TALLINNA LINNAVOLIKOGU |
||
|
||
OTSUS |
||
|
||
|
||
Tallinn |
19. juuni 2008 nr 135 |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
Tallinna innovatsioonistrateegia 2009‑2013 |
|
|
|
||
|
||
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 3 p 2 alusel ning kooskõlas Tallinna põhimääruse § 6 lg 3, Tallinna Linnavolikogu 6. oktoobri 2005 määrusega nr 53 kinnitatud “Tallinna arengukavaga 2006‑2021“ ja 23. veebruari 2006 määrusega nr 12 “Tallinna väikeettevõtluse arendamise programm aastateks 2006–2009“ ning tulenevalt linnavalitsuse ettepanekust, |
||
|
||
|
||
Tallinna Linnavolikogu |
||
|
||
o t s u s t a b: |
||
|
||
1. Kinnitada juurdelisatud Tallinna innovatsioonistrateegia 2009‑2013.
2. Tallinna innovatsioonistrateegias 2009‑2013 kavandatud tegevusi rahastatakse vastavalt linnaeelarve võimalustele ja kooskõlas eelarvestrateegiaga.
3. Tallinna Linnavolikogu Kantseleil teha otsus teatavaks Tallinna Ettevõtlusametile.
4. Tallinna Ettevõtlusametil avalikustada otsus Tallinna linna veebilehel.
5. Otsust on võimalik vaidlustada Tallinna Halduskohtus (Pärnu mnt 7, Tallinn 15082) 30 päeva jooksul arvates otsuse teatavakstegemisest.
|
|
|
|
Toomas Vitsut |
Tallinna Linnavolikogu esimees |
Tallinna
Linnavolikogu 19. juuni 2008 |
|
|
|
Tallinna innovatsioonistrateegia 2009–2013 |
|
|
|
|
SISUKORD
2 Peamised innovatsiooni- ja arengutakistused
3 Strateegilised eesmärgid ja Tallinna innovatsioonistrateegia neli sammast
3.3 Rahvusvaheliselt võimekas linn
Innovatsioonistrateegia eesmärk on luua Tallinna ettevõtetele senisest oluliselt paremad võimalused arenguks keskpikas perspektiivis ja suurendada sel moel Tallinna kui linna ja regiooni konkurentsivõimet. Linna konkurentsivõime all mõistetakse strateegias linna suutlikkust luua eeldused uute, suure lisandväärtusega töökohtade pidevaks tekkeks sellisel moel, et tootlikkuse kasv on täheldatav paljudes majandusvaldkondades ning samas kasvavad elanike reaalsed sissetulekud ja sotsiaalne kaasatus.
Strateegia eelduseks on arusaam, et hoolimata viimase kümnendi kiirest arengust peab Tallinn tegema jõulisi pingutusi konkurentsivõime kasvatamiseks.
Strateegia koondab eri valdkondade tegevused ühtseks alusdokumendiks ning loob eeldused linna eri valdkondade poliitikate ja tegevuste pikaajaliseks planeerimiseks.
Innovatsiooni mõistetakse strateegias evolutsioonilises tähenduses: innovatsioon on uue või olemasoleva teadmise ja/või oskuse uudne rakendamine majanduslikus protsessis uute/edasiarendatud toodete, teenuste, organisatsiooniliste muudatuste jms kaudu. Innovatsiooni eesmärk ja tulemus on üldjuhul konkreetse ettevõtte konkurentsieelis teiste ettevõtete ees. Konkurentsieeliseks nüüdisaegses majanduses on unikaalne teadmine, mida teistel pole või on vähestel ning mille tulemusena tekib nõudlus.
Tallinna innovatsioonistrateegia 2009–2013 aluseks on riiklik raamdokument Eesti teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia „Teadmistepõhine Eesti“. Ühtlasi lähtub strateegia Tallinna peamistest strateegilistest dokumentidest, nagu strateegia „Tallinn 2025“ ja Tallinna arengukava 2009–2027, mis näevad Tallinna kui innovaatilise ja tasakaalustatud arenguga ning Skandinaavia ja Euroopa majanduskeskkonda lõimitud linna. Veel võetakse strateegias arvesse Tallinna valdkondlikke ja linnaosade arengukavasid, Tallinna üldplaneeringut ning Tallinna kui 2011. aasta Euroopa kultuuripealinna tegevusi.
Strateegia ajaline mõõde tuleneb Euroopa Liidu finantsperspektiivist, mis kehtib 2013. aastani ning mille alusel on Eestile avatud Euroopa Liidu tõukeraha. Need moodustavad strateegia seisukohalt olulise finantseerimisallika.
Strateegia koostamine on olnud pikaajaline protsess, mis algas 2006. aastal Interreg IIIB programmi toetusel rahvusvahelise projekti „BaltMet Inno“ raames. Peamisteks partneriteks on seejuures olnud Tallinna Tehnikaülikool ja Eesti Tuleviku-uuringute Instituut. Strateegia aluseks on arvukad kohalikud ja rahvusvahelised uuringud, mitmete töörühmade töö ning arutelud 2006. ja 2007. aasta jooksul. Strateegias on arvestatud teiste Läänemere piirkonna suuremate linnade innovatsiooni toetamise kogemustega. Strateegia on dünaamiline dokument, seetõttu pole rakendamiseks pakutud tegevuste nimekiri lõplik, vaid täieneb või teiseneb vastavalt majandusliku olukorra muutumisele.
Strateegia lähtub eeldusest, et ehkki linn kui tiheasustusala on innovatsiooni tekke ja leviku seisukohast võtmetähtsusega, on linnavõimude tegevusvõimalused innovatsiooni arendamiseks tihti piiratud. Linnad on sageli sõltuvuses riigitasandi poliitikast ja finantseerimisest. Linnavõim peab koostöös ettevõtlusega olema suuteline riigi tasandil loodud poliitika- ja finantseerimisraamides määrama kindlaks ettevõtete vajadustest lähtuvad pikaajalised tegevused. Selline on ka Tallinna olukord.
