REDAKTSIOON:
Tvk o 09.09.2010 nr 193, jõustumine 01.01.2011,
lugeda euro kasutusele võtmisel õigusaktis märgitud kroonid eurodeks ümberarvestamise kursi alusel;
Tvk o 05.03.2009 nr 36
TALLINNA LINNAVOLIKOGU
|
|
OTSUS
|
|
|
Tallinn
|
19. juuni 2008 nr 135
|
|
|
|
|
Tallinna
innovatsioonistrateegia 2009-2013
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 3
p 2 alusel ning kooskõlas Tallinna põhimääruse § 6 lg 3,
Tallinna Linnavolikogu 6. oktoobri 2005 määrusega nr 53 kinnitatud “Tallinna
arengukavaga 2006-2021“ ja 23. veebruari 2006 määrusega nr 12
“Tallinna väikeettevõtluse arendamise programm aastateks 2006–2009“ ning
tulenevalt linnavalitsuse ettepanekust,
|
|
|
Tallinna
Linnavolikogu
|
|
o t s u s t a b:
|
|
|
|
|
1. Kinnitada
juurdelisatud Tallinna innovatsioonistrateegia 2009-2013.
2. Tallinna
innovatsioonistrateegias 2009-2013 kavandatud tegevusi rahastatakse
vastavalt linnaeelarve võimalustele ja kooskõlas eelarvestrateegiaga.
3. Tallinna Linnavolikogu
Kantseleil teha otsus teatavaks Tallinna Ettevõtlusametile.
4. Tallinna
Ettevõtlusametil avalikustada otsus Tallinna linna veebilehel.
5. Otsust on võimalik
vaidlustada Tallinna Halduskohtus (Pärnu
mnt 7, Tallinn 15082) 30 päeva jooksul arvates otsuse
teatavakstegemisest.
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|
Tallinna
Linnavolikogu 19. juuni 2008
otsuse nr 135
LISA
|
|
Tallinna
innovatsioonistrateegia 2009–2013
|
|
|
|
SISUKORD
Sissejuhatus. 2
1 Strateegia lähtealused. 2
2 Peamised innovatsiooni- ja arengutakistused. 3
3 Strateegilised eesmärgid ja Tallinna
innovatsioonistrateegia neli sammast 4
3.1 Talentidele tuginev linn. 5
3.2 Partnerlusel põhinev linn. 10
3.3 Rahvusvaheliselt võimekas linn. 14
3.4 Planeeritud elav linn. 17
KASUTATUD
MATERJALID.. 21
Innovatsioonistrateegia
eesmärk on luua Tallinna ettevõtetele senisest oluliselt paremad võimalused
arenguks keskpikas perspektiivis ja suurendada sel moel Tallinna kui linna ja
regiooni konkurentsivõimet. Linna konkurentsivõime all mõistetakse strateegias
linna suutlikkust luua eeldused uute, suure lisandväärtusega töökohtade
pidevaks tekkeks sellisel moel, et tootlikkuse kasv on täheldatav paljudes
majandusvaldkondades ning samas kasvavad elanike reaalsed sissetulekud ja
sotsiaalne kaasatus.
Strateegia
eelduseks on arusaam, et hoolimata viimase kümnendi kiirest arengust peab
Tallinn tegema jõulisi pingutusi konkurentsivõime kasvatamiseks.
Strateegia
koondab eri valdkondade tegevused ühtseks alusdokumendiks ning loob eeldused
linna eri valdkondade poliitikate ja tegevuste pikaajaliseks planeerimiseks.
Innovatsiooni
mõistetakse strateegias evolutsioonilises tähenduses: innovatsioon on uue või
olemasoleva teadmise ja/või oskuse uudne rakendamine majanduslikus protsessis
uute/edasiarendatud toodete, teenuste, organisatsiooniliste muudatuste jms
kaudu. Innovatsiooni eesmärk ja tulemus on üldjuhul konkreetse ettevõtte
konkurentsieelis teiste ettevõtete ees. Konkurentsieeliseks nüüdisaegses
majanduses on unikaalne teadmine, mida teistel pole või on vähestel ning mille
tulemusena tekib nõudlus.
Tallinna
innovatsioonistrateegia 2009–2013 aluseks on riiklik raamdokument Eesti teadus-
ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia „Teadmistepõhine Eesti“.
Ühtlasi lähtub strateegia Tallinna peamistest strateegilistest dokumentidest,
nagu strateegia „Tallinn 2025“ ja Tallinna arengukava 2009–2027, mis näevad
Tallinna kui innovaatilise ja tasakaalustatud arenguga ning Skandinaavia ja
Euroopa majanduskeskkonda lõimitud linna. Veel võetakse strateegias arvesse
Tallinna valdkondlikke ja linnaosade arengukavasid, Tallinna üldplaneeringut
ning Tallinna kui 2011. aasta Euroopa kultuuripealinna tegevusi.
Strateegia
ajaline mõõde tuleneb Euroopa Liidu finantsperspektiivist, mis kehtib 2013.
aastani ning mille alusel on Eestile avatud Euroopa Liidu tõukeraha. Need
moodustavad strateegia seisukohalt olulise finantseerimisallika.
Strateegia
koostamine on olnud pikaajaline protsess, mis algas 2006. aastal Interreg IIIB
programmi toetusel rahvusvahelise projekti „BaltMet Inno“ raames. Peamisteks
partneriteks on seejuures olnud Tallinna Tehnikaülikool ja Eesti
Tuleviku-uuringute Instituut. Strateegia aluseks on arvukad kohalikud ja
rahvusvahelised uuringud, mitmete töörühmade töö ning arutelud 2006. ja
2007. aasta jooksul. Strateegias on arvestatud teiste Läänemere piirkonna
suuremate linnade innovatsiooni toetamise kogemustega. Strateegia on
dünaamiline dokument, seetõttu pole rakendamiseks pakutud tegevuste nimekiri
lõplik, vaid täieneb või teiseneb vastavalt majandusliku olukorra muutumisele.
Strateegia
lähtub eeldusest, et ehkki linn kui tiheasustusala on innovatsiooni tekke ja
leviku seisukohast võtmetähtsusega, on linnavõimude tegevusvõimalused
innovatsiooni arendamiseks tihti piiratud. Linnad on sageli sõltuvuses
riigitasandi poliitikast ja finantseerimisest. Linnavõim peab koostöös
ettevõtlusega olema suuteline riigi tasandil loodud poliitika- ja
finantseerimisraamides määrama kindlaks ettevõtete vajadustest lähtuvad
pikaajalised tegevused. Selline on ka Tallinna olukord.
