TALLINNA LINNAVALITSUS
|
|
KORRALDUS
|
|
|
Tallinn
|
27. august 2008 nr 1409-k
|
|
|
AS-i ÜHISTEENUSED
kahju hüvitamise taotluse rahuldamata jätmine
|
|
|
|
Riigivastutuse seaduse § 18 lg 1, haldusmenetluse
seaduse § 54, § 55 lg-te 1, 2 ja 4, § 56, § 57 lg 1, kohaliku
omavalitsuse korralduse seaduse § 7 lg 2 ja § 31 ja Tallinna põhimääruse § 4
lg 3 alusel ning alltoodud asjaolusid arvestades:
|
|
|
|
|
|
27. juunil 2008. a esitas AS ÜHISTEENUSED Tallinna
Linnavalitsusele taotluse kahju kokkuleppeliseks hüvitamiseks seoses AS-i
ÜHISTEENUSED ja Tallinna Linnavalitsuse vahel 22. mail 2006. a sõlmitud
riigihanke (viitenumber 024611) „Sõiduõiguse kontrollteenus Tallinna ühtse
piletisüsteemi ühistranspordi liinidel“ lepingu (edaspidi haldusleping) lõpetamisega
(AS-i ÜHISTEENUSED kiri nr 10/2463). Tallinna Linnavalitsus sai nimetatud
taotluse kätte 1. juulil 2008. a.
AS-i ÜHISTEENUSED kahju hüvitamise taotluse kohaselt on
halduslepingu ennetähtaegse lõppemise tõttu tekkinud AS-le ÜHISTEENUSED kahju
ligikaudu 14,95 miljonit krooni, mis väidetavalt seisneb kasutamata
investeeringutes, tähtajaliste lepingute maksetes kuni perioodi lõpuni ja
leppetrahvides lepingute ennetähtaegsel lõpetamisel, töötajate koondamise
kuludes, üldistes kulutustes seoses lepingu lõpetamisega ja muus tulevikus
tekkivas kahjus. Taotluses oli AS ÜHISTEENUSED nõus kahjunõude kokkuleppelise
lahendamise korral vähendama kahjunõuet 10,5 miljoni kroonini.
Riigivastutuse seaduse (RVastS) § 18 lõike 1 kohaselt peab
haldusorgan taotluse lahendama kahe kuu jooksul selle
nõuetekohasest esitamisest arvates. Kooskõlas haldusmenetluse seaduse (HMS) § 38 lõikega 1 on haldusorganil õigus nõuda haldusmenetluse
käigus menetlusosalistelt ning muudelt isikutelt nende käsutuses olevate
tõendite ja andmete esitamist, mille alusel haldusorgan teeb kindlaks asja
lahendamiseks olulised asjaolud. Seetõttu ning uurimispõhimõttest (HMS §
6) ja selgitamiskohustusest (HMS § 36 lõige 1) lähtudes saatis Tallinna
Linnavalitsus 10. juulil 2008. a AS‑le ÜHISTEENUSED kirja, paludes
hiljemalt 21. juuliks 2008. a selgitada, milles seisneb AS-i ÜHISTEENUSED
arvates Tallinna linna tegevuse õigusvastasus, kuidas on täidetud teised kahju
hüvitamise õigussuhte tekkimise aluseks olevad koosseisulised elemendid ning
kuidas on arvutatud väidetava kahju suurus ja milliste dokumentidega on see
tõendatud. Pärast eelnimetatud tähtaja möödumist lubas Tallinna Linnavalitsus
lahendada AS-i ÜHISTEENUSED taotluse sisuliselt.
AS ÜHISTEENUSED ei kasutanud temale antud võimalust
kahjunõude õigusliku, faktilise ja tõendusliku külje selgitamiseks. AS
ÜHISTEENUSED viitas oma 18. juuli 2008. a vastuskirjas nr 10/2533 üksnes
27. juunil 2008. a Tallinna Halduskohtule haldusasjas nr 3‑08‑1246
esitatud kaebusele, milles AS-i ÜHISTEENUSED väitel sisalduvat kahjunõude
õiguslikud alused.
