REDAKTSIOON:
Tlv m 19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009
|
TALLINNA LINNAVALITSUS
|
|
|
MÄÄRUS
|
|
|
|
|
|
Tallinn
|
16. aprill 2008 nr 31
|
|
|
|
|
|
Tallinna linna
asutuste ühtne asjaajamiskord
|
|
|
|
|
|
|
Määrus kehtestatakse Kohaliku omavalitsuse korralduse
seaduse § 30 lg 1 p 2, Vabariigi Valitsuse 26. veebruari 2001
määruse nr 80 „Asjaajamiskorra ühtsed alused“ § 53 lg 4 ning
Tallinna Linnavolikogu 7. veebruari 2008 määruse nr 4 “Tallinna linna
asutuste ühtse asjaajamiskorra kehtestamise delegeerimine Tallinna
Linnavalitsusele“ alusel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
1. jagu
Reguleerimisala ja mõisted
§ 1. Reguleerimisala
(1) Määruses
reguleeritakse:
1) Tallinna linna
asutuste (edaspidi asutus) asjaajamisele esitatavad nõuded;
2) Tallinna linna
ametiasutuste (edaspidi ametiasutus) dokumendihaldussüsteem ja elektrooniline
dokumendiringlus;
3) üldnõuded
dokumentidele ja ametiasutuste dokumendiplankidele;
4) dokumentide
registreerimine ametiasutustes: registreeritavad dokumendiliigid,
registriandmed, registreerimise tähtaeg, kord ja juurdepääsupiirangute seadmise
nõuded;
5) dokumentidest
tulenevate asjade lahendamine ametiasutustes: läbivaataja, täitja ja täitmise
tähtaja määramine, dokumendi kooskõlastamine ja allkirjastamine, asja
lahendatuks lugemine ja asjade tähtaegse lahendamise kontroll;
6) asjaajamise
üleandmine ametniku teenistussuhte peatumise või lõppemise korral.
(2) Ametiasutuste
asjaajamise üldise korralduse eest vastutab Tallinna Linnakantselei (edaspidi
linnakantselei).
(3) Tallinna
Linnavolikogu (edaspidi linnavolikogu) liikmete, eestseisuse, alatiste ja ajutiste komisjonide ning fraktsioonide
asjaajamise korraldamise tagab Tallinna Linnavolikogu Kantselei (edaspidi
linnavolikogu kantselei), juhindudes linnavolikogu töökorrast.
(4) Tallinna
Linnavalitsuse (edaspidi linnavalitsus) liikmete ja linnavalitsuse poolt loodud
alaliste ning ajutiste komisjonide asjaajamise korraldamise tagab linnakantselei.
§ 2. Mõisted
Määruses kasutatakse
mõisteid järgmises tähenduses:
1) dokument on mis
tahes teabekandjale jäädvustatud teave, mis on loodud või saadud asutuse
tegevuse käigus ning mille sisu, vorm ja struktuur on küllaldane faktide või
tegevuse tõestamiseks;
2) dokumendi metaandmed
on dokumendi konteksti, sisu ja struktuuri ning nende ajas haldamist
kirjeldavad andmed;
3) asjaajamine on
dokumentide koostamise, vormistamise, registreerimise, süstematiseerimise,
menetlemise ja säilitamisega seotud tegevus;
4) dokumendihaldus on
organisatsiooniliste ja infotehnoloogiliste vahendite abil loodud asutuse
asjaajamist toetav halduse ala;
5) dokumendisüsteem on
infosüsteem, millega hõlmatakse ja hallatakse dokumente ning võimaldatakse
neile kestvat juurdepääsu;
6) digitaaldokument on
digitaalallkirjastatud või dokumendisüsteemis koostatud tõestusväärtusega
dokument;
7) dokumendiregister on
dokumendisüsteemi osa, andmekogu, mis võimaldab dokumente arvestada liigi,
numbri, kuupäeva, sisu, saabumise või väljasaatmise aja, väljaandja, saatja,
sarja või muude andmete alusel;
8) ametiasutuste ühtne
dokumendihaldussüsteem on dokumendisüsteemide, andmekogude, reeglite ja
abivahendite süsteem, mis on mõeldud linna ametiasutuste dokumendiregistrite
pidamiseks, dokumentide menetlemiseks ja õigusaktide ning dokumendiregistri
avalikustamiseks.