Samuti lähtub strateegia asjaolust, et Tallinna areng on viimasel kümnendil olnud vastuoluline. Nii peetakse Tallinna juba praegu üheks Euroopa innovaatilisemaks linnaks, kuid Tallinna areng ei ole olnud kindlasti sotsiaalses, ruumilises jms mõttes tasakaalus. Majanduse arengu ja innovatsiooni mõttes on Tallinn Eesti arengu peegelpilt. Majanduse mootoriks on laenukoormuse ja kiire sisetarbimise kasv, mille pahupooleks on madal tootlikkus, kontsentreerumine väikese lisandväärtusega tegevustesse, ettevõtete vähene koostöö ja võrgustumine ning suhteliselt nõrk arendustegevus. Selline vastuoluline positsioon ei ole kindlasti jätkusuutlik. Tallinna majandus, nii nagu Eesti majandus tervikuna, vajab jõulist nüüdisajastamist.
Tallinna innovatsioonistrateegia soovib luua eelduse eelkõige Tallinna ja selle lähiümbruse ettevõtluse ja majandustegevuse mitmekesistumiseks, nüüdisajastamiseks ja ümberstruktureerimiseks. Mainitud protsessid toimuvad aga reaalses ettevõtluses, mis on suuresti integreeritud rahvusvahelistesse ettevõtlusklastritesse ja tootmise väärtusahelatesse. Innovatsioonistrateegia on seega ühtlasi ka Tallinna ja tema ettevõtluse rahvusvahelistumise strateegia. Tallinn peab leidma oma positsiooni Läänemere regiooni kontekstis. See eeldab koostööd lähinaabritega ühiste arusaamade ning pikemas perspektiivis ka poliitikate väljatöötamisel.
Strateegia keskendub kuuele võtmevaldkonnale, mille panus Tallinna arengusse on märkimisväärne, mille puhul on tootlikkuse ja turgude kasv olnud kiire ning mille arengu mõju teistele majandustegevustele on olulise tähtsusega:
· infotehnoloogia;
· mehhatroonika;
· meditsiin ja tehnoloogia (sh biotehnoloogia);
· loomemajandus;
· merendus ja logistika;
· finantsteenused.
Rahvusvahelise kogemuse põhjal saab väita, et edukate linnade arengu- ja innovatsioonistrateegiate taga on tüüpiliselt kolm peamist komponenti:
1) poliitikakujundamise ja kaasamise hea kvaliteet;
2) konkreetsed, selgelt sõnastatud poliitikate ja tegevuste prioriteedid;
3) sektorikeskne lähenemine majandustegevustele ja poliitikakujundamisele, seda valdkondades, kus on olemas eeldused unikaalseks kompetentsiks.
Strateegia rakendamise peamine eeldus on, et linna eri valdkondade raamdokumendid ja tegevused peavad muutuma senisest veelgi enam fakti- ja analüüsipõhiseks. Linna, ülikoolide ja ettevõtluse aktiivne koostöö on siinkohal olulise tähtsusega. See tähendab aga ka erasektori võrgustumise ja organiseerumise ning selleks vajaliku analüütilise kompetentsi arendamist. Erasektor peab olema võimeline eelkõige ise oma organisatsioonides arengutakistusi pidevalt analüüsima ja seeläbi olema linnale tugev partner poliitikate kujundamisel ja ellurakendamisel. Praegu ei ole kõik erasektori organisatsioonid selleks valmis. Linn peab jätkuvalt panustama ka erasektori organisatsioonide arendamisse, nagu seda on tehtud varasemalt erialaliitude toetamise näol. Ainult sellisel moel tekib linnale valdkondlike poliitikate kujundamisel ja ellurakendamisel väärikas partner. Tallinna võimalus on olla siinkohal initsiaatoriks ning võimalusel rahaliste vahenditega kaasa aidata erasektori organisatsioonide tekkele ning aktiivsemate koostöösidemete loomisele ülikoolidega.
Oluline on mõista, et ELi tõukeraha haldamine on Eestis korraldatud riiklikul tasandil. Innovatsioonistrateegias toodud eesmärkide saavutamiseks peavad Tallinna linn, ettevõtted ja tugistruktuurid suutma kaasata tõukeraha õigesti ja olulisel määral. Strateegia koostamise hetkel on valdav osa riiklike toetusmeetmete rakendusdokumente veel kinnitamata.
Strateegia eesmärk on ületada järgmised Tallinna ettevõtete innovatsiooni- ja arengutakistused.
1) Oskustööjõu nappus. Iseseisvusperioodi majanduse arengu üheks peamiseks iseloomujooneks Tallinnas on olnud oskuste ja teadmiste mahu ja mitmekesisuse vähenemine. See on loonud praeguseks olukorra, kus oskustööjõudu on peaaegu igas valdkonnas puudu. Demograafilise olukorra halvenemine lähiaastatel ainult teravdab seda situatsiooni. Inimressurss on seetõttu innovatsioonistrateegia prioriteet.
2) Rakendusliku tehnilise hariduse vähene atraktiivsus. Rohkem kui kümne aasta jooksul on haridussektor, eriti rakendusharidus, praegustest vajadustest oluliselt maha jäänud. Tehnilise haridusega seotud erialad on noorte seas üsna ebapopulaarsed. Õppeasutuste ja ettevõtete koostöö on väike, omavahel konkureeritakse ka õppejõudude osas. Insener-tehnilised erialad vajavad jõulisemat propageerimist, õppekavade koostamisse tuleb kaasata parimaid praktikuid.
3) Vähene innovatsiooniteadlikkus. Jätkuvalt seostatakse innovatsiooni peamiselt teadus- ja arendustegevuse ning uute tehnoloogiatega. Vähe teatakse kvaliteedijuhtimise, organisatsiooniliste ümberkorralduste, disaini, uute müügimeetodite jms valdkonna uuendustega seostuvate mõistete sisu, nt mõisted organisatsiooniline või turundusinnovatsioon. Selleks, et soodustada innovatsiooni teket ning kujundada õigeid arusaamu, on oluline harida uuendusliku meelega ning arendusvõimelisi inimesi.
4) Ettevõtete ning teadus- ja arendusasutuste nõrk koostöö. Ettevõtted ning teadus- ja arendusasutused ei ole eriti hästi kursis üksteise vajaduste ja võimalustega. Teadlaste loodav innovatsioon ei jõua ettevõtjateni, sest selleks puudub selgelt piiritletud kanal. Samas on ettevõtted valmis tegema alus- ja rakendusuuringuid koostöös akadeemilise partneriga. Koostöö tugevdamine strateegilise partnerluse kaudu eeldab koostöövõimeliste koosluste väljaselgitamist ja võimekate liidrite olemasolu.
