TALLINNA LINNAVOLIKOGU
|
|
OTSUS
|
|
|
Tallinn
|
5.
veebruar 2009 nr 16
|
|
|
|
|
Tallinna
liitumine Euroopa Komisjoni algatusega “Linnapeade pakt“
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse
korralduse seaduse § 13 lg 1, Tallinna põhimääruse § 44 lg 1
p 2, § 78 lg 3 ja lg 4 ning § 79 lg 2 alusel
|
|
|
|
|
|
1. Kiita heaks Tallinna linna
liitumine Euroopa Komisjoni Euroopa linnadele suunatud ja Euroopa Liidu 9. märtsil
2007 vastu võetud paketti “Energia muutuvas maailmas“ toetava strateegilise
dokumendiga “Linnapeade pakt“ (lisa 1), milles kutsutakse linnasid üles
vähendama CO2 heitkoguseid 2020. aastaks 20%, mis tuleneks
energiatõhususe 20% suurenemisest ja taastuvate energiaallikate 20% osakaalust
üldises energiakogumis.
2. Linnapea Edgar Savisaarel
allkirjastada punktis 1 nimetatud “Linnapeade pakti“ ühinemiskiri (lisa 2).
3. Tallinna Keskkonnaametil teha otsus
teatavaks Euroopa Komisjonile ja Eesti Linnade Liidule.
4. Otsust on võimalik vaidlustada
Tallinna Halduskohtus (Pärnu mnt 7,
Tallinn 15082) 30 päeva jooksul arvates otsuse
teatavakstegemisest.
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|
Tallinna
Linnavolikogu 5. veebruari 2009
otsuse nr 16
LISA 1
|
|
LINNAPEADE PAKT
|
|
|
|
Arvestades,
et valitsustevaheline kliimamuutuste töörühm on kinnitanud, et
kliimamuutused on reaalsus ning et selles on suuresti süüdi energia tarbimine
inimtegevuseks;
Euroopa Liit võttis 9. märtsil 2007 vastu paketi “Energia
muutuvas maailmas“, kohustudes ühepoolselt vähendama CO2 heitkoguseid
2020. aastaks 20%, mis tuleneks energiatõhususe 20% suurenemisest ja
taastuvate energiaallikate 20% osakaalust üldises energiakogumis;
“Euroopa Liidu energiatõhususe tegevuskava: potentsiaali
realiseerimine“ sisaldab ühe prioriteedina linnapeade pakti loomist;
Euroopa Liidu Regioonide Komitee rõhutab vajadust ühendada
kohalikud ja piirkondlikud jõud, sest mitmetasandiline haldus on tõhus vahend kliimamuutuste
vastaste meetmete mõjususe suurendamiseks, ning seepärast soodustab piirkondade
kaasamist linnapeade pakti;
oleme valmis järgima Euroopa säästvate linnade Leipzigi
harta soovitusi energiatõhususe parandamise osas;
oleme teadlikud Åalborgi kohustuste olemasolust, millele
tuginevad paljud käimasolevad linnade säästva arengu algatused ning Agenda 21
protsessid;
tunnistame, et kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused
jagavad riikide valitsustega vastutust globaalse soojenemisega võitlemisel ning
kohustuvad selleks teiste osapoolte kohustusest sõltumata; linnadest pärineb
otseselt ja kaudselt (elanike kasutatavate toodete ja teenuste kaudu) üle poole
inimtegevusega seotud energiatarbimisest tekkivatest kasvuhoonegaaside
heitkogustest;
Euroopa Liidu kohustust heitkoguseid vähendada saab täita
vaid siis, kui ka kohalikud sidusrühmad, elanikud ja nende rühmitused kõnealust
eesmärki jagavad;
kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused kui kodanikele
kõige lähemal seisev haldustasand peavad tegevust juhtima ja eeskujuks olema;
paljud energianõudluse ja taastuvate energiaallikate valdkonna
meetmed, mis on vajalikud kliimamuutustega võitlemiseks, kuuluvad kohalike
omavalitsuste pädevusse või ei ole teostatavad ilma nende poliitilise
toetuseta;
Euroopa Liidu liikmesriikidele võib kasuks tulla tõhus
detsentraliseeritud tegevus kohalikul tasandil, et täita oma kasvuhoonegaaside
vähendamise kohustusi;
kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused kogu Euroopas vähendavad