2. jagu
Asutuste asjaajamisele
esitatavad nõuded
§ 3. Üldised nõuded
(1) Asutuse asjaajamine
peab tagama:
1) asutuse ülesannete
täitmise ja otsuste vastuvõtmise täpse ja küllaldase dokumenteerimise vähemalt
õigusaktidega ette nähtud ulatuses,
2) dokumentide
vastavuse õigusaktides ja standardites kehtestatud vorminõuetele;
3) dokumentide kiire
ringluse;
4) dokumentide lihtsa
ja kiire leidmise ning juurdepääsu neile;
5) dokumentidele
kehtestatud juurdepääsupiirangutest kinnipidamise;
6) dokumentide
tähtaegse täitmise ning kontrolli asjade lahendamise üle;
7) dokumentide ja nende
tõestusväärtuse säilimise dokumentidele kehtestatud säilitustähtaegade jooksul.
(2) Ametiasutuste
asjaajamine ja dokumendihaldus peavad tagama asutustevahelise dokumendivahetuse
ja dokumentide säilimise selliselt, et oleks tagatud dokumentide autentsus,
usaldusväärsus, terviklikkus ja kasutatavus nende eraldamiseni hävitamiseks või
arhiivi andmiseks.
(3) Kui riigi või
Tallinna õigusaktid dokumentide koostamist ei nõua, võib asja lahendada
telefoni, elektronposti või läbirääkimiste teel.
(4) Asutuse asjaajamine
peab aitama kaasa asutuse töö efektiivsuse tagamisele ning isikute ladusale
teenindamisele.
(5) Asutuse asjaajamises
lähtutakse heast haldustavast, mille üldpõhimõtted on järgmised.
1) Õiguspärasus:
ametnik või töötaja tegutseb vastavalt õigusaktidele ning järgib neis
sätestatud eeskirju ja korda. Eelkõige peab ametnik või töötaja silmas, et
üksikisikute õigusi mõjutavad otsused põhineksid õigusaktidel ning et nende
sisu oleks õigusaktidega kooskõlas.
2) Diskrimineerimisest
hoidumine: taotluste menetlemisel ja otsuste tegemisel järgib ametnik või
töötaja võrdse kohtlemise põhimõtet.
3) Proportsionaalsus:
otsuseid tehes tagab ametnik või töötaja, et võetavad meetmed on proportsioonis
taotletava eesmärgiga.
4) Võimu
kuritarvitamisest hoidumine: volitusi
kasutatakse üksnes eesmärgil, milleks need on antud.
5) Erapooletus ja
sõltumatus: ametnik või töötaja on erapooletu ja sõltumatu.
6) Objektiivsus: otsustamisel võtab ametnik või töötaja arvesse
asjakohaseid tegureid ning annab neist igaühele otsuses nõuetekohase kaalu,
jättes arvestamata asjaolud, mis ei ole asjaga seotud.
7) Õiguspärased ootused
ja järjekindlus: ametnik või töötaja on oma haldustegevuses järjekindel.
8) Õiglus:ametnik
või töötaja tegutseb õiglaselt ja mõistlikult.
9) Viisakus: ametnik
või töötaja on teenistusvalmis, täpne ja viisakas, on kättesaadav telefoni või
elektronposti teel ning peab kinni vastuvõtuaegadest.
10) Ühtsus: hea haldustava kohaldamisel peab olema järjepidev ning
järgima asutuse tavapärast toimimisviisi.
§ 4. Asjaajamise
korraldamine asutuses
(1) Asutuse asjaajamise
korraldamise tagab asutuse juht või muu seaduses, põhimääruses või põhikirjas
sätestatud isik.