5) Ettevõtete nõrk arendussuutlikkus ja turujõud. Tallinna ja tema lähiümbruse ettevõtlust iseloomustavad vastuolulised tendentsid: ühelt poolt ekspordi koondumine üksikutesse suurettevõtetesse, teisalt on palju väikeettevõtteid, kelle koostöö ja koostöövõimekus on väga nõrgad. Väikeettevõtetel puudub sageli võime ja võimalus turujõudu olulisel määral suurendada. Seda riski alandaks võrgustumine ja väikeettevõtete vaheline koostöö, mis aitaks konkureerida ka välisturgudel.
6) Ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt positsioneerida. Eesti ettevõtete arendus- ja innovatsioonitegevust iseloomustavad näitajad viitavad sellele, et ettevõtted keskenduvad pigem tootmismahtude suurendamisele ja kvaliteedi parandamisele kui tootevaliku laiendamisele ja uute turgude leidmisele. Ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt nähtavaks teha on oluline takistus ettevõtete kasvu ja konkurentsivõimelisust silmas pidades.
7) Ülikoolide vähene rahvusvaheline tuntus. Mitte ainult ettevõtete, vaid ka mitme Tallinna ülikooli puhul on probleemiks ebapiisav rahvusvaheline koostöö. Tugev rahvusvaheline koostöö tooks Tallinnasse rahvusvaheliselt heal tasemel õppejõude ja tudengeid, kuid osaliselt takistavad seda ka napid finantsressursid. Tudengid eelistavad hea maine ja mainekate õppejõududega (professoritega) kõrgkooli. Õppurite ja tudengite vahetus võimaldaks tuua regiooni uusi teadmisi ja arendada olemasolevaid rahvusvahelise kogemuse toel.
8) Innovatsiooni tekkekohtade ja seda toetava infrastruktuuri vähesus. Sotsiaalse kapitali tekke ja arengu seisukohalt on oluline linnaplaneerimine. Siinkohal mängib olulist rolli suurem kaasatus otsustusprotsessi nii sotsiaalsete partnerite (ettevõtete ühendused, tugiorganisatsioonid ja ülikoolid), elanikkonna kui ka linna eri struktuuriüksuste mõistes. Kõikvõimalikke teemaplaneeringuid ja valdkondlikke arengukavasid, sh eelkõige nende mõju ulatust teistesse valdkondadesse, peab analüüsima juba algfaasis.
Lähtuvalt ülaltoodud innovatsiooni- ja arengutakistustest on Tallinna innovatsioonistrateegia tegevussuunad ja eesmärgid järgmised.
1) Inimressurss
Üldeesmärk: proportsionaalselt rohkem inimesi tegeleb, töötab või teenib tulu uute ideede ja lahenduste väljatöötamise ja rakendamisega.
Selleks tuleb:
- suurendada ettevõtete oskuste- ja teadmistemahukust ning mitmekesisust inimkompetentsi arendamise teel;
- aidata kaasa haridusasutuste õppekavade (sh rahvusvaheliste) kohandamisele ja asjakohaste ettepanekute tegemisele ettevõtluse vajadustest lähtuvalt (linn kui eestvedaja ja vahendaja);
- soodustada väliskompetentside Tallinnasse toomist (õppejõud, tudengid, professionaalid).
2) Koostöö
Üldeesmärk: koostöös sündivad uued oskused ja teadmised ning kasvanud võimekus (nii sisulises kui ka materiaalses mõttes) aitavad kaasa ettevõtete konkurentsivõime, turujõu, laiemapõhjalise ekspordi ning rahvusvahelistumise kasvule.
Selleks tuleb:
- määratleda partnerorganisatsioonide – ettevõtete ühendused, ülikoolid, ettevõtluse tugiorganisatsioonid – ning olemasolevate võrgustike ring;
- jätkata tegevusi võtmevaldkondades ning suurema arengupotentsiaaliga majandusvaldkondades;
- algatada koostöösidemete ning konkreetsete ühisprojektide loomine ettevõtjate, teadlaste ja avaliku sektori vahel;
- tagada olemasolevate koosluste ning koostöökeskuste jätkusuutlikkus.
3) Rahvusvahelistumine
Üldeesmärk: ettevõtete ja haridusasutuste suutlikkus end rahvusvaheliselt positsioneerida, laiemas ulatuses infot hankida ja konkurentsivõimelised olla.
Selleks tuleb:
- muuta suurema arengupotentsiaaliga valdkondadele kättesaadavamaks rahvusvaheline äriinfo eri turgude kohta;
- suurendada ettevõtete turuhorisonte ning soodustada kontaktide loomist rahvusvaheliste konkurentide ja klientidega;
- edendada koostööd ning kogemuste vahetamist lähinaabritega (Helsingi, Peterburi, Läänemere-äärsed linnad);
- algatada ühistegevusi rahvusvaheliste võrgustike raames regiooni innovatiivsuse ja konkurentsivõime arendamiseks ning atraktiivsuse suurendamiseks.
4) Linna füüsiline ja vaimne ruum
Üldeesmärk: innovatsiooni soosiv, barjääre murdev ning inspireeriv linnaruum aitab kaasa uue teadmiste loomisele ja rakendamisele.
Selleks tuleb:
- kaasata olulisemate teemaplaneeringute ja valdkondlike arengukavade koostamisse erasektori, ülikoolide, kogukondade ja ettevõtluse tugistruktuuride esindajad, kelle ülesanne oleks hinnata linna olulisemate arengudokumentide mõju ulatust;
- soodustada uute ideede ja teadmiste sünniks vajalike kohtumispaikade teket ja väljakujunemist.
Nende eesmärkide saavutamiseks ja Tallinnale pikaajaliste arengueelduste loomiseks näeb strateegia ette tegevusi ning toetusmeetmeid, mis põhinevad neljal sambal.
I Talentidele tuginev linn
II Partnerlusel põhinev linn
III Rahvusvaheliselt võimekas linn
IV Planeeritud elav linn
Inimesed tahavad elada ja töötada seal, kus on hea olla. Ettevõtted tahavad tulla sinna, kus on olemas vajalikud inimesed ja infrastruktuur. Tallinn peab muutuma talendikale, ambitsioonikale ja julgelt mõtlevale inimesele atraktiivseks õpi-, elu- ja töökeskkonnaks nii Eesti-siseselt kui ka rahvusvahelises mõttes. Inimkapitali kvaliteedi ja kvantiteedi jõuline parandamine on Tallinna innovatsioonistrateegia peamine ja kõiki tegevusi läbiv eesmärk.