Samuti
lähtub strateegia asjaolust, et Tallinna areng on viimasel kümnendil olnud
vastuoluline. Nii peetakse Tallinna juba praegu üheks Euroopa innovaatilisemaks
linnaks, kuid Tallinna areng ei ole olnud kindlasti sotsiaalses, ruumilises jms
mõttes tasakaalus. Majanduse arengu ja innovatsiooni mõttes on Tallinn Eesti
arengu peegelpilt. Majanduse mootoriks on laenukoormuse ja kiire sisetarbimise
kasv, mille pahupooleks on madal tootlikkus, kontsentreerumine väikese
lisandväärtusega tegevustesse, ettevõtete vähene koostöö ja võrgustumine ning
suhteliselt nõrk arendustegevus. Selline vastuoluline positsioon ei ole
kindlasti jätkusuutlik. Tallinna majandus, nii nagu Eesti majandus tervikuna,
vajab jõulist nüüdisajastamist.
Tallinna
innovatsioonistrateegia soovib luua eelduse eelkõige Tallinna ja selle
lähiümbruse ettevõtluse ja majandustegevuse mitmekesistumiseks,
nüüdisajastamiseks ja ümberstruktureerimiseks. Mainitud protsessid toimuvad aga
reaalses ettevõtluses, mis on suuresti integreeritud rahvusvahelistesse
ettevõtlusklastritesse ja tootmise väärtusahelatesse. Innovatsioonistrateegia
on seega ühtlasi ka Tallinna ja tema ettevõtluse rahvusvahelistumise
strateegia. Tallinn peab leidma oma positsiooni Läänemere regiooni kontekstis.
See eeldab koostööd lähinaabritega ühiste arusaamade ning pikemas perspektiivis
ka poliitikate väljatöötamisel.
Strateegia
keskendub kuuele võtmevaldkonnale, mille panus Tallinna arengusse on
märkimisväärne, mille puhul on tootlikkuse ja turgude kasv olnud kiire ning
mille arengu mõju teistele majandustegevustele on olulise tähtsusega:
·
infotehnoloogia;
·
mehhatroonika;
·
meditsiin
ja tehnoloogia (sh biotehnoloogia);
·
loomemajandus;
·
merendus
ja logistika;
·
finantsteenused.
Rahvusvahelise
kogemuse põhjal saab väita, et edukate linnade arengu- ja
innovatsioonistrateegiate taga on tüüpiliselt kolm peamist komponenti:
1)
poliitikakujundamise ja
kaasamise hea kvaliteet;
2)
konkreetsed, selgelt
sõnastatud poliitikate ja tegevuste prioriteedid;
3)
sektorikeskne lähenemine
majandustegevustele ja poliitikakujundamisele, seda valdkondades, kus on olemas
eeldused unikaalseks kompetentsiks.
Strateegia
rakendamise peamine eeldus on, et linna eri valdkondade raamdokumendid ja
tegevused peavad muutuma senisest veelgi enam fakti- ja analüüsipõhiseks.
Linna, ülikoolide ja ettevõtluse aktiivne koostöö on siinkohal olulise
tähtsusega. See tähendab aga ka erasektori võrgustumise ja organiseerumise ning
selleks vajaliku analüütilise kompetentsi arendamist. Erasektor peab olema
võimeline eelkõige ise oma organisatsioonides arengutakistusi pidevalt
analüüsima ja seeläbi olema linnale tugev partner poliitikate kujundamisel ja
ellurakendamisel. Praegu ei ole kõik erasektori organisatsioonid selleks
valmis. Linn peab jätkuvalt panustama ka erasektori organisatsioonide
arendamisse, nagu seda on tehtud varasemalt erialaliitude toetamise näol.
Ainult sellisel moel tekib linnale valdkondlike poliitikate kujundamisel ja
ellurakendamisel väärikas partner. Tallinna võimalus on olla siinkohal
initsiaatoriks ning võimalusel rahaliste vahenditega kaasa aidata erasektori
organisatsioonide tekkele ning aktiivsemate koostöösidemete loomisele ülikoolidega.
Strateegia loob raamistiku regiooni ettevõtete
konkurentsivõime arendamisele aastatel 2009–2013, püstitatud eesmärgid on
võimalik saavutada teiste riiklike, regionaalsete ja kohalike arengudokumentide
toel. Ühtlasi on strateegia ka uute tegevuskavade või programmide
väljatöötamise aluseks. Tallinna kui kohaliku omavalitsuse tegevused peavad
olema seostatud riiklike (analoogsete) poliitikatega. Seega tuleb ka
innovatsioonimeetmed ning nendega seotud konkreetsed tegevused kujundada selliselt,
et need täiendaksid riigi tasandi meetmeid linna huvidest ja prioriteetidest
lähtuvalt.
Oluline
on mõista, et ELi tõukeraha haldamine on Eestis korraldatud riiklikul tasandil.
Innovatsioonistrateegias toodud eesmärkide saavutamiseks peavad Tallinna linn,
ettevõtted ja tugistruktuurid suutma kaasata tõukeraha õigesti ja olulisel
määral. Strateegia koostamise hetkel on valdav osa riiklike toetusmeetmete
rakendusdokumente veel kinnitamata.
Strateegia
eesmärk on ületada järgmised Tallinna ettevõtete innovatsiooni- ja
arengutakistused.
1) Oskustööjõu nappus. Iseseisvusperioodi majanduse arengu üheks
peamiseks iseloomujooneks Tallinnas on olnud oskuste ja teadmiste mahu ja
mitmekesisuse vähenemine. See on loonud praeguseks olukorra, kus oskustööjõudu
on peaaegu igas valdkonnas puudu. Demograafilise olukorra halvenemine
lähiaastatel ainult teravdab seda situatsiooni. Inimressurss on seetõttu
innovatsioonistrateegia prioriteet.
2) Rakendusliku tehnilise hariduse vähene
atraktiivsus. Rohkem kui kümne
aasta jooksul on haridussektor, eriti rakendusharidus, praegustest vajadustest
oluliselt maha jäänud. Tehnilise haridusega seotud erialad on noorte seas üsna
ebapopulaarsed. Õppeasutuste ja ettevõtete koostöö on väike, omavahel
konkureeritakse ka õppejõudude osas. Insener-tehnilised erialad vajavad
jõulisemat propageerimist, õppekavade koostamisse tuleb kaasata parimaid
praktikuid.
3) Vähene innovatsiooniteadlikkus. Jätkuvalt seostatakse innovatsiooni peamiselt
teadus- ja arendustegevuse ning uute tehnoloogiatega. Vähe teatakse kvaliteedijuhtimise, organisatsiooniliste
ümberkorralduste, disaini, uute müügimeetodite jms valdkonna uuendustega seostuvate mõistete sisu, nt mõisted organisatsiooniline
või turundusinnovatsioon.