(2) Asutuse sisemist
töökorraldust reguleerivates dokumentides määratakse kindlaks, millised
struktuuriüksused, ameti- või töökohad korraldavad järgmisi asjaajamistoiminguid:
1) asjaajamiskorra ja
dokumentide loetelu koostamine ja asjaajamise korraldamine;
2) dokumentide
registreerimine ja ringluse korraldamine;
3) dokumentide
avalikustamine ja neile juurdepääsu tagamine;
4) arhivaalide
hoidmine, korrastamine ja avalikku arhiivi andmine;
5) dokumentidest
tulenevate ülesannete täitmise ja asjade tähtaegse lahendamise kontrolli
korraldamine.
(3) Asutuse
asjaajamisperioodiks võib olla kalendriaasta, õppeaasta, majandusaasta või muu
periood lähtuvalt asutusele seadusega pandud ülesannetest. Töörühmade,
komisjonide ja teiste kindla ülesandega üksuste asjaajamisperioodiks võib olla
kogu nende tegevusperiood. Ametiasutuste asjaajamisperioodiks on kalendriaasta.
(4) Asutuse asjaajamise
korraldus ja dokumentide teabekandja valik peavad tagama asutuse tegevuse
õigusaktidest lähtuva dokumenteerimise ning nii paberdokumentide,
digitaaldokumentide kui ka muudel kandjatel olevate dokumentide säilimise ja
kasutatavuse neile kehtestatud säilitustähtaegade jooksul.
§ 5. Asutuse sideandmete
avalikustamine
(1) Asutus määrab oma
asjaajamises kasutatava ametliku postiaadressi, üldtelefoni- ja faksinumbri
ning elektronposti aadressi ja tagab oma sideandmete avalikustamise
kirjaplangil ning veebilehel. Tallinna veebilehe aadress on www.tallinn.ee.
(2) Juhul kui asutuse
sideandmed muutuvad, avalikustab asutus uued sideandmed vähemalt 10 tööpäeva
enne andmete muutumist.
(3) Asutuse ametliku
elektronposti aadressi muutumisel tagab asutus vana aadressi kasutamise
vähemalt 6 kuud pärast aadressi muutmist.
3. jagu
Ametiasutuste
dokumendihaldussüsteem ja elektrooniline dokumendiringlus
§ 6. Ametiasutuste
dokumendihaldussüsteem
(1) Ametiasutuste
dokumendihaldussüsteem (edaspidi DHS) koosneb järgmistest abivahenditest,
infosüsteemidest ja andmekogudest:
1) õigusaktide ning
kirjade elektroonilised dokumendipõhjad (edaspidi mallid);
2) ametiasutuste
integreeritud dokumendisüsteemid registrite pidamiseks, failide ja
digitaaldokumentide menetlemiseks ja hoidmiseks ning metaandmete säilitamiseks
(edaspidi Postipoiss);
3) avalik
dokumendiregister;
4) õigusaktide eelnõude
menetlemise infosüsteem (edaspidi õigusaktide Postipoiss);
5) linnavalitsuse
istungite infosüsteem (LIIS);
6) linnavolikogu
õigusaktide eelnõude menetlemise infosüsteem (AKTAL);
7) Tallinna õigusaktide
register (edaspidi TÕR);
8) Tallinna linna mittetulundustegevuse toetuste infosüsteem.