Tulenevalt demograafilisest olukorrast muutub tööjõuvajadus lähiaastatel üha teravamaks probleemiks. Uute tehnoloogiate kasutuselevõtt eeldab keerulisi seadmeid ja masinaid käsitsevate töötajate olemasolu, keda praegu ei ole tööjõuturul piisavalt. Kuigi innovatsioonivõimekuse ning tootlikkuse suurendamise seisukohalt on vaja arendada kindlasti ka olemasolevat inimressurssi, tuleb alternatiivina üha enam mõelda tööjõu ressursi suurendamisele kõrgema lisandväärtusega sektorites. Seda eelkõige oskustöötajatest välisspetsialistide näol, kes aitaksid kaasa uute toodete, teenuste, tehnoloogiate ja protsesside arendamisele ettevõtetes või olemasolevate olulisele täiendamisele.
Uut teadmist ja kompetentsi on vajalik kasvatada ja arendada. Siinkohal mängivad olulist rolli haridusasutused (kutseõppeasutused, kõrgkoolid), kes suudavad tänapäevastel tingimustel pakkuda tasemel haridust andekatele noortele ning on paindlikud ning koostööaltid ettevõtete vajadustest ning majanduskeskkonna arengusuundumustest lähtuvalt.
Tegevused, oodatavad tulemused, ajakava, eelarve ja vastutajad
Arengutakistus: oskustööjõu nappus
Tegevussuund 1. Uue ja rahvusvahelise kompetentsi toomine linna |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Rahvusvahelised stipendiumid tudengitele, sh välistudengitele |
Rahaliste stipendiumide pakkumine võtmevaldkondade tudengitele |
Taotluste ja eraldatud stipendiumide arv (15 stipendiumi, á 30 000 krooni) |
450 |
450 |
450 |
450 |
450 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Välistudengite värbamine kõrgkoolidesse |
Kõrgkoolide toetamine välismessidel ühisstendiga osalemiseks |
Toetatud messide arv aastas (1–2 messi); välistudengite arvu kasv |
100 |
100 |
150 |
150 |
150 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Suveülikoolide korraldamise ja turundamise toetamine |
Toetus turundusmaterjalide, kodulehe, lektorite ja messide ühiskülastuste vallas |
Suveülikoolides osalevate tudengite arv |
80 |
80 |
100 |
100 |
100 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Välisspetsialistide kohanemist lihtsustava ingliskeelse info pakkumine |
Koondinfo kättesaadavuse tagamine välismaalastele (töö- ja õppimisvõimalused, lasteaiakohad jms) |
Tallinnas elamise ja töötamisega seotud info olemasolu Tallinna veebilehel www.tallinn.ee |
0 |
10 |
0 |
10 |
0 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna Linnakantselei ja SA-ga Archimedes |
Talentide ettevõtlusesse kaasamise soodustamine
|
Ümarlaudade korraldamine õigusaktidesse ettepanekute tegemiseks (nt tasemekoolituse vabastamine erisoodustusmaksust vms) |
Ettepanekud on esitatud Vabariigi Valitsusele õigusaktide täiendamiseks või muutmiseks. |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös ettevõtluse esindus-organisatsioonidega (Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda |
Tegevused kokku |
640 |
650 |
710 |
720 |
710 |
3 430 |
Arengutakistus: rakendusliku tehnilise hariduse vähene atraktiivsus
Tegevussuund 2. Insener-tehnilise hariduse propageerimine koostöös ettevõtete ja haridusasutustega |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Loodus- ja täppisteaduste õppekavade atraktiivsuse suurendamine
|
Ümarlaudade, uuringute algatamine; parimate praktikate tutvustamine |
Uute või täiendatud õppekavade arv; loodus- ja täppisteaduste õppurite osakaalu suurenemine |
100 |
100 |
200 |
200 |
200 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös haridusasutuste, erialaliitude ja Kutsekojaga |
Külalisõppejõudude kaasamine linnale olulisemates valdkondades
|
Rahvusvaheliselt tuntud välisprofessorite kulude kaasfinantseerimine |
Välisprofessorite kaasamisega suurenenud tudengkonna ja uurimistööde hulk |
100 |
100 |
200 |
200 |
200 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Rakendusliku iseloomuga teadustööde konkursside (kaas)korraldamine ja toetamine |
Koostöös kõrgkoolidega teadustööde konkursside toetamine |
Praktilise väljundiga teadustööde arv (3–6 teadustööd aastas) |
120 |
120 |
150 |
150 |
150 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Praktikajuhendaja toetus ettevõtetele (fookus insener-tehnilistele erialadele) |
Olemasoleva praktikajuhendaja toetuse täiendamine ning menetlemine (taotlejateks kõrgkoolid ja kutseõppeasutused) |
Praktikantide arv (30–50 praktikanti aastas) |
800 |
800 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Tegevused kokku |
1 120 |
1 120 |
1 550 |
1 550 |
1 550 |
6 890 |
Arengutakistus: vähene innovatsiooniteadlikkus
Tegevussuund 3. Inimressursi kvaliteedi parandamine innovatsiooni soodustamiseks |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Tallinna linna stipendiumid tudengitele |
Rahalised toetused tudengitele praktilise väärtusega uurimistööde eest võtmevaldkondades |
