TALLINNA LINNAVOLIKOGU
|
|
OTSUS
|
|
|
Tallinn
|
29. mai 2008 nr 109
|
|
|
|
|
Tartu mnt 86A asuva ehitise sundvõõrandamine ja
Tartu mnt 86A maa munitsipaalomandisse taotlemine
|
|
|
|
Juhindudes kinnisasja sundvõõrandamise seaduse § 1 lg 3, § 2
lg 1 ja 2, § 3 lg 1 p 7, lg 3 ja 4, § 4 lg 4,
§ 12 lg 1, 11 ja 4, § 121, § 16 lg 5,
§ 22 lg 2, § 48, maareformi seaduse § 28 lg 2, teeseaduse
§ 2 lg 1, § 4 lg 1, § 6, § 18 lg 1, § 19,
planeerimisseaduse § 31, Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari 2001
määrusega nr 3 kehtestatud Tallinna üldplaneeringust ning tulenevalt K‑Projekt
Aktsiaseltsi poolt 16. oktoobril 2007 koostatud Ülemiste liiklussõlme
ehitamise ja Peterburi tee rekonstrueerimise eelprojektist, linnavalitsuse
ettepanekust ja arvestades järgmiste põhjendustega:
|
|
|
|
Asjaolud ja menetluse käik
Tallinna Linnavolikogu 11. jaanuari 2001 määrusega nr 3
kehtestatud Tallinna üldplaneering näeb Tallinna transpordisüsteemi
arendamiseks ette teede- ja tänavatevõrgu läbilaskevõime suurendamise ning
nende süsteemi täiustamise. Selleks on vaja välja arendada magistraaltänavate
võrk, mille üheks prioriteediks on Lõunaväila trasseeringu rajamine. Lõunaväila
üheks olulisemaks ristmikuks on Ülemiste liiklussõlm, kus ristuvad Tartu
maantee, Peterburi tee, Suur-Sõjamäe tänav, Järvevana tee ning raudtee.
Tallinna linna tellimusel on K-Projekt Aktsiaselts koostanud 16. oktoobril
2007 Ülemiste liiklussõlme ehitamise ja Peterburi tee rekonstrueerimise eelprojekti
(edaspidi Eelprojekt). Eelprojekti järgi algab Ülemiste liiklussõlme trass ida
pool Peterburi teega, kulgeb piki olemasolevat raudteed, ületades viimase
Filtri tee piirkonnas ja kulgeb edasi piki Ülemiste järve ning Järvevana tee
vahelist ala kuni Veerenni tänavani.
Tallinna Linnavalitsuse 3. jaanuari 2007 korraldusega nr 6‑k
maaga seotud küsimuste lahendamiseks moodustatud ajutise komisjoni 2007. aastal
22. mai 2007 nõupidamisel otsustati Tallinna linna poolt kinnitada
Ülemiste liiklussõlme eelistatud projektilahendusena variant 2.
Eelprojektiga on võimalik tutvuda Tallinna Kommunaalametis (Mündi tn 2,
15197 Tallinn).
Eelprojektist tulenevalt on Ülemiste liiklussõlme rajamiseks vajalik
Tallinna linnal omandada Tartu mnt 86A maaüksus ja ehitis ligikaudse
pindalaga 2639 m2, kuna Tartu mnt 86A maaüksus jääb
Ülemiste liiklussõlme väljaehitamise
alla.
Tartu mnt 86A maa on kinnistusraamatusse kandmata
maakatastris registeerimata hoonestatud maatükk (ligikaudne pindala 2639 m2, sihtotstarve ärimaa) ning maatükil
asuva ehitise – laohoone – (Riikliku ehitisregistri kood 101029216) omanik on
Osaühing Solfer Trade (äriregistri kood 10647702,
asukoht Võidu tn 57, 11215 Tallinn).
10. jaanuari 2004 kirjaga nr 6/1‑4 pöördus Osaühing Solfer
Trade Tallinna Maa-ameti poole ning teatas, et on omandanud Tartu mnt 86A
asuva laohoone ning soovib lähemat informatsiooni Tallinna Maa-ameti soovi
kohta antud ehitise linnale omandamiseks.
Tallinna
Maa-ameti 11. veebruari 2004 kirjaga nr 4‑11/124 selgitati
Osaühingule Solfer Trade, et Tartu mnt 86A hoone lammutamise vajadus
selgub Tartu mnt-Järvevana tee-Suur-Sõjamäe tn-Peterburi tee liiklussõlme
eelprojekti koostamise käigus.