Selleks, et soodustada innovatsiooni teket ning kujundada õigeid arusaamu, on
oluline harida uuendusliku meelega
ning arendusvõimelisi inimesi.
4) Ettevõtete ning teadus- ja arendusasutuste nõrk
koostöö. Ettevõtted
ning teadus- ja arendusasutused ei ole eriti hästi kursis üksteise vajaduste ja
võimalustega. Teadlaste loodav innovatsioon ei jõua ettevõtjateni, sest selleks puudub selgelt piiritletud
kanal. Samas on ettevõtted valmis tegema alus- ja rakendusuuringuid koostöös
akadeemilise partneriga. Koostöö tugevdamine strateegilise partnerluse
kaudu eeldab koostöövõimeliste koosluste väljaselgitamist ja võimekate
liidrite olemasolu.
5) Ettevõtete nõrk arendussuutlikkus ja turujõud. Tallinna ja tema lähiümbruse ettevõtlust iseloomustavad
vastuolulised tendentsid: ühelt poolt ekspordi koondumine üksikutesse
suurettevõtetesse, teisalt on palju väikeettevõtteid, kelle koostöö ja
koostöövõimekus on väga nõrgad. Väikeettevõtetel puudub sageli võime ja
võimalus turujõudu olulisel määral suurendada. Seda riski alandaks võrgustumine
ja väikeettevõtete vaheline koostöö, mis aitaks konkureerida ka välisturgudel.
6) Ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt
positsioneerida. Eesti ettevõtete
arendus- ja innovatsioonitegevust iseloomustavad näitajad viitavad sellele, et
ettevõtted keskenduvad pigem tootmismahtude suurendamisele ja kvaliteedi
parandamisele kui tootevaliku laiendamisele ja uute turgude leidmisele.
Ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt nähtavaks teha on oluline takistus
ettevõtete kasvu ja konkurentsivõimelisust silmas pidades.
7) Ülikoolide vähene rahvusvaheline tuntus. Mitte ainult ettevõtete, vaid ka mitme Tallinna
ülikooli puhul on probleemiks ebapiisav rahvusvaheline koostöö. Tugev
rahvusvaheline koostöö tooks Tallinnasse rahvusvaheliselt heal tasemel
õppejõude ja tudengeid, kuid osaliselt takistavad seda ka napid
finantsressursid. Tudengid eelistavad hea maine ja mainekate õppejõududega
(professoritega) kõrgkooli. Õppurite ja tudengite vahetus võimaldaks tuua
regiooni uusi teadmisi ja arendada olemasolevaid rahvusvahelise kogemuse toel.
8) Innovatsiooni tekkekohtade ja seda toetava
infrastruktuuri vähesus.
Sotsiaalse kapitali tekke ja arengu seisukohalt on oluline linnaplaneerimine.
Siinkohal mängib olulist rolli suurem kaasatus otsustusprotsessi nii
sotsiaalsete partnerite (ettevõtete ühendused, tugiorganisatsioonid ja
ülikoolid), elanikkonna kui ka linna eri struktuuriüksuste mõistes.
Kõikvõimalikke teemaplaneeringuid ja valdkondlikke arengukavasid, sh eelkõige
nende mõju ulatust teistesse valdkondadesse, peab analüüsima juba algfaasis.
Lähtuvalt ülaltoodud
innovatsiooni- ja arengutakistustest on Tallinna innovatsioonistrateegia
tegevussuunad ja eesmärgid järgmised.
1) Inimressurss
Üldeesmärk:
proportsionaalselt rohkem inimesi tegeleb, töötab või teenib tulu uute ideede
ja lahenduste väljatöötamise ja rakendamisega.
Selleks
tuleb:
-
suurendada ettevõtete oskuste-
ja teadmistemahukust ning mitmekesisust inimkompetentsi arendamise teel;
-
aidata kaasa haridusasutuste
õppekavade (sh rahvusvaheliste) kohandamisele ja asjakohaste ettepanekute
tegemisele ettevõtluse vajadustest lähtuvalt (linn kui eestvedaja ja
vahendaja);
-
soodustada väliskompetentside
Tallinnasse toomist (õppejõud, tudengid, professionaalid).
2) Koostöö
Üldeesmärk:
koostöös sündivad uued oskused ja teadmised ning kasvanud võimekus (nii
sisulises kui ka materiaalses mõttes) aitavad kaasa ettevõtete
konkurentsivõime, turujõu, laiemapõhjalise ekspordi ning rahvusvahelistumise
kasvule.
Selleks
tuleb:
-
määratleda
partnerorganisatsioonide – ettevõtete ühendused, ülikoolid, ettevõtluse
tugiorganisatsioonid – ning olemasolevate võrgustike ring;
-
jätkata tegevusi
võtmevaldkondades ning suurema arengupotentsiaaliga majandusvaldkondades;
-
algatada koostöösidemete ning
konkreetsete ühisprojektide loomine ettevõtjate, teadlaste ja avaliku sektori
vahel;
-
tagada olemasolevate koosluste
ning koostöökeskuste jätkusuutlikkus.
3) Rahvusvahelistumine
Üldeesmärk:
ettevõtete ja haridusasutuste suutlikkus end rahvusvaheliselt positsioneerida,
laiemas ulatuses infot hankida ja konkurentsivõimelised olla.
Selleks
tuleb:
-
muuta suurema
arengupotentsiaaliga valdkondadele kättesaadavamaks rahvusvaheline äriinfo eri
turgude kohta;
-
suurendada ettevõtete
turuhorisonte ning soodustada kontaktide loomist rahvusvaheliste konkurentide
ja klientidega;
-
edendada koostööd ning
kogemuste vahetamist lähinaabritega (Helsingi, Peterburi, Läänemere-äärsed
linnad);
-
algatada ühistegevusi rahvusvaheliste
võrgustike raames regiooni innovatiivsuse ja konkurentsivõime arendamiseks ning
atraktiivsuse suurendamiseks.
4) Linna füüsiline ja vaimne ruum
Üldeesmärk:
innovatsiooni soosiv, barjääre murdev ning inspireeriv linnaruum aitab kaasa
uue teadmiste loomisele ja rakendamisele.
Selleks
tuleb:
-
kaasata olulisemate
teemaplaneeringute ja valdkondlike arengukavade koostamisse erasektori,
ülikoolide, kogukondade ja ettevõtluse tugistruktuuride esindajad, kelle
ülesanne oleks hinnata linna olulisemate arengudokumentide mõju ulatust;
-
soodustada uute ideede ja
teadmiste sünniks vajalike kohtumispaikade teket ja väljakujunemist.
Nende
eesmärkide saavutamiseks ja Tallinnale pikaajaliste arengueelduste loomiseks
näeb strateegia ette tegevusi ning toetusmeetmeid, mis põhinevad neljal sambal.