Uurimistööde ja stipendiaatide arv (10 stipendiaati aastas) |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Tallinna Linnakantselei koostöös Tallinna Ettevõtlusametiga |
Üliõpilaste osalemine rahvusvahelistel äriideede konkurssidel |
Toetada üliõpilaste osalemist nt äriplaanide, üliõpilasfirmade jne rahvusvahelistel konkurssidel
|
2–3 konkurssi aastas |
50 |
50 |
60 |
60 |
60 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Koolitus-, täiendusõppe toetus (suunatud võtme-valdkondadele) |
Olemasoleva koolitus- ja täiendusõppetoetuse täiendamine ja menetlemine
|
Toetuse saajate arv ja väärtus (5 rahastatavat taotlust aastas) |
400 |
400 |
500 |
500 |
500 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Stipendium inseneridele erialaseks täiendamiseks välismaal (suunatud võtmevaldkondadele) |
Olemasoleva rahvusvahelise täiendusõppetoetuse täiendamine ja menetlemine |
Toetuse saajate arv (3–5 rahastatavat taotlust aastas) |
150 |
150 |
150 |
175 |
175 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Innovatsiooniteadlikkust parandavate teemaseminaride korraldamine; infomaterjalide koostamine |
Koolituste ja seminaride korraldamine koostöös sotsiaalsete partneritega; vajalike infomaterjalide koostamise kaasrahastamine |
Koolituste ja koolitustel osalejate arv (5–7 koolitust aastas); infomaterjalid |
150 |
150 |
200 |
200 |
200 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös kõrgkoolide ja ettevõtete katusorganisatsioonidega |
Koolitusprogramm ettevõtlusinkubaatorite ja Tehnopoli töötajatele ning asukasettevõtetele |
Tehnoloogiakeskse koolitusprogrammi korraldamine |
2 kahepäevast koolitusprogrammi aastas |
200 |
100 |
200 |
100 |
200 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Tegevused kokku |
1 150 |
1 050 |
1 310 |
1 235 |
1 335 |
6 080 |
Partnerluse peamised märksõnad on koostöö ja võrgustumine, mille eelduseks on avaliku ja erasektori aktiivne ja usaldusväärne koostöö (linna ja ettevõtete, ettevõtete ja ülikoolide ning ülikoolide ja linna vahel). Linna, ettevõtete ning ülikoolide koostöö peab senisest enam tuginema formaalsetele kokkulepetele või koostöövormidele. Jätkama peab varasemat koostööd erialaliitude ja ettevõtete esindusorganisatsioonidega nii sektorikesksete tegevuste kui ka arendusprogrammide raames. Oluline eesmärk on, et koostöös sündivad uued oskused ja teadmised aitavad kaasa ettevõtete konkurentsivõime, turujõu, laiemapõhjalise ekspordi, rahvusvahelistumise kasvule. See eeldab partnerorganisatsioonide – ettevõtete ühendused, ülikoolid, ettevõtluse tugiorganisatsioonid, ettevõtluse arendus- ja kompetentsikeskused – registreerimist ning linna seisukohast suurema arengupotentsiaaliga majandusvaldkondade jätkuvat arendamist.
Strateegia alusel koostab Tallinn aastateks 2009–2013 eraldi programmdokumendi – Tallinna klastriarenduse programmi. See keskendub vähemalt kuuele laiemale klastrile, kuhu on kaasatud ettevõtted, all- ja katusorganisatsioonid, haridus- ja teadusasutused ning teised valdkonda kuuluvad organisatsioonid (nt teadus- ja arenduskeskused jne). Klastrid luuakse Tallinna arengu seisukohast järgmistes võtmevaldkondades:
1) infotehnoloogia kui horisontaalne tehnoloogiate ja oskuste kogum ning suurima sektorivahelise põimumise potentsiaaliga valdkond (nn integratsiooniklastrid);
2) mehhatroonika (hõlmab mehaanikat, elektroonikat ja infotehnoloogiat) kui suurima potentsiaaliga valdkond kõrgtehnoloogia arendamiseks;
3) meditsiin ja tehnoloogia (hõlmab valdkondi biotehnoloogiast meditsiinitehnikani ning potentsiaalselt meditsiiniturismini välja);
4) loomemajandus (hõlmab potentsiaalselt nii hariduse, tehnoloogia, kultuuri kui ka olemasoleva ettevõtluse arengu);
5) merendus ja logistika (hõlmab transporti ja logistikat);
6) finantsteenused (hõlmab eksporditavaid finantsteenuseid ja kavandatavat finantsteenuste keskust).
Klastrite valikul on arvestatud järgmisi kriteeriume: 1) tegemist on valdkondadega, mille panus Tallinna arengusse on praegu märkimisväärne; 2) mainitud valdkondade areng ning tootlikkuse ja turgude kasv on kiire, see loob eeldused pikaajaliseks tõusuks ja spetsialiseerumiseks; 3) nimetatud valdkondade arengu mõju teistele majandustegevustele on märkimisväärne. Klastrid on määratletud suhteliselt laialt, interdistsiplinaarselt, kohalikku potentsiaali ja konkurentsipositsioone arvestavalt ning nad on kiire kasvupotentsiaaliga 5–10 aasta perspektiivis. Linnal on siin eelkõige katalüsaatori ja koordineerija roll; kõik viis võtmevaldkonda peaksid saavutama riikliku klastri- ja/või tehnoloogiaprogrammi toetuse. Koostööprogrammide sisuline tegevus peab olema suunatud eri valdkondade, organisatsioonide ja tegevuste koordineerimisele ning analüüsile.