9. juuli 2007 kirjaga nr LV‑1/2889 teatas Tallinna
Linnavalitsus Osaühingule Solfer Trade, et Tallinna linna tellimusel on
valminud Ülemiste liiklussõlme ehitamise ja Peterburi tee rekonstrueerimise
eelprojekt, mille kohaselt on liiklussõlme rajamiseks vajalik omandada Tartu
mnt 86A asuv maatükk. Sellest tulenevalt soovib Tallinna linn omandada
tee-ehituseks vajaliku Tartu mnt 86A maaüksuse. Osaühingul Solfer Trade
paluti esitada Tallinna Maa-ametile tingimused (sh müügihind) Tartu mnt 86A
ostueesõigusega erastatava maaüksuse võõrandamiseks Tallinna linnale.
Osaühing Solfer Trade vastas 3. oktoobri 2007 kirjas Tallinna
Maa-ametile, et võttes aluseks tellitud eksperthinnangud krundi ja hoone
müügihinna leidmiseks, tehakse ettepanek leppida kokku pärast maa erastamist
tekkiva hoonestatud kinnistu, asukohaga Tartu mnt 86A, müügihinnaks
43 900 000 krooni. Pakkumine kehtib kuni 31. detsembrini
2007.
Tallinna Linnavalitsuse 31. detsembri 2007 kirjaga nr LV‑1/6237
teatati Osaühingule Solfer Trade, et Tallinna linn on endiselt huvitatud Tartu
mnt 86A maaüksuse võõrandamisest linnale ning maatüki tegeliku
turuväärtuse leidmiseks tellis Tallinna Maa-amet Osaühingult Kinnisvaraekspert
Tallinn Tartu mnt 86A maaüksuse hindamise. Osaühingu Kinnisvaraekspert
Tallinn poolt 3. detsembril 2007 koostatud hindamisakti nr 0712‑5388/Q
järgi on Tallinna Kesklinna linnaosas aadressil Tartu mnt 86A asuva
laohoonega hoonestatud maaüksuse 2639 m2 suuruse ala
turuväärtus väärtuse kuupäeval 18 120 000 krooni. Osaühingule
Solfer Trade tehti ettepanek võõrandada Tallinna linnale Tartu mnt 86A
maaüksus koos sellel asetseva laohoonega 18 120 000 krooni eest.
4. veebruari 2008 kirjaga teatas Osaühing Solfer Trade Tallinna
Maa-ametile, et ei ole nõus linna poolt pakutava hinnaga summas 18 120 000 krooni
ning on jätkuvalt seisukohal, et äriühingu poolt algselt pakutud müügihind
43 900 000 krooni on igati põhjendatud.
Õiguslik põhjendus
Käesoleva ajani ei ole Osaühing Solfer Trade
nõustunud õiglase tasu eest Tartu mnt 86A ehitist Tallinna linnale võõrandama.
Sellest tulenevalt ja arvestades, et ehitise omaniku poolt esitatud ehitise
võõrandamise tingimused ei ole Tallinna linnale vastuvõetavad, asub Tallinna
Linnavolikogu seisukohale, et Tartu mnt 86A ehitise omandamine poolte
kokkuleppel ei ole võimalik.
Teeseaduse § 18 lg 1 kohaselt kohaldatakse avalikult kasutatava
tee ehitamise korral ettenähtud sundvõõrandamise suhtes kinnisasja
sundvõõrandamise seadust. Planeerimisseaduse
§ 31 kohaselt võidakse kehtestatud üldplaneeringu või detailplaneeringu
elluviimiseks kohaldada kinnisasja sundvõõrandamist kinnisasja sundvõõrandamise
seaduses ettenähtud alustel ja korras.
Kinnisasja sunvõõrandamise seaduse (KASVS) § 121 lg 1
järgi teeb kohaliku tee ehitamise või omandamise eesmärgil kinnisasja
omandamiseks läbiviidavas sundvõõrandamismenetluses sundvõõrandamise otsuse
valla- või linnavolikogu valla- või linnavalitsuse esitatud eelnõu alusel.
KASVS § 48 järgi kohaldatakse käesolevat seadust nii ehitiste kui
vallasasjade sundvõõrandamisel. Seega on aadressil Tartu mnt 86A asuva
ehitise sundvõõrandamise otsustamine Tallinna Linnavolikogu pädevuses ning
kohaldatav Tartu mnt 86A asuva ehitise suhtes.
KASVS § 2
lg 1 sätestab, et kinnisasjade sundvõõrandamine on kinnisasja võõrandamine
omaniku nõusolekuta üldistes huvides õiglase ja kohese hüvitamise eest. KASVS § 3
lg 1 punkti 7 kohaselt võib kinnisasja üldistes huvides
sundvõõrandada avalikult kasutatava tee (riigimaantee ja kohaliku tee, välja
arvatud talitee), avaliku raudtee ja väljaku ehitamiseks või omandamiseks.
KASVS § 3 lg 3 kohaselt, kui
eesmärk, milleks sundvõõrandamist taotletakse, on saavutatav ilma teise isiku
omandis oleva kinnisasja omandamiseta, ei ole sundvõõrandamine lubatud.