(Tlv m 19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009)
(2) DHS võimaldab:
1) registreerida
dokumendi teabekandjast olenemata;
2) vormistada dokumendi
vastavalt kehtestatud vorminõuetele ja säilitada muutumatuna kõik
vormielemendid kogu dokumendisarjale kehtestatud säilitustähtaja jooksul;
3) kehtestada
juurdepääsuõigusi;
4) lihtsalt ja kiiresti
dokumentidele juurde pääseda;
5) teha asjaajamis- ja
arhiveerimistoimingud nii üksikdokumendi kui ka dokumendikogumitega;
6) säilitada dokumente
selliselt, et oleks tagatud dokumentide autentsus, usaldusväärsus, terviklikkus
ja kasutatavus nende eraldamiseni hävitamiseks või arhiivi andmiseks;
7) kindlaks teha
dokumendiga süsteemis tehtud toimingud, toimingute tegemise aja ja toiminguid
teostanud isikud;
8) dokumente
kooskõlastada, digitaalselt allkirjastada ja edastada;
9) dokumente
automaatselt metaandmetega siduda;
10) dokumente
dokumendisüsteemide vahel vahetada;
11) avalikustada
linnavalitsuse istungite päevakorrad ja juurdepääsupiiranguta õigusaktide
eelnõud, linnavolikogu ja linnavalitsuse poolt vastu võetud
juurdepääsupiiranguta õigusaktid;
12) avalikustada linnavolikogu
õigusaktide eelnõud, linnavolikogu õigusaktid ning linnavolikogu istungite ja
komisjonide koosolekute päevakorra projektid, päevakorrad ja protokollid,
arvestades dokumendile või selle osale seatud juurdepääsupiirangutega;
13) avalikustada ametiasutuste
dokumendiregister.
§ 7. Autentimine ja
digitaalallkiri
(1) DHSi võib dokumente
sisestada või neid seal luua ja menetlusmärkeid teha isik, kellel on vastavad
õigused ja kelle isikusamasus on tuvastatud (edaspidi autentimine).
(2) Autentimine toimub
isikutunnistusele (ID-kaardile) kantud digitaalset tuvastamist võimaldava
sertifikaadi alusel või muu isiku digitaalset tuvastamist võimaldava vahendi
abil või paroolipõhiselt vastavalt infosüsteemi kasutamise korrale.
(3) Ametnikud saavad
juurdepääsu DHSi infosüsteemide ja andmekogude avalikkusele suletud osadele
alates tööleasumise päevale järgnevast tööpäevast.
(4) Kui allkirjastatud
paberdokumendi fail sisestatakse dokumendisüsteemi või kui dokumendisüsteemis
loodud dokument allkirjastatakse paberil, vastutab dokumendi sisestaja või
looja (koostaja) faili teksti ja paberil allkirjastatud dokumendi teksti
samasuse eest.
(5) Isikutunnistusele
kantud digitaalset tuvastamist võimaldava sertifikaadi abil saab
allkirjaõigusega ametnik Postipoisis dokumente digitaalselt allkirjastada.
§ 8. Elektrooniline
dokumendiringlus
(1) Ametiasutused
vahetavad omavahel dokumente Postipoisi abil. Kui seadusest tulenevalt peab
asja toimikus säilitama paberdokumentide originaale, vahetatakse dokumente
paralleelselt paberkandjal ja Postipoisi abil.
(2) Elektrooniline
dokumendivahetus dokumendisüsteemidega, mis ei kuulu DHSi, toimub
asutustevahelise dokumendivahetussüsteemi (edaspidi dokumendivahetuskeskus)
kaudu.
(3) Dokumendivahetuskeskuse
kaudu vahetatavate digitaaldokumentide loomisel kasutatakse ühtse
andmestruktuuriga dokumendi esitusvorme ja World Wide Web Consortiumi (W3C)
soovitusele vastavat laiendatavat märgistuskeelt (Extensible Markup Language,
edaspidi XML) ning arvestatakse Riigikantselei juhistega dokumendi elementide
ja metaandmete kohta. XML-põhised dokumendi esitusvormid kooskõlastatakse
Riigikantseleiga.
(4) Linnavalitsuse
õigusaktide eelnõude menetlemine ning kooskõlastamine toimub õigusaktide
Postipoisis vastavalt linnavalitsuse reglemendis sätestatule.
2. peatükk
DOKUMENTIDE MENETLEMINE
AMETIASUTUSTES
1. jagu
Üldnõuded dokumentidele ja
ametiasutuste dokumendiplankidele
§ 9. Üldnõuded
dokumentidele
(1) Dokumendid
koostatakse ja vormistatakse õigusaktide ja standardite nõuete kohaselt.
(2) Dokumendi tekst peab
olema täpne, keelelt ja stiililt korrektne, üheselt arusaadav ja võimalikult
lühike.