I Talentidele tuginev
linn
II Partnerlusel põhinev
linn
III Rahvusvaheliselt
võimekas linn
IV Planeeritud elav linn
Inimesed
tahavad elada ja töötada seal, kus on hea olla. Ettevõtted tahavad tulla sinna,
kus on olemas vajalikud inimesed ja infrastruktuur. Tallinn peab muutuma
talendikale, ambitsioonikale ja julgelt mõtlevale inimesele atraktiivseks õpi-,
elu- ja töökeskkonnaks nii Eesti-siseselt kui ka rahvusvahelises mõttes.
Inimkapitali kvaliteedi ja kvantiteedi jõuline parandamine on Tallinna
innovatsioonistrateegia peamine ja kõiki tegevusi läbiv eesmärk.
Tulenevalt
demograafilisest olukorrast muutub tööjõuvajadus lähiaastatel üha teravamaks probleemiks.
Uute tehnoloogiate kasutuselevõtt eeldab keerulisi seadmeid ja masinaid
käsitsevate töötajate olemasolu, keda praegu ei ole tööjõuturul piisavalt.
Kuigi innovatsioonivõimekuse ning tootlikkuse suurendamise seisukohalt on vaja
arendada kindlasti ka olemasolevat inimressurssi, tuleb alternatiivina üha enam
mõelda tööjõu ressursi suurendamisele kõrgema lisandväärtusega sektorites. Seda
eelkõige oskustöötajatest välisspetsialistide näol, kes aitaksid kaasa uute
toodete, teenuste, tehnoloogiate ja protsesside arendamisele ettevõtetes või
olemasolevate olulisele täiendamisele.
Uut
teadmist ja kompetentsi on vajalik kasvatada ja arendada. Siinkohal mängivad
olulist rolli haridusasutused (kutseõppeasutused, kõrgkoolid), kes suudavad
tänapäevastel tingimustel pakkuda tasemel haridust andekatele noortele ning on
paindlikud ning koostööaltid ettevõtete vajadustest ning majanduskeskkonna
arengusuundumustest lähtuvalt.
Tegevused,
oodatavad tulemused, ajakava, eelarve ja vastutajad
Arengutakistus:
oskustööjõu nappus
Tegevussuund 1. Uue
ja rahvusvahelise kompetentsi toomine linna
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Rahvusvahelised
stipendiumid tudengitele,
sh välistudengitele
|
Rahaliste
stipendiumide pakkumine võtmevaldkondade tudengitele
|
Taotluste
ja eraldatud stipendiumide arv
(15
stipendiumi,
á
30 000 krooni)
|
450
|
450
|
450
|
450
|
450
|
Tallinna
Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Välistudengite
värbamine kõrgkoolidesse
|
Kõrgkoolide
toetamine välismessidel ühisstendiga osalemiseks
|
Toetatud
messide arv aastas (1–2 messi); välistudengite arvu kasv
|
100
|
100
|
150
|
150
|
150
|
Tallinna
Ettevõtlusamet koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Suveülikoolide
korraldamise ja turundamise toetamine
|
Toetus turundusmaterjalide, kodulehe, lektorite ja messide ühiskülastuste
vallas
|
Suveülikoolides osalevate tudengite arv
|
80
|
80
|
100
|
100
|
100
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Välisspetsialistide
kohanemist lihtsustava ingliskeelse info pakkumine
|
Koondinfo
kättesaadavuse tagamine välismaalastele
(töö- ja õppimisvõimalused,
lasteaiakohad jms)
|
Tallinnas elamise ja
töötamisega seotud info olemasolu Tallinna veebilehel www.tallinn.ee
|
0
|
10
|
0
|
10
|
0
|
Tallinna
Ettevõtlusamet koostöös Tallinna Linnakantselei ja SA-ga Archimedes
|
Talentide
ettevõtlusesse kaasamise soodustamine
|
Ümarlaudade
korraldamine õigusaktidesse ettepanekute tegemiseks (nt tasemekoolituse
vabastamine erisoodustusmaksust vms)
|
Ettepanekud
on esitatud Vabariigi Valitsusele õigusaktide täiendamiseks või muutmiseks.
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
Tallinna
Ettevõtlusamet koostöös ettevõtluse esindus-organisatsioonidega (Eesti
Tööandjate Keskliit, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
|
Tegevused kokku
|
640
|
650
|
710
|
720
|
710
|
3 430
|
Arengutakistus:
rakendusliku tehnilise hariduse vähene atraktiivsus
Tegevussuund 2.
Insener-tehnilise hariduse propageerimine koostöös ettevõtete ja
haridusasutustega
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad organisatsioonid
|
Loodus- ja täppisteaduste
õppekavade atraktiivsuse suurendamine
|
Ümarlaudade, uuringute
algatamine; parimate praktikate tutvustamine
|
Uute või täiendatud
õppekavade arv; loodus- ja täppisteaduste õppurite osakaalu suurenemine
|
100
|
100
|
200
|
200
|
200
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös haridusasutuste, erialaliitude ja Kutsekojaga
|
Külalisõppejõudude
kaasamine linnale olulisemates valdkondades
|
Rahvusvaheliselt tuntud
välisprofessorite kulude kaasfinantseerimine
|
Välisprofessorite
kaasamisega suurenenud tudengkonna ja uurimistööde hulk
|
100
|
100
|
200
|
200
|
200
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Rakendusliku
iseloomuga teadustööde konkursside (kaas)korraldamine ja toetamine
|
Koostöös kõrgkoolidega
teadustööde konkursside toetamine
|
Praktilise väljundiga
teadustööde arv
(3–6 teadustööd aastas)
|
120
|
120
|
150
|
150
|
150
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Praktikajuhendaja
toetus
ettevõtetele (fookus
insener-tehnilistele erialadele)
|
Olemasoleva
praktikajuhendaja toetuse täiendamine ning menetlemine (taotlejateks
kõrgkoolid ja kutseõppeasutused)
|
Praktikantide arv
(30–50 praktikanti aastas)
|
800
|
800
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Tegevused kokku
|
1 120
|
1 120
|
1 550
|
1 550
|
1 550
|
6 890
|
Arengutakistus:
vähene innovatsiooniteadlikkus
Tegevussuund 3.