globaalset soojenemist põhjustavat saastet, muuhulgas ka säästvat linnaliiklust
käsitlevate energiatõhususe programmide ning taastuvate energiaallikate
edendamise abil;
MEIE, LINNAPEAD, KOHUSTUME
ületama Euroopa Liidus aastaks 2020 seatud
eesmärgid, vähendades CO2 heitkoguseid oma piirkondades vähemalt
20%, rakendades selleks säästva energia tegevuskava oma pädevusse kuuluvates
tegevusvaldkondades. Kõnealune kohustus ja tegevuskava ratifitseeritakse
vastavate menetluste käigus;
koostama heitkoguste kohta lähteinventari, mis
annab aluse säästva energia tegevuskavale;
esitama säästva energia tegevuskava ühe aasta
jooksul pärast linnapeade paktiga ametlikku ühinemist;
kohandama linnastruktuure, sealhulgas eraldama
piisavalt inimressursse, et võtta vajalikke meetmeid;
mobiliseerima oma geograafilise piirkonna kodanikuühiskonda
osalema tegevuskava arendamises ning poliitika ja meetmete kavandamises,
mida on vaja tegevuskava eesmärkide rakendamiseks ja saavutamiseks. Iga
piirkonna jaoks töötatakse välja oma tegevuskava ning see esitatakse pakti sekretariaadile
aasta jooksul pärast käesoleva paktiga ühinemist;
koostama rakendusaruande vähemalt iga kahe aasta
tagant pärast tegevuskava esitamist selle hindamise, järelevalve ja kontrolli
eesmärgil;
jagama oma kogemusi ja oskusteavet teiste
territoriaalüksustega;
korraldama energeetikapäevi või linnade pakti päevi koostöös
Euroopa Komisjoni ja teiste sidusrühmadega, võimaldades elanikel saada otsest
kasu võimalustest ja eelistest, mida pakub arukam energiatarbimine, ning
teavitama kohalikku meediat korrapäraselt tegevuskavaga seotud arengusuundadest;
osalema Euroopa Liidu linnapeade iga-aastasel säästva energia
konverentsil ja sellesse oma panuse andma;
levitama pakti sõnumit sobivatel foorumitel ja
eelkõige julgustama teisi linnapeasid paktis osalema;
aktsepteerima oma liikmelisuse lõpetamist paktis,
saades eelnevalt vastava kirjaliku teate sekretariaadilt, ühel järgmistest
juhtudest:
i) säästva energia tegevuskava esitamata jätmisel ühe
aasta jooksul pärast paktiga ametlikku ühinemist;
ii) tegevuskavas sätestatud üldiste CO2 heitkoguste
vähendamise eesmärkide mittetäitmisel tegevuskava rakendamata jätmise või
ebapiisava rakendamise tõttu;
iii) aruande esitamata jätmisel kahel järjestikusel
perioodil;
MEIE, LINNAPEAD, AVALDAME POOLEHOIDU
Euroopa Komisjoni otsusele rakendada ja rahastada tehnilise
toetamise ja edendamise struktuuri, sealhulgas rakendada hindamis- ja järelevalvevahendeid,
piirkondade vahel oskusteabe vahetamise mehhanisme ning edukate meetmete
paljundamise vahendeid oma eelarve piirides;
Euroopa Komisjoni rollile koordineerida Euroopa Liidu
linnapeade säästva energia konverentsi;
Euroopa Komisjoni väljendatud kavatsusele lihtsustada
kogemuste vastastikust tutvustamist osalevate territoriaalüksuste vahel
ning koostada suuniseid ja võrdlusnäiteid nende võimalikuks rakendamiseks ja
sidumiseks olemasolevate meetmete ja võrgustikega, mis toetavad kohalike omavalitsuste
rolli kliimakaitse valdkonnas. Kõnealused võrdlusnäited peaksid saama käesoleva
pakti lahutamatuks osaks, sätestades need pakti lisas;
Euroopa Komisjoni toetusele, mis aitab kaasa paktis
osalevate linnade tunnustamisele ja
tuntumaks muutmisele tänu Euroopa säästva energia
järgija logole ja tutvustamisele komisjoni teabevahetuskanalite kaudu;
Regioonide Komitee kui Euroopa Liidu kohalike ja
piirkondlike omavalitsuste esindaja tugevale toetusele paktile ja selle
eesmärkidele;