AS-i ÜHISTEENUSED poolt viidatud kaebuses palub AS ÜHISTEENUSED halduskohtul
tühistada Tallinna Linnavalitsuse 28. mai 2008. a korralduse nr 951-k, mis
käsitles halduslepingu ülesütlemist (selle nõude osas võttis halduskohus
kaebuse menetlusse). Kaebus ei sisalda kahjunõudesse puutuvaid selgitusi ega
tõendeid. Tallinna Linnavalitsus on AS-i ÜHISTEENUSED kaebuse suhtes kohtule
kirjaliku seisukoha esitanud ega pea nende kordamist käesolevas korralduses
otstarbekaks ega vajalikuks.
Arvestades AS-i ÜHISTEENUSED kahju hüvitamise taotluse
sisu ning selle esitamise aluseks olevat asjaolu - halduslepingu ennetähtaegset
lõppemist halduslepingu õigusliku aluse äralangemise tõttu - on võimalik
taotlus siiski sisuliselt lahendada ka ilma AS‑i ÜHISTEENUSED poolt
täiendavate selgituste, põhjenduste ja dokumentide esitamiseta.
Avaliku võimu volituste rakendamisel ja
muude avalike ülesannete täitmisel riigi poolt võimalike rikutud õiguste kaitse
ja taastamise ning tekitatud kahju hüvitamise alused ja kord on sätestatud
RVastS-s. Kooskõlas RVastS § 7 lõikega 1 ja § 12 lõikega 1 on kahju kannatanud isikule kohustatud kahju hüvitama avaliku võimu
kandja, kelle õigusvastase tegevusega kahju tekitati. Tallinna
Linnavalitsuse 28. mai 2008. a korralduse nr 951-k ja halduslepingu lõppemise
tingis ühistranspordiseaduse § 54¹¹ lõike 3 ning väärteomenetluse
seadustiku § 9 punkti 3 ja § 10 lõike 5 ehk halduslepingu alusnormide
põhiseadusega vastuolus olevaks ja kehtetuks tunnistamine Riigikohtu
üldkolleegiumi 16. mai 2008. a otsusega kohtuasjas nr 3-1-1-86-07, mida Tallinna linn ei saanud ära hoida, mõjutada ega ette näha.
Halduslepingu täimise jätkamine sellises olukorras polnuks õiguslikult võimalik
ega lubatud ning see ei sõltunud Tallinna linna tahtest. Tallinna Linnavalitsus
ei välista, et AS-l ÜHISTEENUSED võib olla alust
pöörduda võimalike kahjunõuetega RVastS alusel ja korras riigi vastu, kuid
Tallinna linna vastu tal niisuguseid nõudeid ei ole. AS ÜHISTEENUSED
möönab ka ise oma 27. juuni 2008. a kahju hüvitamise taotluses, et avaliku võimu kandja, kelle tegevusega võib antud juhul olla kahju
tekkinud, on riik, mitte Tallinna Linnavalitsus (AS-i ÜHISTEENUSED viide
Tallinna Linnavalitsuse regressinõudele Eesti Vabariigi vastu).
Lähtudes eeltoodust on Tallinna Linnavalitsus seisukohal,
et AS-i ÜHISTEENUSED poolt Tallinna linnale esitatud kahju hüvitamise taotlus
on põhjendamatu. Tallinna linna seisukohast on antud juhul tegemist vääramatu
jõuga, mistõttu Tallinna linna tegevus pole olnud õigusvastane, Tallinna linna
tegevuse ja väidetava kahju tekkimise vahel pole põhjuslikku seost ning lisaks
eelnevale on väidetava kahjunõude suurus AS-i ÜHISTEENUSED poolt tõendamata.
Eelnevast tulenevalt ei pea Tallinna Linnavalitsus
võimalikuks rahuldada AS-i ÜHISTEENUSED kahju hüvitamise nõuet ega sõlmida
kahju hüvitamise osas kokkuleppeid.
1. Jätta AS-i ÜHISTEENUSED 27. juuni 2008. a kahju
hüvitamise taotlus nr 10/2463 rahuldamata.
2. Tallinna Transpordiametil teha korraldus teatavaks
AS-ile ÜHISTEENUSED.
3. Korraldust on võimalik vaidlustada Tallinna
Halduskohtus (Pärnu mnt 7, 15085 Tallinn) 30 päeva jooksul arvates korralduse
teatavakstegemisest (RVastS § 18 lõige 2).
|
|
|
|
Edgar Savisaar
|
Linnapea
|
Merike Alep
|
|
Linnakantselei õigusteenistuse õigusloome ja eelnõude
osakonna juhataja asetäitja linnasekretäri ülesannetes
|
|