Inimressursi kvaliteedi parandamine innovatsiooni soodustamiseks
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Tallinna linna
stipendiumid tudengitele
|
Rahalised toetused
tudengitele praktilise väärtusega uurimistööde eest võtmevaldkondades
|
Uurimistööde ja
stipendiaatide arv (10 stipendiaati aastas)
|
200
|
200
|
200
|
200
|
200
|
Tallinna Linnakantselei
koostöös Tallinna Ettevõtlusametiga
|
Üliõpilaste
osalemine rahvusvahelistel äriideede konkurssidel
|
Toetada üliõpilaste
osalemist nt äriplaanide, üliõpilasfirmade jne rahvusvahelistel konkurssidel
|
2–3 konkurssi aastas
|
50
|
50
|
60
|
60
|
60
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Koolitus-,
täiendusõppe toetus (suunatud võtme-valdkondadele)
|
Olemasoleva koolitus-
ja täiendusõppetoetuse täiendamine ja menetlemine
|
Toetuse saajate arv ja
väärtus
(5 rahastatavat
taotlust aastas)
|
400
|
400
|
500
|
500
|
500
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Stipendium
inseneridele erialaseks täiendamiseks välismaal
(suunatud võtmevaldkondadele)
|
Olemasoleva
rahvusvahelise täiendusõppetoetuse täiendamine ja menetlemine
|
Toetuse saajate arv
(3–5 rahastatavat
taotlust aastas)
|
150
|
150
|
150
|
175
|
175
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Innovatsiooniteadlikkust
parandavate teemaseminaride korraldamine; infomaterjalide koostamine
|
Koolituste ja
seminaride korraldamine koostöös sotsiaalsete partneritega; vajalike
infomaterjalide koostamise kaasrahastamine
|
Koolituste ja
koolitustel osalejate arv
(5–7 koolitust aastas);
infomaterjalid
|
150
|
150
|
200
|
200
|
200
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös kõrgkoolide ja ettevõtete katusorganisatsioonidega
|
Koolitusprogramm
ettevõtlusinkubaatorite ja Tehnopoli
töötajatele ning
asukasettevõtetele
|
Tehnoloogiakeskse
koolitusprogrammi korraldamine
|
2 kahepäevast
koolitusprogrammi aastas
|
200
|
100
|
200
|
100
|
200
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Tegevused kokku
|
1 150
|
1 050
|
1 310
|
1 235
|
1 335
|
6 080
|
3.2 Partnerlusel põhinev linn
Partnerluse peamised
märksõnad on koostöö ja võrgustumine, mille eelduseks on avaliku ja erasektori
aktiivne ja usaldusväärne koostöö (linna ja ettevõtete, ettevõtete ja
ülikoolide ning ülikoolide ja linna vahel). Linna, ettevõtete ning ülikoolide
koostöö peab senisest enam tuginema formaalsetele kokkulepetele või
koostöövormidele. Jätkama peab varasemat koostööd erialaliitude ja ettevõtete
esindusorganisatsioonidega nii sektorikesksete tegevuste kui ka
arendusprogrammide raames. Oluline eesmärk on, et koostöös sündivad uued
oskused ja teadmised aitavad kaasa ettevõtete konkurentsivõime, turujõu,
laiemapõhjalise ekspordi, rahvusvahelistumise kasvule. See eeldab
partnerorganisatsioonide – ettevõtete ühendused, ülikoolid, ettevõtluse
tugiorganisatsioonid, ettevõtluse arendus- ja kompetentsikeskused – registreerimist
ning linna seisukohast suurema arengupotentsiaaliga majandusvaldkondade
jätkuvat arendamist.
Strateegia
alusel koostab Tallinn aastateks 2009–2013 eraldi programmdokumendi – Tallinna
klastriarenduse programmi. See keskendub vähemalt kuuele laiemale
klastrile, kuhu on kaasatud ettevõtted, all- ja katusorganisatsioonid, haridus-
ja teadusasutused ning teised valdkonda kuuluvad organisatsioonid (nt teadus-
ja arenduskeskused jne). Klastrid luuakse Tallinna arengu seisukohast
järgmistes võtmevaldkondades:
1)
infotehnoloogia kui horisontaalne tehnoloogiate ja oskuste kogum
ning suurima sektorivahelise põimumise potentsiaaliga valdkond (nn
integratsiooniklastrid);
2)
mehhatroonika (hõlmab mehaanikat,
elektroonikat ja infotehnoloogiat) kui suurima potentsiaaliga valdkond kõrgtehnoloogia arendamiseks;
3)
meditsiin ja tehnoloogia (hõlmab valdkondi biotehnoloogiast
meditsiinitehnikani ning potentsiaalselt meditsiiniturismini välja);
4)
loomemajandus (hõlmab potentsiaalselt nii hariduse,
tehnoloogia, kultuuri kui ka olemasoleva ettevõtluse arengu);
5)
merendus ja
logistika (hõlmab
transporti ja logistikat);
6)
finantsteenused
(hõlmab eksporditavaid
finantsteenuseid ja kavandatavat finantsteenuste keskust).
Klastrite
valikul on arvestatud järgmisi kriteeriume: 1) tegemist on valdkondadega, mille
panus Tallinna arengusse on praegu märkimisväärne; 2) mainitud valdkondade
areng ning tootlikkuse ja turgude kasv on kiire, see loob eeldused
pikaajaliseks tõusuks ja spetsialiseerumiseks; 3) nimetatud valdkondade
arengu mõju teistele majandustegevustele on märkimisväärne. Klastrid on
määratletud suhteliselt laialt, interdistsiplinaarselt, kohalikku potentsiaali
ja konkurentsipositsioone arvestavalt ning nad on kiire kasvupotentsiaaliga
5–10 aasta perspektiivis. Linnal on siin eelkõige katalüsaatori ja
koordineerija roll; kõik viis võtmevaldkonda peaksid saavutama riikliku
klastri- ja/või tehnoloogiaprogrammi toetuse. Koostööprogrammide sisuline
tegevus peab olema suunatud eri valdkondade, organisatsioonide ja tegevuste
koordineerimisele ning analüüsile.
Arengutakistus:
ettevõtete ning teadus- ja arendusasutuste nõrk koostöö
Tegevussuund 4.