(3) Eestikeelne dokument
peab vastama eesti kirjakeele normile.
(4) Üldjuhul käsitleb
dokument ühte teemat.
(5) Kõik dokumentide ja
nende menetlemise kohta tehtavad lisamärked peavad olema seotud dokumendi ja
selle osadega nii, et oleks tagatud dokumendiga seotud asjaajamise
terviklikkus.
§ 10. Dokumendiplangid
(1) Dokumendiplankidele
(edaspidi plank) vormistatakse üldjuhul:
1) kirjad;
2) protokollid ja
aktid;
3) õigusaktid;
4) dokumendid, millele
ei ole õigusaktidega ette nähtud muud vormi.
(2) Plank on asutusel,
asutuse struktuuriüksusel, kui see on ette nähtud asutuse või struktuuriüksuse
põhimääruses, ja ametnikul, kellel on õigusakti andmise õigus.
(3) Ametiasutuses
tegutsevad komisjonid ja nõukogud kasutavad komisjoni ja nõukogu teenindava
ametiasutuse planke, lisades ametiasutuse nimele komisjoni või nõukogu nime.
Seadusega ette nähtud komisjonidel või nõukogudel võivad olla oma plangid.
(4) Linnavolikogul,
linnavalitsusel ja ametiasutustel on ühtse kujunduse, sümboli ja
turvaelemendiga üldplank. Üldplangi alusel moodustatakse eri dokumendiliikide
plangid. Üldplangi näidis on toodud määruse lisas 1.
(5) Üldplangi alusel on
moodustatud õigusakti, protokolli ja kirja plangid.
(6) Vajaduse korral
lisatakse plangile nime tõlge võõrkeelde või võõrkeeltesse. Kahes või enamas
keeles plankidel paigutatakse esikohale nimi eesti keeles, seejärel võõrkeeltes
keelte tähestikulises järjekorras.
(7) Ametiasutuste
plankidel kasutatakse sümbolina Tallinna suure vapi kujutist.
(8) Paberdokumentide
plankide turvaelemendiks on rekvisiitide sinine värv (sinine on Eesti lipu
sinine ehk rahvusvahelise PANTONE värvitabeli järgi 285 C).
(9) Ametiasutuste
dokumendiplankide ühtse kujunduse tagab linnakantselei.
§ 11. Plankide
hoidmine
(1) Planke hoitakse
lukustatud ruumis, kuhu võõrad ei pääse.
(2) Plankide kasutamise,
hoidmise ja säilitamise eest vastutab ametiasutuse juht või tema poolt selleks
määratud ametnik.
(3) Tarbetute või
kehtetute plankide hävitamiseks moodustab ametiasutuse juht komisjoni ja määrab
plankide hävitamise viisi. Hävitamise kohta koostatakse akt.
§ 12. Dokumentide
vormistamine
(1) Dokumendi võib
vormistada paberil või elektrooniliselt. Kui dokument vormistatakse nii
paberkandjal kui ka elektrooniliselt, tagatakse nende identsus. Vormistamisel
ja teabekandja valikul tuleb lähtuda:
1) dokumendi liigist;
2) sarjast, kuhu
dokument kuulub, ja säilitustähtajast;
3) nõudest tagada
dokumendi ja tema tõestusväärtuse säilimine säilitustähtaja jooksul;
4) võimalusest
dokumenti nõuetekohaselt arhiveerida.
(2) Ametiasutuste
õigusaktid ja kirjad vormistatakse mallile. Malli vaikesätted kirja tüübi,
suuruse, reavahe, tekstilõikude vahe ja numeratsiooni kohta on kohustuslikud.
2. jagu
Dokumendi elemendid
§ 13. Dokumentide
vormistamisel kasutatavad elemendid
(1) Dokumendil on
kohustuslikud elemendid ja dokumendiliigist tulenevad elemendid.