abile, mida pakti toetavad liikmesriigid,
piirkonnad, provintsid, mentorlinnad ja teised institutsionaalsed
struktuurid annavad väiksematele omavalitsusüksustele selleks, et nood suudaksid
paktis sätestatud tingimusi täita;
MEIE, LINNAPEAD, KUTSUME ÜLES
Euroopa Komisjoni ja riikide ametkondi looma
koostööskeeme ja sidusaid tugistruktuure, mis aitavad paktile allakirjutanutel
rakendada säästva arengu tegevuskavasid;
Euroopa Komisjoni ja riikide ametkondi lugema pakti
meetmeid oma vastavate toetusprogrammide prioriteetideks ning teavitama ja
kaasama linnu oma eesmärkide raames poliitika ja rahastamisskeemide
väljatöötamisse, mis puudutavad kohalikku tasandit;
Euroopa Komisjoni pidama finantsjuhtimises osalejatega
läbirääkimisi, loomaks rahastamisvõimalusi, mille eesmärk on aidata täita
tegevuskavades sätestatud ülesandeid;
riikide ametkondi kaasama kohalikke ja
piirkondlikke omavalitsusi riiklike energiatõhususe tegevuskavade ja riiklike
taastuvate energiaallikate tegevuskavade koostamisse ja rakendamisse;
Euroopa Komisjoni ja riikide ametkondi toetama meie
säästva arengu tegevuskavasid kooskõlas põhimõtete, eeskirjade ja meetoditega,
milles on juba kokku lepitud või milles võidakse tulevikus maailmatasandil
osapoolte vahel kokku leppida, eelkõige ÜRO kliimamuutuste raamkonventsiooni raames.
Meie aktiivne osalemine CO2 heitkoguste vähendamises võib kaasa tuua
ka ambitsioonikama ülemaailmse eesmärgi.
MEIE, LINNAPEAD, KUTSUME TEISI KOHALIKKE JA PIIRKONDLIKKE
OMAVALITSUSI ÜLES LINNAPEADE PAKTI ALGATUSEGA ÜHINEMA NING TEISI PEAMISI
SIDUSRÜHMI ALGATUST AMETLIKULT TOETAMA.
LISAD
1. Kohalike omavalitsuste roll
rakendustöös
Energiatõhususe meetmeid, taastuvenergia projekte ja
energiat käsitlevat muud tegevust saab algatada paljudes kohalike ja
piirkondlike omavalitsuste tegevusvaldkondades.
·
Tarbija ja teenusepakkuja
Kohalike omavalitsuste omanduses on palju hooneid, mis
kasutavad palju energiat, nt soojuse ja valguse saamiseks. Energiasäästu
programmide ja meetmete juurutamine avalikes hoonetes on valdkond, kus on
võimalik saavutada märkimisväärset säästu.
Kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused osutavad ka
energiamahukaid teenuseid, nt ühistransport ja tänavavalgustus, mida on samuti
võimalik parandada. Ning isegi kui omavalitsus on tellinud kõnealuste teenuste
osutamise teistelt teenusepakkujatelt, saab energiatarbimise vähendamise meetmeid
rakendada hanke ja teenuslepingute kaudu.
·
Kavandaja, arendaja ja reguleerija
Enamiku kohalike ja piirkondlike omavalitsuste
vastutusalasse kuuluvad maakasutuse planeerimine ja transpordikorraldus.
Strateegilised otsused linnaarenduse kohta, nt valglinnastumise vältimiseks, võivad
vähendada transpordi energiatarbimist. Kohalikel ja piirkondlikel
omavalitsustel võib sageli olla reguleerija roll, nt kehtestades energiatõhususe
nõudeid või sätestades taastuvenergia seadmete lisamise uutesse hoonetesse.
·
Nõustaja, motiveerija ja eeskuju
Kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused saavad aidata
teavitada ja motiveerida elanikke, ettevõtjaid ja teisi kohalikke sidusrühmi
selle kohta, kuidas nad saavad tarbida energiat tõhusamalt. Teadlikkuse suurendamise
meetmed on olulised terve kogukonna kaasamiseks säästva energia poliitika toetamisse.
Energia säästmise ja taastuvenergia projektide üks oluline sihtrühm on lapsed:
nad annavad koolis õpitut edasi ka väljaspool kooli. Sama oluline on, et omavalitsus
oleks säästva energia meetmetes teisi juhtivaks eeskujuks.