Koostöövormide ja -võimekuse väljaselgitamine (klastriteadlikkus) ja
ettevõtete võrgustumise soodustamine
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Ülevaade Tallinna
regiooni teadus- ja tehnoloogiapõhistest ettevõtetest
|
Kõrgtehnoloogiliste
ettevõtete uuring
|
Ülevaade Tallinna
regiooni teadus- ja tehnoloogiapõhistest ettevõtetest, nende vajadustest
ning innovatsioonipotentsiaalist
|
600
|
0
|
0
|
600
|
0
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Koostöö soodustamine
võtmevaldkonda-des ettevõtete, teadus- ja arendusasutuste ning kõrgkoolide
vahel
|
Klastrikoosluste
tekkimisele kaasaaitamine
(asjakohaste ülevaadete
koostamine; klastriekspertide palkamine jms)
|
Koostööprojektide,
ühistegevuste arv
(3–5 tegevust aastas)
|
350
|
400
|
450
|
500
|
550
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolide, erialaliitude ning teadus- ja arendusasutustega
|
Väikeettevõtete ja
keskmise suurusega ettevõtete võrgustumise soodustamine
|
Projektipõhised
tegevused: mentorlus, ideepank; õppevisiidid Eesti ja välisriikide
ettevõtetesse
|
Võrgustikes osalevate
ettevõtjate arv
(7–10 üritust aastas)
|
200
|
200
|
300
|
300
|
350
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Võtmevaldkondade
arendus koostöös ettevõtete ühendustega (erialaliidud jt)
|
Arendustegevuse
toetamine linnale oluliste võtmevaldkondade ettevõtete ühenduste puhul
|
Seminarid, koolitused;
sektoripõhised analüüsid; trükised jms (5–10 tegevust aastas)
|
500
|
500
|
600
|
600
|
700
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Tegevused kokku
|
1 650
|
1 100
|
1 350
|
2 000
|
1 600
|
7 700
|
Arengutakistus:
ettevõtete nõrk arendussuutlikkus ja turujõud
Tegevussuund 5.
Klastripõhiste koostöövormide käivitamine ja ühisprojektide algatamine
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Klastrikoosluste
visioonide, strateegiate ja tegevuskavade väljatöötamise toetamine
|
Riiklikku või muud
klastrite arendamise toetust taotlevate võtmevaldkondade klastrikoosluste
toetamine kaasfinantseeringu näol (eelprojektid)
|
Koosluste loodud
visioonid, strateegiad, tegevuskavad; riiklikku programmi esitatud projektide
arv
(2–5 aastas)
|
600
|
600
|
700
|
400
|
-
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS) jt rahastajatega
|
Klastrikoosluste
visioonide, strateegiate ja tegevuskavade elluviimise toetamine
|
Riiklikku või muud
klastrite arendamise toetust taotlevate võtmevaldkondade klastrikoosluste
toetamine kaasfinantseeringu näol (põhiprojektid)
|
Ühisprojektide arv:
inimressursi
arendamine; ühisturundus;
tootmisressursside jagamine; tootearendusprojektide algatamine
(1–3 projekti aastas)
|
2 000
|
3 000
|
3 000
|
3 000
|
-
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS) jt rahastajatega
|
Klastrikeskuste
rajamise eeltööd
-
Kõrgtehnoloogilise tootmise
klastri keskus
-
Logistikakeskus
-
Lähimerevedude keskus
-
Loomemajanduskeskus
|
Eeltööde
kaasfinantseerimine
(nt turu-uuringud,
seadmete hangete ettevalmistamine, infosüsteemide arendamine jms)
|
1–2 keskuse
ettevalmistustööd aastas
|
100
|
100
|
130
|
0
|
0
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös valdkondlike institutsioonidega
|
Klastrikeskuste
loomine
|
Infrastruktuuri ja
arendustööde toetamine
|
3–5 klastrikeskuse
rajamine perioodil 2009–2013
|
3 000
|
2 000
|
2 000
|
2 000
|
0
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös klastrikeskuste arendajatega
|
Klastrikoosluste
jätkuprojektide toetamine
|
Võrgustumisele,
rahvusvahelistumisele, inimressursside arendamisele suunatud ühisprojektide
kaasfinantseerimine
|
5–9 projekti aastas
|
500
|
1 500
|
1 500
|
2 000
|
2 000
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös klastrikeskuste arendajatega
|
Tegevused kokku
|
6 200
|
7 200
|
7 330
|
7 400
|
2 000
|
30 130
|
Rahvusvaheline
koostöö, sh hariduse ja teaduse valdkonnas, toetab kahtlemata innovatsiooni.
Eelkõige Läänemere, k.a Peterburi regiooni potentsiaali parem kasutamine on
Tallinna üks strateegilisi eesmärke. Tallinn peab võtmevaldkondades muutuma
Läänemere regiooni talendimagnetiks. Oluline on olla rahvusvaheliselt nähtav!
Pikemas
perspektiivis võimaldab heaolu suurendada ainult uute innovaatiliste toodete ja
teenuste müük välisturgudel. Eesti turu väiksuse tõttu muutub eksportimine
ettevõtte laienemise seisukohalt oluliseks juba ettevõtte elutsükli üsna
varajases faasis. See eeldab turuinfo kättesaadavuse tagamist ning
ekspordivõimaluste teadvustamist. Rahvusvahelise äriinfo olemasolu on mõeldud
siinkohal eelkõige sektori kui terviku arengu seisukohalt, mitte niivõrd
üksikettevõtet silmas pidades. Kui suurendada ettevõtete turuhorisonte ja viia
need kontakti rahvusvaheliste konkurentide ja klientidega, kasvavad ka
ettevõtete võimalused ja motivatsioon oma tooteid ja teenuseid uuendada ning
arendada.
Klastriprogrammid
peavad olema rahvusvahelised ning kaasama ettevõtteid Tallinnale olulistest
Läänemere regiooni linnadest. Selle eelduseks on suuremate välisomanduses
olevate ettevõtete ja Eesti tarnijate ärisuhete edendamine ning võimalusel
koostööprojektide algatamine. Mitmed tegevused kattuvad siinjuures eelmainitud
II samba „Partnerlusel põhinev linn“ ideedega.
Rahvusvahelise
võimekuse, tuntuse ning koostöö arendamiseks on oluline kuuluda suurematesse
rahvusvahelistesse võrgustikesse, mis aitavad parandada regiooni
konkurentsivõimet maailma mastaabis. Jätkata tuleb koostööd Läänemere regioonis
(BaltMet võrgustik), linnal tuleb algatada uusi ühisprojekte innovatsiooni
arengut toetavates valdkondades (klastrid, innovatsioon linnaplaneerimise abil,
loomemajandus), vahetada eksperte koostööpartnerite (linnad, ettevõtted,
ülikoolid) vahel, turundada regiooni kui innovatiivset ja loovat keskkonda jne.
Oluline
on jätkata koostööd lähinaabritega, eelkõige Tallinna ja Helsinki kui teaduse
kaksiklinna projekti tegevuste edendamise kaudu (kahe regiooni üksteist
täiendavate ressursside kasutamine ja arendamine). MTÜ Helsinki-Tallinn Euregio
eesmärk on ülikoolide ja kõrgharidusasutuste, uurimisinstituutide ning
ettevõtlussektori kaasamine linnade ja neid ümbritseva regiooni
arendustegevustesse. See on hea stardipositsioon Tallinna kõrgharidusasutuste
jõulisema rahvusvahelistumise edendamiseks.