Sundvõõrandamise eesmärgiks on
Tartu mnt 86A asuva ehitise Tallinna linnale omandamine ning sellele
järgnev Ülemiste liiklussõlme ehitamine vastavalt Eelprojektile. Eelprojektist
nähtuvalt rajatakse praeguse Peterburi tee ja Tartu mnt ristumise kohale
viadukt Peterburi tee pikendamiseks ja ühendamiseks Järvevana teega. Viadukt rajatakse
praeguse Tartu mnt 86A maaüksuse kohale, mistõttu ei ole Eelprojektiga
ette nähtud viadukti ehitamist ja Ülemiste liiklussõlme rajamist võimalik
teostada teisiti kui Tartu mnt 86A ehitise lammutamise teel, mille
eelduseks on ehitise omandamine Tallinna linnale.
Ülaltoodust nähtuvalt ei ole
Tallinna linn ja Tartu mnt 86A ehitise omanik ehitise müügis kokkulepet
saavutanud. Kaaludes üldist huvi Eelprojektiga kavandatud teelõigu ehitamiseks
ja sundvõõrandatava ehitise omaniku huvi (omandi puutumatus, erandkorras omandi
võõrandamine õiglase ja kohese hüvitise eest), on jõutud järeldusele, et on
täidetud KASVS § 3 lg‑st 3 tulenevad sundvõõrandamise
lubatavuse eeldused. Sellest tulenevalt leiab Tallinna Linnavolikogu, et
ülalnimetatud eesmärgi saavutamine ei ole käesoleval juhul võimalik teisiti kui
Tartu mnt 86A asuva ehitise sundvõõrandamise teel.
Sundvõõrandatava ehitise
erakorraline hindamine ja sundvõõranditasu ning hüvitise suuruse määramine
viiakse läbi vastavalt KASVS‑is sätestatule. Ehitise omanikul on õigus
eemaldada ehitiselt olulisi osi, päraldisi või vilju vastavalt KASVS § 12
lg 1 punktile 4.
KASVS § 12 lg 1 punkti 5 järgi
peab sundvõõrandamise otsus sisaldama sundvõõrandatud kinnisasja eesmärgipärase
rakendamise tähtaega.
Sundvõõrandamise eesmärgi rakendamise tähtaja määramisel arvestab Tallinna
Linnavolikogu, et Ülemiste liiklussõlme rajamiseks on vaja teostada mitmeid
mahukaid ja aeganõudvaid toiminguid, millest tulenevalt võib sundvõõrandamise
eesmärgi rakendamine osutuda pikaajaliseks protsessiks.
Tallinna Linnavolikogule teadaolevalt ei ole Tartu mnt 86A asuvat
ehitist teiste isikute kasuks koormatud.
Vastavalt KASVS § 12 lg‑le 11 kinnitatakse
sundvõõrandamisel avalikult kasutatava tee ehitamiseks sundvõõrandamise
otsusega lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatule avalikult
kasutatava tee asukoht vastavalt ehitusloa väljastaja poolt heakskiidetud eel-
või ehitusprojektile.
Tartu mnt 86A maaüksuse näol on tegemist maaga, mille suhtes ei ole
maareform lõpule viidud, mistõttu on lisaks Tartu mnt 86A asuva ehitise
sundvõõrandamisele Tallinna linnal vajalik omandada ka Tartu mnt 86A
maaüksus. Sellest tulenevalt taotleb Tallinna linn Tartu mnt 86A maad
ligikaudse pindalaga 2639 m2 maareformi seaduse (MRS) § 28
lg 2 alusel tasuta Tallinna linna munitsipaalomandisse Tallinna linna ülesannete
täitmiseks ja arenguks (Ülemiste liiklussõlme rajamine) vajaliku maana pärast Tartu
mnt 86A asuva ehitise omandi Tallinna linnale üleminekut.
Tallinna Maa-amet edastas Tallinna Linnavolikogu otsuse eelnõu Osaühingule
Solfer Trade arvamuse ja vastuväidete esitamiseks (haldusmenetluse seaduse § 40).
Sundvõõrandiandja esitas oma seisukoha 21. aprillil 2008, milles ei
nõustuta ehitise sundvõõrandamisega kokkuvõtvalt järgmistel põhjustel:
1)
Lähtudes KASVS § 3
lg‑s 3 sisalduvast ei ole eelnõu kooskõlas Eesti Vabariigi
põhiseaduse (PS) §‑dega 11 ja 32.
2)
Osaühingul Solfer
Trade on õigus erastada ehitisealune maatükk, millest tulenevalt tuleb pidada
põhjendatuks, et objekti hindamisel eeldatakse ka kinnistu kuulumist
Osaühingule Solfer Trade.