·
Tootja ja tarnija
Kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused saavad edendada
kohalikku energiatootmist ja taastuvate energiaallikate kasutust. Üks hea näide
on soojuse ja elektri koostootmine kaugküttesüsteemidega, milles kasutatakse
biomassi. Kohalikud ja piirkondlikud omavalitsused saavad samuti julgustada kodanikke
ellu viima taastuvenergia projekte, toetades rahaliselt kohalikke algatusi.
2. Tipptaseme võrdlusnäitajad
Tipptaseme võrdlusnäitajatena määratletakse algatusi ja
programme, mis esindavad säästva energia arengukontseptsioonide eduka
rakendamise näiteid linnakeskkonnas üle terve maailma. Tipptaseme võrdlusnäitajate
esindajad teavitavad pakti kaudu oma soovist jagada oma kogemusi ja aidata linnadel
rakendada samalaadseid lähenemisviise seal, kus see on teostatav ja sobilik,
ning aidata kaasa oskusteabe ülekandmise lihtsustamisele, levitades teavet,
sealhulgas suuniseid, paktile allakirjutanud linnade üritustel osalemist ning
üldiselt igapäevast koostööd paktiga.
Uued tipptaseme võrdlusnäitajad võivad paktiga ühineda
igal hetkel, eeldusel, et
·
komisjoni nimetatud eksperdid on nende
potentsiaali tehniliselt hinnanud ja kuulutanud selle tipptasemel olevaks;
·
neid toetab vähemalt üks paktile allakirjutanud
linnapea;
·
nad võtavad endale kirjalikult kohustuse järgida
pakti kuuluvatele linnadele teabe edastamise töökava, sh aruannete esitamine
oma tegevuse mõju kohta pakti raames.
3. Tugistruktuurid
Linnapeade paktiga võivad ühineda kõik, ükskõik kui suured
või väikesed Euroopa linnad. Linnu, kellel oma väiksuse tõttu ei ole piisavalt
vahendeid inventari või tegevuskava koostamiseks, peavad toetama omavalitsused,
kellel selline suutlikkus on olemas. Nimetatud tugistruktuurid võivad olla piirkonnad,
maakonnad, provintsid, linnastud, NUTS III piirkonnad või mentorlinnad.
Komisjon tunnistab iga tugistruktuuri pakti oluliseks osalejaks. Konkreetses kirjalikus
lepingus määratletakse nende paktis osalemise ulatus ja konkreetsed tingimused,
sh otsustuspädevus.
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|
Tallinna
Linnavolikogu 5. veebruari 2009
otsuse nr 16
LISA 2
|
|
“Linnapeade
pakti“ ühinemiskiri
|
|
|
|
Linnapeade pakt
(saadetakse: TREN-COVENANT@ec.europa.eu)
Mina, Edgar Savisaar, Tallinna linnapea, teatan, et
Tallinna Linnavolikogu otsustas 5. veebruari 2009 istungil volitada mind
allkirjastama linnapeade pakti, olles igati teadlik kõigist sellest
tulenevatest kohustustest:
·
ületada Euroopa
Liidu sätestatud eesmärk vähendada CO2 heitkoguseid meie
piirkondades vähemalt 20%;
·
esitada
heitkoguste kohta koostatud lähteinventari sisaldav säästva energia
tegevuskava, mis visandaks viisid eesmärgi saavutamiseks ühe aasta jooksul ülalnimetatud
kuupäevast arvestatuna;
·
esitada hinnangu
andmiseks, seireks ja tõendamiseks rakendusaruanne igal teisel tegevuskava
vastuvõtmisele järgneval aastal;
·
korraldada
koostöös Euroopa Komisjoni ja teiste sidusrühmadega energeetikapäevi või linnade
pakti päevi, võimaldades elanikel saada otsest kasu võimalustest ja eelistest,
mida pakub arukam energiatarbimine, ning teavitada kohalikku meediat
korrapäraselt tegevuskava arengust;
·
osaleda Euroopa
Liidu linnapeade iga-aastasel säästva energia konverentsil ja seda toetada.
Tallinn
Vabaduse
väljak 7, 15199 Tallinn, lvpost@tallinnlv.ee, 372 640 4141, kontaktisik
Deniss Boroditš
|
|
|
|
|
|
|
|
06.02.2009
|
Allkiri
|
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|