Arengutakistus:
ettevõtete suutmatus end rahvusvaheliselt positsioneerida
Tegevussuund 6.
Ettevõtete rahvusvahelistumise soodustamine
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Turuinfo
kättesaadavuse parandamine
|
Info kättesaadavuse
lihtsustamine ja rahvusvaheliste ekspertide kaasamine
|
Koondatud info
ettevõtja portaalis, infoseminarid (1–2 aastas)
|
100
|
100
|
125
|
125
|
125
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös EAS-i, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja, Eesti Väliskaubanduse Liidu,
erialaliitude jt-ga
|
Välisriikides
kontaktürituste korraldamine
|
Võtmevaldkondade
ettevõtetele välisriikides kontaktürituste korraldamise toetamine
|
2–4 üritust aastas
|
300
|
400
|
400
|
500
|
500
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Eesti Kaubandus-Tööstuskoja, Tehnopoliga
|
Eksportmentor-klubi
korraldamine
|
Mentorprogramm
välisturule minevatele ettevõtetele
|
Eksportmentor-klubis
osalevate ettevõtete arv
(25 inimest aastas)
|
150
|
180
|
200
|
200
|
250
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Teadmis- ja
tehnoloogiapõhiste ettevõtete välisturule laienemise toetamine
|
Seminaride,
koolituste,
hüppelauaürituste ja
kontaktkohtumiste toetamine
|
Hüppelauaürituste arv
(5–10), seminaridel osalevate ettevõtete arv (100 in aastas)
|
100
|
100
|
125
|
150
|
150
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös MTÜ-ga Connect Eesti
|
Tehnoloogiateabe
vahetamine ülikoolide ja ettevõtete vahel (tehnoloogia-siirde soodustamine)
|
Rahvusvaheliste
teadmiste- ja tehnoloogiasiirde projektide kaasfinantseerimine
|
Ühisprojektide
arv (2–3 projekti perioodil 2009–2013)
|
100
|
100
|
200
|
200
|
200
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tehnopoli, TTÜ-ga
|
Tegevused kokku
|
950
|
880
|
1 050
|
1 175
|
1 225
|
5 280
|
Arengutakistus:
ülikoolide vähene rahvusvaheline tuntus
Tegevussuund 7.
Teadus- ja haridusasutuste rahvusvahelistumise soodustamine
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Rahvusvaheliste
teaduskonverentside ja suurürituste kutsumine Tallinna
|
Rahvusvaheliste
ürituste toetuspoliitika väljatöötamine võtmevaldkondadest ja ürituse
mastaabist lähtuvalt
|
1-3 kõrgetasemelist
rahvusvahelist konverentsi aastas
|
300
|
400
|
600
|
600
|
600
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna kõrgkoolidega
|
Tallinna-Helsinki
teaduse kaksiklinna arendamine
|
Piiriülese regionaalse
koostöö toetamine projektide kaasfinantseerimise näol
|
Ühisprojektide arv (2–3
projekti perioodil 2009–2013)
|
0
|
200
|
400
|
400
|
400
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös MTÜ-ga Euregio, Tallinna kõrgkoolidega
|
Tegevused kokku
|
300
|
600
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
3 900
|
Talent
ehk andekas, ambitsioonikas ja aktiivne inimene tahab elada linnas, kus
olemasolev inspireeriv keskkond pakub mitmekülgseid tegevus- ja arenguvõimalusi.
Innovaatilised projektid sünnivad
keskkonnas, kus on olemas eeldused ja tingimused ideede tekkeks ning arenguks. Tallinna linnaruum peab kiiresti omandama
praegusest suurema tiheduse. Linna planeerimine peab põhinema uutel alustel.
Valdavalt turistile orienteeritud vanalinnale ning valglinnastuvale äärelinnale
peab vastukaaluks kerkima Põhja-Tallinnast lähtuv nn loovklassi linn. See
tähendab jõulist ja selget noore, areneva ja tiheda kultuuriruumi arendamist.
Tallinna mereäärsed alad peavad saama linnaelanikule kättesaadavaks ning meri
peab moodustama elava osa Tallinna linnaruumist. Samas saab selliste arengute
eelduseks olla ainult tugeval partnerlusel põhinev planeerimisprotsess.
Innovatsiooni
edendamisel on linnaplaneerimise roll lihtsustada ja võimaldada innovatsiooni
tekkekohtade väljakujunemist. Selle eelduseks on arusaam linna makrotasandi
potentsiaalist, toimivate ühenduste olemasolu võtmeorganisatsioonide vahel (nt
ülikoolid, uurimisasutused, ettevõtted), head liiklussõlmed, kättesaadavad alad
või rendipinnad ettevõtlusele (n-ö vaba turumajanduse suunamine), võimalus
kasutusele võtta endisi tööstusalasid ning atraktiivse elukeskkonna loomine,
mis tõmbab ligi andekaid ja innovaatilisi inimesi.
Innovatsiooni
seisukohalt võimaldab ka linnaplaneerimine täita eri funktsioone:
1) innovatsioon kui
eesmärk (nt teadus- ja tehnoloogiapargid);
2) innovatsioon kui uue
teadmuse allikas (nt loomelinnakud, living labs);
3) innovatsioon kui
kõrvalprodukt (nt üksikud arendusprojektid).
Järgnevate
tegevussuundade all toodud tegevuste finantseerimise vahendid ei ole lõplikud.
Siin sisalduvad summad on planeeritud Tallinna Ettevõtlusameti tegevuste
rahastamiseks. Infrastruktuuri arendamisega seotud tegevusi rahastatakse
valdavalt teiste linnaametite (kommunaalamet, transpordiamet, linnaplaneerimise
amet) eelarvelistest vahenditest.