3)
Pärast maa
erastamist tekkiva hoonestatud kinnistu müügihinnaks kujuneb 43 900 000 krooni.
Samuti tuleb ehitise võõrandamisel silmas pidada asjaolu, et kuni uue laohoone
valmimiseni jääb Osaühingul Solfer Trade saamata igakuised üürimaksed, samuti
peab äriühing tasuma üürilepingu ennetähtaegse lõpetamise korral üürnikule
leppetrahvi.
4) Tallinn linn ei ole omapoolsetes ostupakkumistes
sisuliselt analüüsinud Osaühingu Solfer Trade müügipakkumisi.
5) Läbirääkimised ehitise võõrandamiseks on Tallinna
linna poolt katkestatud nende algfaasis, ilma sisuliste aruteludeta, hoolimata
asjaolust, et linnavolikogu otsuse eelnõust nähtuvalt ei ole ehitise
omandamisega kiire. Parim viis olukorra rahuldamiseks oleks heauskne
läbirääkimiste jätkamine mõlemat poolt rahuldava kompromissi leidmiseks.
Tallinna Linnavolikogu ei nõustu sundvõõrandamise ülaltoodud kaalutlustel
sundvõõrandiandja vastuväidetega ning leiab, et need ei tingi Tartu mnt 86A
ehitise sundvõõrandamata jätmist. Vastuväited on ennekõike seotud ehitise
väärtuse määramisega. Asjaolu, et pooled ei jõudnud asja harilikus väärtuses
kokkuleppele, ei ole sundvõõrandamist välistavaks tingimuseks. Sundvõõrandamise
menetlus on sellisel juhul asjakohaseks menetluseks, kus muuhulgas tuvastatakse
asja harilik väärtus KASVS § 16 mõistes, mille on sundvõõrandisaaja KASVS
§ 15 lg 1 alusel kohustatud Osaühingule Solfer Trade maksma.
Sundvõõrandamise menetluses on sundvõõrandiandjal võimalik esitada kõik oma
seisukohad sundvõõranditasu suuruse kohta.
Kõike ülaltoodut
arvesse võttes
Tallinna Linnavolikogu
|
|
o t s u s t a b:
|
|
1. Sundvõõrandada Tallinna linnas, Tartu mnt 86A
asuv ehitis – laohoone – (Riikliku ehitisregistri kood 101029216) Tallinna linnale. Määrata sundvõõrandiandjaks Osaühing Solfer Trade (äriregistri kood 10647702, asukoht
Võidu tn 57, 11215 Tallinn) ning Tallinna linna poolt sundvõõrandisaajaks
Tallinna Maa-amet (registrikood 75023757, asukoht Vabaduse väljak 10,
10146 Tallinn).
2. Enne ehitise omandi üleminekut Tallinna
linnale on sundvõõrandiandjal õigus eemaldada sundvõõrandatava ehitise olulisi
osi, päraldisi või vilja vastavalt KASVS § 12 lg 1 punktile 4.
3. Sundvõõrandamise eesmärk on Ülemiste liiklussõlme
ehitamine ning sundvõõrandatava ehitise
eesmärgipärase rakendamise tähtaeg on viis aastat
Tartu mnt 86A ehitise omandiõiguse Tallinna linnale ülemineku hetkest.
4. Taotleda sundvõõrandamise otsuse vastuvõtmise kohta
märke kandmist Riiklikusse ehitisregistrisse vastavalt KASVS § 48.
5. Kinnitada Peterburi tee pikenduse asukoht praeguse
Tartu mnt 86A maaüksuse kohal vastavalt Eelprojektile.
6. Taotleda Tartu mnt 86A
asuv maa ligikaudse pindalaga 2639 m2 MRS § 28 lg 2
alusel tasuta Tallinna linna munitsipaalomandisse pärast punktis 1
nimetatud ehitise omandi Tallinna linnale üleminekut.
7. Tallinna Maa-ametil:
7.1 korraldada sundvõõrandatava Tartu mnt 86A asuva
ehitise erakorraline hindamine;
7.2 hüvitada KASVS § 16 lg 10 alusel Tartu mnt 86A
ehitise erakorralise hindamisega seotud kulud;
7.3 esitada Riiklikule ehitisregistrile avaldus Tartu mnt 86A
ehitise sundvõõrandamise otsuse vastuvõtmise kohta märke tegemiseks Riiklikusse
ehitisregistrisse;
7.4 teha otsus teatavaks Tartu mnt 86A asuva ehitise
omanikule Osaühingule Solfer Trade ja avaldada ajalehes Postimees.
8. Otsust on võimalik vaidlustada Tallinna Halduskohtus (Pärnu mnt 7, Tallinn 15082) 30 päeva
jooksul, arvates otsuse teatavakstegemisest.
|
|
|
|
Toomas Vitsut
|
Tallinna Linnavolikogu esimees
|