Arengutakistus: ettevõtete ning teadus- ja arendusasutuste nõrk koostöö
Tegevussuund 4. Koostöövormide ja -võimekuse väljaselgitamine (klastriteadlikkus) ja ettevõtete võrgustumise soodustamine |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Ülevaade Tallinna regiooni teadus- ja tehnoloogiapõhistest ettevõtetest |
Kõrgtehnoloogiliste ettevõtete uuring |
Ülevaade Tallinna regiooni teadus- ja tehnoloogiapõhistest ettevõtetest, nende vajadustest ning innovatsioonipotentsiaalist
|
600 |
0 |
0 |
600 |
0 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Koostöö soodustamine võtmevaldkonda-des ettevõtete, teadus- ja arendusasutuste ning kõrgkoolide vahel |
Klastrikoosluste tekkimisele kaasaaitamine (asjakohaste ülevaadete koostamine; klastriekspertide palkamine jms)
|
Koostööprojektide, ühistegevuste arv (3–5 tegevust aastas) |
350 |
400 |
450 |
500 |
550 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolide, erialaliitude ning teadus- ja arendusasutustega |
Väikeettevõtete ja keskmise suurusega ettevõtete võrgustumise soodustamine |
Projektipõhised tegevused: mentorlus, ideepank; õppevisiidid Eesti ja välisriikide ettevõtetesse |
Võrgustikes osalevate ettevõtjate arv (7–10 üritust aastas) |
200 |
200 |
300 |
300 |
350 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Võtmevaldkondade arendus koostöös ettevõtete ühendustega (erialaliidud jt) |
Arendustegevuse toetamine linnale oluliste võtmevaldkondade ettevõtete ühenduste puhul |
Seminarid, koolitused; sektoripõhised analüüsid; trükised jms (5–10 tegevust aastas) |
500 |
500 |
600 |
600 |
700 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
Tegevused kokku |
1 650 |
1 100 |
1 350 |
2 000 |
1 600 |
7 700 |
Arengutakistus: ettevõtete nõrk arendussuutlikkus ja turujõud
Tegevussuund 5. Klastripõhiste koostöövormide käivitamine ja ühisprojektide algatamine |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Klastrikoosluste visioonide, strateegiate ja tegevuskavade väljatöötamise toetamine |
Riiklikku või muud klastrite arendamise toetust taotlevate võtmevaldkondade klastrikoosluste toetamine kaasfinantseeringu näol (eelprojektid) |
Koosluste loodud visioonid, strateegiad, tegevuskavad; riiklikku programmi esitatud projektide arv (2–5 aastas) |
600 |
600 |
700 |
400 |
- |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS) jt rahastajatega |
Klastrikoosluste visioonide, strateegiate ja tegevuskavade elluviimise toetamine |
Riiklikku või muud klastrite arendamise toetust taotlevate võtmevaldkondade klastrikoosluste toetamine kaasfinantseeringu näol (põhiprojektid) |
Ühisprojektide arv: inimressursi arendamine; ühisturundus; tootmisressursside jagamine; tootearendusprojektide algatamine (1–3 projekti aastas) |
2 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
- |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS) jt rahastajatega |
Klastrikeskuste rajamise eeltööd - Kõrgtehnoloogilise tootmise klastri keskus - Logistikakeskus - Lähimerevedude keskus - Loomemajanduskeskus |
Eeltööde kaasfinantseerimine (nt turu-uuringud, seadmete hangete ettevalmistamine, infosüsteemide arendamine jms) |
1–2 keskuse ettevalmistustööd aastas |
100 |
100 |
130 |
0 |
0 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös valdkondlike institutsioonidega |
Klastrikeskuste loomine |
Infrastruktuuri ja arendustööde toetamine |
3–5 klastrikeskuse rajamine perioodil 2009–2013 |
3 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
0 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös klastrikeskuste arendajatega |
Klastrikoosluste jätkuprojektide toetamine |
Võrgustumisele, rahvusvahelistumisele, inimressursside arendamisele suunatud ühisprojektide kaasfinantseerimine |
5–9 projekti aastas |
500 |
1 500 |
1 500 |
2 000 |
2 000 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös klastrikeskuste arendajatega |
Tegevused kokku |
6 200 |
7 200 |
7 330 |
7 400 |
2 000 |
30 130 |
Rahvusvaheline koostöö, sh hariduse ja teaduse valdkonnas, toetab kahtlemata innovatsiooni. Eelkõige Läänemere, k.a Peterburi regiooni potentsiaali parem kasutamine on Tallinna üks strateegilisi eesmärke. Tallinn peab võtmevaldkondades muutuma Läänemere regiooni talendimagnetiks. Oluline on olla rahvusvaheliselt nähtav!
Pikemas perspektiivis võimaldab heaolu suurendada ainult uute innovaatiliste toodete ja teenuste müük välisturgudel. Eesti turu väiksuse tõttu muutub eksportimine ettevõtte laienemise seisukohalt oluliseks juba ettevõtte elutsükli üsna varajases faasis. See eeldab turuinfo kättesaadavuse tagamist ning ekspordivõimaluste teadvustamist. Rahvusvahelise äriinfo olemasolu on mõeldud siinkohal eelkõige sektori kui terviku arengu seisukohalt, mitte niivõrd üksikettevõtet silmas pidades. Kui suurendada ettevõtete turuhorisonte ja viia need kontakti rahvusvaheliste konkurentide ja klientidega, kasvavad ka ettevõtete võimalused ja motivatsioon oma tooteid ja teenuseid uuendada ning arendada.
Klastriprogrammid peavad olema rahvusvahelised ning kaasama ettevõtteid Tallinnale olulistest Läänemere regiooni linnadest. Selle eelduseks on suuremate välisomanduses olevate ettevõtete ja Eesti tarnijate ärisuhete edendamine ning võimalusel koostööprojektide algatamine. Mitmed tegevused kattuvad siinjuures eelmainitud II samba „Partnerlusel põhinev linn“ ideedega.
Rahvusvahelise võimekuse, tuntuse ning koostöö arendamiseks on oluline kuuluda suurematesse rahvusvahelistesse võrgustikesse, mis aitavad parandada regiooni konkurentsivõimet maailma mastaabis. Jätkata tuleb koostööd Läänemere regioonis (BaltMet võrgustik), linnal tuleb algatada uusi ühisprojekte innovatsiooni arengut toetavates valdkondades (klastrid, innovatsioon linnaplaneerimise abil, loomemajandus), vahetada eksperte koostööpartnerite (linnad, ettevõtted, ülikoolid) vahel, turundada regiooni kui innovatiivset ja loovat keskkonda jne.
Oluline on jätkata koostööd lähinaabritega, eelkõige Tallinna ja Helsinki kui teaduse kaksiklinna projekti tegevuste edendamise kaudu (kahe regiooni üksteist täiendavate ressursside kasutamine ja arendamine). MTÜ Helsinki-Tallinn Euregio eesmärk on ülikoolide ja kõrgharidusasutuste, uurimisinstituutide ning ettevõtlussektori kaasamine linnade ja neid ümbritseva regiooni arendustegevustesse. See on hea stardipositsioon Tallinna kõrgharidusasutuste jõulisema rahvusvahelistumise edendamiseks.