(2) Dokumendi
kohustuslikud elemendid:
1) autor – dokumendi
väljaandja ametlik nimi või nimetus nimetavas käändes;
2) kuupäev – määruse §
14 kohaselt;
3) tekst – täpne,
keelelt ja stiililt korrektne, üheselt arusaadav ja võimalikult lühike;
4) allkirjastaja(d) –
allkiri, nimi ja ametinimetus.
(3) Digitaaldokument
võib olla allkirjata või allkirjadeta, kui see on dokumendisüsteemi sisestatud
või seal loodud käesoleva määruse 1. peatüki 3. jaos toodud korras.
(4) Dokumendiliigist
tulenevalt kasutatakse lisaks lõikes 2 loetletud elementidele järgmisi
elemente:
1) aadress –
tänavanimi, maja ja korteri number, asula või sidejaoskond, sihtnumber, linn
või maakond, riik;
2) adressaat – määruse
§ 15 kohaselt;
3) kasutusmärge –
dokumendi menetlemise korda, ettevalmistuse astet, originaalsust, terviklikkust
või juurdepääsu reguleeriv märge kantakse suurtähtedega dokumendi esimese lehe
ülemisse parempoolsesse nurka (näiteks EELNÕU, ÄRAKIRI, VÄLJAVÕTE, KIIRE,
ASUTUSESISESEKS KASUTAMISEKS või AK);
4) kontaktandmed –
autori elektronposti aadress ja telefoninumber;
5) koostaja – vastutava
täitja ees- ja perekonnanimi ning tema sideandmed;
6) lisaadressaat –
määruse § 15 kohaselt, paljude adressaatide puhul võib adressaatide nimekirja
koostada eraldi lehele;
7) lisamärge –
dokumendi viimasele lehele tekstist ja allkirjadest allapoole kantakse
kooskõlastusmärge (lehe paremale poolele) või kinnitusmärge (lehe vasakule poolele);
8) pealkiri;
9) seosviit – viide
algatusdokumendile;
10) viit – määruse § 17
kohaselt;
11) muud dokumendi
elemendid.
(5) Dokumendile pannakse
pealkiri, suuremahulisele ja mitut teemat käsitlevale dokumendile võib panna
alapealkirjad.
(6) Kui allkirjastaja ei
otsusta teisiti, märgitakse käesoleva paragrahvi lõike 4 punkti 5 kohaselt
väljasaadetavale kirjale selle koostaja või vastutava täitja ees- ja
perekonnanimi, elektronposti aadress ja telefoninumber. Kui kirja koostaja on
ühtlasi selle allkirjastaja, märgitakse käesoleva paragrahvi lõike 4 punkti 4
kohaselt ainult elektronposti aadress ja telefoninumber.
§ 14. Kuupäeva ja
kellaaja märkimine dokumendil
(1) Kuupäev ja kellaaeg
märgitakse dokumendil vastavalt Eesti Standardile EVS 8 „Infotehnoloogia
reeglid eesti keele ja kultuuri keskkonnas“.
(2) Õigusaktides ja
välisriikidega peetavas kirjavahetuses eelistatakse kuupäeva sõnalis-numbrilist
märkimisviisi.
(3) Dokumendi kuupäevaks
paragrahvi 13 lõike 2 punkti 2 mõistes on:
1) õigusakti või akti
allkirjastamise kuupäev;
2) protokolli puhul
istungi või koosoleku toimumise või toimingu kuupäev;
3) lepingu
allkirjastamise kuupäev;
4) väljasaadetava kirja
allkirjastamise kuupäev.
(4) Kirja, avalduse,
taotluse, teabenõude või märgukirja saabumise kuupäevaks loetakse selle
registreerimise kuupäev.
(5) Dokumentidele või
nende kohta dokumendisüsteemi märgitavateks kuupäevadeks võivad olla muud
dokumendi menetlemise toiminguid kajastavad kuupäevad.
(6) Kui õigusaktis on
ette nähtud või kui dokumendi allkirjastaja või saaja peab seda vajalikuks,
märgitakse peale kuupäeva dokumendile ka kellaaeg.
