite (hoonete
veevarustuse ja kanalisatsiooni ehitusprojektide) koostamiseks taotleda AKTSIASELTSilt
TALLINNA VESI tehnilised tingimused. Tingimus on lisatud detailplaneeringu
seletuskirja.
Aktsiaselts KH Energia-Konsult
kooskõlastas detailplaneeringu tingimusega, et tööprojekt kooskõlastakse
täiendavalt ja vajadusel võetakse tehnilised tingimused. Tingimus on lisatud
seletuskirja.
Eesti Energia Jaotusvõrk OÜ (endise
nimetusega Osaühing Jaotusvõrk) kooskõlastas detailplaneeringu tingimusega, et
tööjoonised kooskõlastatakse täiendavalt. Tingimus on lisatud seletuskirja.
Detailplaneeringu algatamise korralduses
määrati lisanõue, et detailplaneering tuleb kooskõlastada
Tervisekaitseinspektsiooni Tallinna tervisekaitsetalitusega. Tingimus on
täidetud, Tervisekaitseinspektsiooni Tallinna tervisekaitsetalitus kooskõlastas
detailplaneeringu ja märkis, et detailplaneering on kooskõlas kehtivate
tervisekaitsenõuetega.
Pelguranna tn 31 kinnistu ja
lähiala detailplaneeringu on heaks kiitnud ka Tallinna Linnaplaneerimise Amet.
Detailplaneering võeti vastu Tallinna
Linnavalitsuse 25. novembri 2009 korraldusega nr 1931-k “Pelguranna tn 31 kinnistu ja
lähiala detailplaneeringu vastuvõtmine Põhja-Tallinnas“. Teade
detailplaneeringu vastuvõtmisest ilmus ajalehes Postimees 30. novembril
2009. Teade avaliku väljapaneku asukoha ja aja kohta ilmus ajalehes Postimees 5. detsembril
2009. Detailplaneering oli avalikul väljapanekul 14. detsembrist kuni 28. detsembrini
2009. Avaliku väljapaneku kestel ei laekunud detailplaneeringu lahenduse kohta
ühtegi kirjalikku ega suulist pöördumist. Detailplaneeringu maavanemale
järelevalveks esitamine ei olnud vajalik.
Tallinna Linnavolikogu 29. mai 2003
määrusega nr 35 kinnitatud “Tallinna linna ehitusmääruse“ § 19 lõike 1
kohaselt selgitab linnaplaneerimise amet välja detailplaneeringukohaste
rajatiste väljaehitamise kohta sõlmitud lepingu täpsustamise või vastava
lepingu sõlmimise vajaduse. Vastavalt ehitusseaduse § 13
tagab kohalik omavalitsus detailplaneeringukohase avalikult kasutatava tee ja
üldkasutatava haljastuse, välisvalgustuse ja vihmaveekanalisatsiooni
väljaehitamise kuni ehitusloale märgitud maaüksuseni, kui kohalik omavalitsus
ja detailplaneeringu koostamise taotleja või ehitusloa taotleja ei ole kokku
leppinud teisiti. Kuna käesoleva detailplaneeringu tellijaks on Tallinna
Sotsiaal- ja Tervishoiuamet, ei ole vajalik detailplaneeringukohaste rajatiste
väljaehitamise kohta vastavat lepingut sõlmida.
Planeerimisseaduse § 25
lg 7 punkti 4 kohaselt teavitab kohalik omavalitsus tähtkirjaga ühe
nädala jooksul Pelguranna tn 31 kinnistu ja lähiala detailplaneeringu
kehtestamise otsuse tegemise päevast Maa-ametit, Lõime tn 25, Lõime tn 26,
Lõime tn 26e, Lõime tn 27, Lõime tn 28, Lõime tn 29, Lõime
tn 30, Lõime tn 31, Lõime tn 32 ja Randla tn 10 kinnistute
omanikke.
Planeerimisseaduse
§ 10 lg 61 punktis 4 nimetatud detailplaneeringu (planeering
koostatakse ranna piiranguvööndis looduskaitseseaduse tähenduses) kehtestamine
kuulub volikogu ainupädevusse vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse
seaduse § 22 lõike 1 punktile 33.
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|