Arengutakistus: ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt positsioneerida
Tegevussuund 6. Ettevõtete rahvusvahelistumise soodustamine |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Turuinfo kättesaadavuse parandamine |
Info kättesaadavuse lihtsustamine ja rahvusvaheliste ekspertide kaasamine |
Koondatud info ettevõtja portaalis, infoseminarid (1–2 aastas) |
100 |
100 |
125 |
125 |
125 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös EAS-i, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja, Eesti Väliskaubanduse Liidu, erialaliitude jt-ga |
Välisriikides kontaktürituste korraldamine |
Võtmevaldkondade ettevõtetele välisriikides kontaktürituste korraldamise toetamine |
2–4 üritust aastas |
300 |
400 |
400 |
500 |
500 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Eesti Kaubandus-Tööstuskoja, Tehnopoliga |
Eksportmentor-klubi korraldamine |
Mentorprogramm välisturule minevatele ettevõtetele |
Eksportmentor-klubis osalevate ettevõtete arv (25 inimest aastas) |
150 |
180 |
200 |
200 |
250 |
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Teadmis- ja tehnoloogiapõhiste ettevõtete välisturule laienemise toetamine |
Seminaride, koolituste, hüppelauaürituste ja kontaktkohtumiste toetamine |
Hüppelauaürituste arv (5–10), seminaridel osalevate ettevõtete arv (100 in aastas) |
100 |
100 |
125 |
150 |
150 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös MTÜ-ga Connect Eesti |
Tehnoloogiateabe vahetamine ülikoolide ja ettevõtete vahel (tehnoloogia-siirde soodustamine) |
Rahvusvaheliste teadmiste- ja tehnoloogiasiirde projektide kaasfinantseerimine |
Ühisprojektide arv (2–3 projekti perioodil 2009–2013) |
100 |
100 |
200 |
200 |
200 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tehnopoli, TTÜ-ga |
Tegevused kokku |
950 |
880 |
1 050 |
1 175 |
1 225 |
5 280 |
Arengutakistus: ülikoolide vähene rahvusvaheline tuntus
Tegevussuund 7. Teadus- ja haridusasutuste rahvusvahelistumise soodustamine |
||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
Rahvusvaheliste teaduskonverentside ja suurürituste kutsumine Tallinna |
Rahvusvaheliste ürituste toetuspoliitika väljatöötamine võtmevaldkondadest ja ürituse mastaabist lähtuvalt |
1-3 kõrgetasemelist rahvusvahelist konverentsi aastas
|
300 |
400 |
600 |
600 |
600 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega |
Tallinna-Helsinki teaduse kaksiklinna arendamine |
Piiriülese regionaalse koostöö toetamine projektide kaasfinantseerimise näol |
Ühisprojektide arv (2–3 projekti perioodil 2009–2013) |
0 |
200 |
400 |
400 |
400 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös MTÜ-ga Euregio, Tallinna kõrgkoolidega |
Tegevused kokku |
300 |
600 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
3 900 |
Talent ehk andekas, ambitsioonikas ja aktiivne inimene tahab elada linnas, kus olemasolev inspireeriv keskkond pakub mitmekülgseid tegevus- ja arenguvõimalusi. Innovaatilised projektid sünnivad keskkonnas, kus on olemas eeldused ja tingimused ideede tekkeks ning arenguks. Tallinna linnaruum peab kiiresti omandama praegusest suurema tiheduse. Linna planeerimine peab põhinema uutel alustel. Valdavalt turistile orienteeritud vanalinnale ning valglinnastuvale äärelinnale peab vastukaaluks kerkima Põhja-Tallinnast lähtuv nn loovklassi linn. See tähendab jõulist ja selget noore, areneva ja tiheda kultuuriruumi arendamist. Tallinna mereäärsed alad peavad saama linnaelanikule kättesaadavaks ning meri peab moodustama elava osa Tallinna linnaruumist. Samas saab selliste arengute eelduseks olla ainult tugeval partnerlusel põhinev planeerimisprotsess.
Innovatsiooni edendamisel on linnaplaneerimise roll lihtsustada ja võimaldada innovatsiooni tekkekohtade väljakujunemist. Selle eelduseks on arusaam linna makrotasandi potentsiaalist, toimivate ühenduste olemasolu võtmeorganisatsioonide vahel (nt ülikoolid, uurimisasutused, ettevõtted), head liiklussõlmed, kättesaadavad alad või rendipinnad ettevõtlusele (n-ö vaba turumajanduse suunamine), võimalus kasutusele võtta endisi tööstusalasid ning atraktiivse elukeskkonna loomine, mis tõmbab ligi andekaid ja innovaatilisi inimesi.
Innovatsiooni seisukohalt võimaldab ka linnaplaneerimine täita eri funktsioone:
1) innovatsioon kui eesmärk (nt teadus- ja tehnoloogiapargid);
2) innovatsioon kui uue teadmuse allikas (nt loomelinnakud, living labs[1]);
3) innovatsioon kui kõrvalprodukt (nt üksikud arendusprojektid).
Järgnevate tegevussuundade all toodud tegevuste finantseerimise vahendid ei ole lõplikud. Siin sisalduvad summad on planeeritud Tallinna Ettevõtlusameti tegevuste rahastamiseks. Infrastruktuuri arendamisega seotud tegevusi rahastatakse valdavalt teiste linnaametite (kommunaalamet, transpordiamet, linnaplaneerimise amet) eelarvelistest vahenditest.