(7) Digitaalselt
allkirjastatud dokumentide puhul on üheks dokumendi kuupäevaks ja kellaajaks
dokumendile antud digitaalallkirjas sisalduv kuupäev ja kellaaeg.
(8) Kui dokumendi
allkirjastavad mitu ametnikku või töötajat, on dokumendi allkirjastamise
kuupäevaks või kellaajaks viimase allkirja andmise kuupäev või kellaaeg.
§ 15. Dokumentide
adresseerimine
(1) Dokumendi
adresseerimisel eelistatakse personaalset adresseerimist.
(2) Kui dokumendil on
palju adressaate, võib adressaadid üldistada. Üldistamine on lubatud juhul, kui
dokument on suunatud üheliigilistele asutustele, ametnike või töötajate
grupile.
(3) Dokumendi
adressaatide hulgas näidatakse võimalusel dokumendi põhiadressaat ja
lisaadressaadid.
3. jagu
Dokumentide registreerimine
§ 16. Dokumentide
registreerimise kohustus
(1) Ametiasutus on
kohustatud ülesannete täitmisel loodud ja saadud dokumendid registreerima
Postipoisis.
(2) Dokumendi loomise,
saamise või saatmise viis ega teabekandja ei saa olla dokumendi registreerimata
jätmise põhjuseks.
(3) Dokument on
registreeritud, kui talle on antud viit ja tema kohta on registrisse kantud
identifitseerimist võimaldavad andmed vastavalt registreeritava dokumendi
liigile.
§ 17. Viit
(1) Dokumendid
registreeritakse ametiasutuse asjaajamiskorras sätestatud dokumendiliikide
kaupa omaette numeratsiooniga.
(2) Registreeritavate
dokumentide numeratsioon algab iga asjaajamisperioodi algul numbrist 1.
(3) Kindla
tegevusperioodi või ülesandega moodustatud töörühmade, komisjonide või teiste
kindla ülesandega üksuste protokollid või muud dokumendid võib nummerdada
läbivalt kogu tegevusperioodi jooksul.
(4) Õigusakti, protokolli,
akti või lepingu numbrile võib lisada dokumendi sarja tähise või muu
liigitunnuse.
(5) Tähistena
kasutatakse araabia numbreid ja ladina tähti, mida võib üksteisest eraldada
sidekriipsu, punkti või kaldkriipsuga.
(6) Saabunud või
väljasaadetavale dokumendile antakse registreerimisel viit, mis koosneb sarja
tähisest dokumentide loetelu järgi ja järjekorranumbrist dokumendiregistri
järgi.
(7) Algatus- ja
vastuskiri registreeritakse ühe asjaajamisperioodi piires üldjuhul ühe
järjekorranumbri all.
(8) Sama teemat
korduvalt käsitlevate dokumentide registreerimisel võib kasutada sama viita ja
lisada sellele dokumenti individualiseeriva numbri.
(9) Dokumentide
registreerimise skeem ja tähistuste (viidete) süsteem määratakse kindlaks
asutuse asjaajamiskorras ja dokumentide loetelus.
§ 18. Toimingud enne
dokumendi registreerimist
(1) Enne andmete
dokumendisüsteemi kandmist kontrollib asjaajamisteenistus või pädev ametnik
dokumendi terviklikkust, allkirjade olemasolu, dokumendis märgitud lisade
olemasolu, adressaadi õigsust ning juurdepääsupiirangu seadmise kohustust
sisaldava teabe olemasolu dokumendis.
(2) Isiklikud ja valele
adressaadile või dokumendis mitte märgitud adressaadile saabunud dokumendid
edastatakse õigele adressaadile neid asutuses registreerimata.
(3) Kui asja lahendamine
ei kuulu ametiasutuse pädevusse, edastatakse avaldus (taotlus), märgukiri või
teabenõue vastavalt kuuluvusele, teatades sellest saatjale kirjalikult 5
tööpäeva jooksul.
(4) Kui asja lahendamine
kuulub kohtu pädevusse, siis teatatakse sellest saatjale 5 tööpäeva jooksul
tema avaldust (taotlust) või märgukirja kohtule edastamata.