Arengutakistus:
innovatsiooni tekkekohtade ja seda toetava infrastruktuuri vähesus
Tegevussuund 8. Uue
kompetentsi tekke ning tekkekohtade arendamine
|
Tegevused
|
Linna roll
|
Oodatav tulemus
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012 tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Vastutavad
organisatsioonid
|
Laiapõhjalise
linnafoorumi loomine (arengunõukoda)
|
Linnaruumi arendamisega
seotud regulaarsete arutelude kokkukutsumine
|
Regulaarsed kohtumised
planeerijate, arendajate, arvamusliidrite vahel
(3–4 kohtumist aastas)
|
50
|
50
|
70
|
70
|
75
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna Linnaplaneerimise Ametiga
|
Sotsiaalse dialoogi
algatamine linnaruumi arengu teemadel
|
Regulaarsete info-päevade
korraldamine linnaruumiga seonduvatel spetsiifilistel teemadel
|
2–3 infopäeva,
1 suurem konverents
aastas
|
200
|
200
|
250
|
250
|
300
|
Tallinna Ettevõtlusamet
koostöös Tallinna Linnaplaneerimise Ametiga
|
Kokkusaamis-platvormide
toetamine
(kontaktüritused)
|
Spetsialistide
kontaktürituste toetus (sektorisisesed või sektoritevahelised)
|
Kontaktürituste arv
(5–10 aastas)
|
100
|
100
|
125
|
125
|
125
|
Tallinna Ettevõtlusamet
|
Linnaosade üld- ja
teemaplaneeringute koostamine
|
Ideede vahetamine
(digitaalselt või otsekohtumistel); ideede ja info liikumine
|
Ettevõtluse vajaduste
arvestamine üld- ja teemaplaneeringutes
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tallinna
Linnaplaneerimise Amet
|
Avaliku linnaruumi
kasutatavuse parandamine
|
Loomeinimeste, eri kõrgkoolide
tudengite kohtumispaikade planeerimine avalikus linnaruumis
|
Kohtumispaikade arvu
suurenemine kesklinna piirkonnas
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tallinna
Linnaplaneerimise Amet
|
Innovatsioonikeskuste
arengu toetamine ja nende kaasamine linna arengusse
|
Transpordiühenduste
väljaehitamine; infrastruktuuri väljaarendamine innovatsioonikeskuste (nt
Tehnopol, Ülemiste City) arengu jätkumiseks
|
Ettevõtluse vajaduste
arvestamine infrastruktuuri arendamisel, transpordisõlmede planeerimisel
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tallinna Kommunaalamet,
Tallinna Transpordiamet, Tallinna Linnaplaneerimise Amet koostöös
ettevõtlusametiga
|
Endiste tööstusalade
kasutuselevõtt innovatsiooni tekkepaikadena
|
Tööstuspiirkondade
regenereerimise, vanade hoonete renoveerimise soodustamine ettevõtluse
tarbeks
|
Ülevaade
potentsiaalsetest arenduspiirkondadest
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tallinna
Linnaplaneerimise Amet
|
Loovklassile
ettevõtluseks sobiva keskkonna väljaarendamine (Kultuurikatel, loomeinkubaatorid;
galeriipinnad vms)
|
Linna pindade kasutusse
andmine, soodsate rendihindade võimaldamine, projektide kaasfinantseerimine
|
Mereäärsete
kesklinnalähedaste piirkondade arendamine loovklassile sobivaks keskkonnaks
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Koostöös Tallinna
Kultuuriväärtuste Ameti, MTÜ-ga Kultuurikatel, SA Tallinna
Ettevõtlus-inkubaatorid; Disainikeskus jt
|
Linnahalli
arendamine nüüdisaegseks konverentsikeskuseks
|
Linnahalli tuleviku
kontseptsiooni kiire koostamine ja selle realiseerimine koostöös erasektoriga
|
Hoonestaja leidmine
linnahalli arendamiseks
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tallinna Linnavaraamet,
(Tvk o 05.03.2009 nr 36)
|
Tegevused kokku
|
350
|
350
|
445
|
445
|
500
|
2 090
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOONDEELARVE
Kokku on arvestatud aastateks 2009–2013 innovatsiooni
soodustamisega seotud kulutusi 65 500 000 krooni:
- tegevusteks, mille keskmes on
inimressursside arendamine 16 400 000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on koostöö
arendamine ja klastrite teke 37 830
000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on
rahvusvahelistumine 9 180 000 krooni;
- tegevusteks, mille keskmes on linna
füüsilise ja vaimse ruumi arendamine
innovatsiooni soodustamiseks 2 090 000 krooni.
Aastate ja Tallinna innovatsioonistrateegia nelja põhisamba lõikes
jagunevad kulutused alljärgnevalt.
|
2009
tuh kr
|
2010
tuh kr
|
2011
tuh kr
|
2012
tuh kr
|
2013
tuh kr
|
Kokku 2009–2013
|
Talentidele tuginev
linn
|
2 910
|
2 820
|
3 570
|
3 505
|
3 595
|
16 400
|
Partnerlusel põhinev
linn
|
7 850
|
8 300
|
8 680
|
9 400
|
3 600
|
37 830
|
Rahvusvaheliselt
võimekas linn
|
1 250
|
1 480
|
2 050
|
2 175
|
2 225
|
9 180
|
Planeeritud elav
linn
|
350
|
350
|
445
|
445
|
500
|
2 090
|
KOKKU
|
12 360
|
12 950
|
14 745
|
15 525
|
9 920
|
65 500
|
Konkreetsed tegevused põhisuundade
rakendamiseks otsustatakse igal aastal enne linna eelarve koostamist.
Eesti
teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni strateegia 2007–2013 „Teadmistepõhine
Eesti“
Riiklik
struktuurivahendite kasutamise strateegia 2007–2013 (ning selle rakenduskavad)
Strateegia
„Tallinn 2025“
Tallinna
arengukava 2006–2021
Interreg
IIIB projekti BaltMet Inno raames tehtud uuringud ja ülevaated
Aidarov, A. (2007). Sotsiaalne kapital ja innovatsioon
Tallinnas. Uurimus Tallinna linna sotsiaalse kapitali arengutest ja
võimalustest.
Berg,
O., Hakanen, C. (2007). Innovation Competences and Enterpreneurial Skills in
Baltic Sea Region.
Juego, B. T. (2007). Best Practice Principles of
Innovation Policies. The Cases of the US, Japan and the EU.
Kattel, R. (2007). Tallinna innovatsioonistrateegia
lähtealused.
Kattel, R., Kalvet, T., Karo, E., Suurna, M. (2007). The
Current State of Clusters in Estonia and the Possible Role for Local Government
Initiatives: the Cases of ICT, Electronics, Health Care and Biotechnology in
Tallinn.
Lember, V., Kalvet, T., Kattel, R., Penna, C., Suurna, M.
(2007). Public Procurement for Innovation in Baltic Metropolises.
Ruoppila, S., Lehtovuori, P., Von Hertzen, N. (2007).
Infrastructures for Innovation: Enhancing Innovation Activity through Urban
Planning in Baltic Metropolises.
Sydow, J., Lerch, K., Kutsenko, D., Mallach, R., Stens,
E., Rössler, G., Neumann, H., Denner, C. (2007). Potential to Network
Innovative Clusters in the Baltic Metropoles Regions. Present State and
Perspectives.
The Baltic Sea Archipelago of Innovation – BaltMet Inno
Final Report
Terk, E. (2007). Koolitusprogrammid
ettevõtlusinkubaatorite võtmeisikutele.
Terk, E., Krigul, M. (2007). Tallinn`s International
Cooperation and Innovation.
|
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
|
Tallinna
Linnavolikogu esimees
|
|
|