Arengutakistus: innovatsiooni tekkekohtade ja seda toetava infrastruktuuri vähesus
Tegevussuund 8. Uue kompetentsi tekke ning tekkekohtade arendamine |
|||||||||
Tegevused
|
Linna roll |
Oodatav tulemus |
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Vastutavad organisatsioonid |
|
Laiapõhjalise linnafoorumi loomine (arengunõukoda) |
Linnaruumi arendamisega seotud regulaarsete arutelude kokkukutsumine |
Regulaarsed kohtumised planeerijate, arendajate, arvamusliidrite vahel (3–4 kohtumist aastas) |
50 |
50 |
70 |
70 |
75 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna Linnaplaneerimise Ametiga |
|
Sotsiaalse dialoogi algatamine linnaruumi arengu teemadel |
Regulaarsete info-päevade korraldamine linnaruumiga seonduvatel spetsiifilistel teemadel
|
2–3 infopäeva, 1 suurem konverents aastas |
200 |
200 |
250 |
250 |
300 |
Tallinna Ettevõtlusamet koostöös Tallinna Linnaplaneerimise Ametiga |
|
Kokkusaamis-platvormide toetamine (kontaktüritused) |
Spetsialistide kontaktürituste toetus (sektorisisesed või sektoritevahelised)
|
Kontaktürituste arv (5–10 aastas) |
100 |
100 |
125 |
125 |
125 |
Tallinna Ettevõtlusamet |
|
Linnaosade üld- ja teemaplaneeringute koostamine |
Ideede vahetamine (digitaalselt või otsekohtumistel); ideede ja info liikumine |
Ettevõtluse vajaduste arvestamine üld- ja teemaplaneeringutes |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tallinna Linnaplaneerimise Amet |
|
Avaliku linnaruumi kasutatavuse parandamine |
Loomeinimeste, eri kõrgkoolide tudengite kohtumispaikade planeerimine avalikus linnaruumis |
Kohtumispaikade arvu suurenemine kesklinna piirkonnas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tallinna Linnaplaneerimise Amet |
|
Innovatsioonikeskuste arengu toetamine ja nende kaasamine linna arengusse |
Transpordiühenduste väljaehitamine; infrastruktuuri väljaarendamine innovatsioonikeskuste (nt Tehnopol, Ülemiste City) arengu jätkumiseks |
Ettevõtluse vajaduste arvestamine infrastruktuuri arendamisel, transpordisõlmede planeerimisel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tallinna Kommunaalamet, Tallinna Transpordiamet, Tallinna Linnaplaneerimise Amet koostöös ettevõtlusametiga |
|
Endiste tööstusalade kasutuselevõtt innovatsiooni tekkepaikadena
|
Tööstuspiirkondade regenereerimise, vanade hoonete renoveerimise soodustamine ettevõtluse tarbeks
|
Ülevaade potentsiaalsetest arenduspiirkondadest |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tallinna Linnaplaneerimise Amet |
|
Loovklassile ettevõtluseks sobiva keskkonna väljaarendamine (Kultuurikatel, loomeinkubaatorid; galeriipinnad vms) |
Linna pindade kasutusse andmine, soodsate rendihindade võimaldamine, projektide kaasfinantseerimine |
Mereäärsete kesklinnalähedaste piirkondade arendamine loovklassile sobivaks keskkonnaks |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Koostöös Tallinna Kultuuriväärtuste Ameti, MTÜ-ga Kultuurikatel, SA Tallinna Ettevõtlus-inkubaatorid; Disainikeskus jt |
|
Linnahalli arendamine nüüdisaegseks konverentsikeskuseks |
Linnahalli tuleviku kontseptsiooni kiire koostamine ja selle realiseerimine koostöös erasektoriga |
Hoonestaja leidmine linnahalli arendamiseks |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tallinna Maa-amet, Tallinna Elamu-majandusamet |
|
Tegevused kokku |
350 |
350 |
445 |
445 |
500 |
2 090 |
|||
KOONDEELARVE
Kokku on arvestatud aastateks 2009–2013 innovatsiooni soodustamisega seotud kulutusi 65 500 000 krooni:
- tegevusteks, mille keskmes on inimressursside arendamine 16 400 000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on koostöö arendamine ja klastrite teke 37 830 000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on rahvusvahelistumine 9 180 000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on linna füüsilise ja vaimse ruumi arendamine innovatsiooni soodustamiseks 2 090 000 krooni.
Aastate ja Tallinna innovatsioonistrateegia nelja põhisamba lõikes jagunevad kulutused alljärgnevalt.
|
2009 tuh kr |
2010 tuh kr |
2011 tuh kr |
2012 tuh kr |
2013 tuh kr |
Kokku 2009–2013 |
Talentidele tuginev linn |
2 910 |
2 820 |
3 570 |
3 505 |
3 595 |
16 400 |
Partnerlusel põhinev linn |
7 850 |
8 300 |
8 680 |
9 400 |
3 600 |
37 830 |
Rahvusvaheliselt võimekas linn |
1 250 |
1 480 |
2 050 |
2 175 |
2 225 |
9 180 |
Planeeritud elav linn |
350 |
350 |
445 |
445 |
500 |
2 090 |
KOKKU |
12 360 |
12 950 |
14 745 |
15 525 |
9 920 |
65 500 |
Konkreetsed tegevused põhisuundade rakendamiseks otsustatakse igal aastal enne linna eelarve koostamist.
Eesti teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia 2007–2013 „Teadmistepõhine Eesti“
Riiklik struktuurivahendite kasutamise strateegia 2007–2013 (ning selle rakenduskavad)
Strateegia „Tallinn 2025“
Tallinna arengukava 2006–2021
Interreg IIIB projekti BaltMet Inno raames tehtud uuringud ja ülevaated
Aidarov, A. (2007). Sotsiaalne kapital ja innovatsioon Tallinnas. Uurimus Tallinna linna sotsiaalse kapitali arengutest ja võimalustest.
Berg, O., Hakanen, C. (2007). Innovation Competences and Enterpreneurial Skills in Baltic Sea Region.
Juego, B. T. (2007). Best Practice Principles of Innovation Policies. The Cases of the US, Japan and the EU.
Kattel, R. (2007). Tallinna innovatsioonistrateegia lähtealused.
Kattel, R., Kalvet, T., Karo, E., Suurna, M. (2007). The Current State of Clusters in Estonia and the Possible Role for Local Government Initiatives: the Cases of ICT, Electronics, Health Care and Biotechnology in Tallinn.
Lember, V., Kalvet, T., Kattel, R., Penna, C., Suurna, M. (2007). Public Procurement for Innovation in Baltic Metropolises.
Ruoppila, S., Lehtovuori, P., Von Hertzen, N. (2007). Infrastructures for Innovation: Enhancing Innovation Activity through Urban Planning in Baltic Metropolises.
Sydow, J., Lerch, K., Kutsenko, D., Mallach, R., Stens, E., Rössler, G., Neumann, H., Denner, C. (2007). Potential to Network Innovative Clusters in the Baltic Metropoles Regions. Present State and Perspectives.
The Baltic Sea Archipelago of Innovation – BaltMet Inno Final Report
Terk, E. (2007). Koolitusprogrammid ettevõtlusinkubaatorite võtmeisikutele.
Terk, E., Krigul, M. (2007). Tallinn`s International Cooperation and Innovation.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toomas Vitsut |
|
Tallinna Linnavolikogu esimees |
[1] Mobiilsete lahenduste katsetamise piirkond linnas. Innovatsioonikeskkond, kus kogukond saab välja pakkuda ja testida uudseid informatsiooni edastamise, teenuste pakkumise ja ärilisi lahendusi.