(5) Kui dokument ei
vasta lõikes 1 sätestatud nõuetele, teatatakse sellest võimaluse korral
viivitamata dokumendi saatjale või koostajale ning dokument registreeritakse
üksnes juhul, kui puudused on kõrvaldatud.
(6) Ametiasutuse
asjaajamiskorras võib ette näha lõikes 1 sätestatud nõuetele mittevastavate
dokumentide registreerimise, kui need dokumendid sisaldavad olulist teavet.
§ 19. Ühekordse
registreerimise nõue
Dokumentide
registreerimine ametiasutuses peab olema ühekordne. Asjaajamisteenistuses
registreeritud dokumenti ei registreerita struktuuriüksustes uuesti.
§ 20. Dokumendi
registreerimise tähtaeg
(1) Dokumendid
registreeritakse nende allkirjastamise, saabumise või väljasaatmise päeval või
suulise taotluse protokollimise päeval või sellele järgneval tööpäeval.
(2) Kui dokumendil on
märge “KIIRE“, siis dokument registreeritakse ja edastatakse läbivaatamiseks
viivitamata.
§ 21. Registreerimisele
kuuluvad dokumendid
(1) Tallinna õigusaktid
registreeritakse TÕRis.
(2) Ametiasutuste
Postipoistes registreeritakse:
1) sissetulevad kirjad;
2) väljaminevad kirjad;
3) kodanike avaldused
(taotlused);
4) vastused avaldustele
(taotlustele);
5) teabenõuded;
6) vastused
teabenõuetele;
7) lepingud;
8) käskkirjad;
9) haldusaktid, sh load
ja ettekirjutused;
10) protokollid, aktid
ja teatised;
11) (Kehtetu - Tlv m
19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009)
12) (Kehtetu - Tlv m
19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009)
13) (Kehtetu - Tlv m
19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009)
14) (Kehtetu - Tlv m
19.08.2009 nr 63 jõust. 24.08.2009)
15) muud õigusaktide ja
ametiasutuse asjaajamiskorra kohaselt registreerimisele kuuluvad dokumendid.
(3) Perekonnaseisuameti
ja linnaosade valitsuste Postipoistes registreeritakse lisaks lõikes 1 loetletule:
1) elukoha
registreerimise avaldus;
2) elukoha
registreerimise vastus;
3) isikuandmete
sulgemise avaldus;
4) kohaliku
omavalitsuse teade elukoha registreerimiseks (teiselt kohalikult
omavalitsuselt);
5) kohaliku
omavalitsuse teade elukoha registreerimise kohta (kiri või otsus);
6) omaniku taotlusel
aadressi muutmine (avaldus või pretensioon);
7) omaniku taotlusel
aadressi muutmine (kiri või vastus).
(4) Linnakantselei
Postipoisis registreeritakse lisaks lõikes 1 loetletule:
1) Tallinna linna nimel
sõlmitud lepingud;
2) linnapea käskkirjad;
3) linnapea või
linnavalitsuse liikmete poolt allkirjastatud väljasaadetud dokumendid;
4) avaliku ürituse
taotlused ja load;
5) ilutulestiku
korraldamise load.
§ 22. Dokumendi
kohta registrisse kantavad andmed
(1) Dokumendi kohta
kantakse registrisse õigusaktides vastava dokumendiliigi kohta nõutavad andmed.
Andmete koosseis on määratud TÕRi või Postipoisi vastava ekraanivormi
kohustuslike väljadega.
(2) Dokumendi kohta
andmebaasi sisestatud kirje juurde lisatakse dokumendi fail, saabunud
paberdokumendid skaneeritakse faili saamiseks. Köidetud või üle 10 lehekülje
pikkuseid paberkandjal materjale ei skaneerita, ekraanivormile lisatakse
sellekohane märkus.
(3) Saabunud
paberdokumendi esimese lehekülje vabale pinnale tehakse saabumismärge, mis peab
sisaldama vähemalt asutuse nime, saabumise kuupäeva ja viidet.
§ 23. Dokumentidele
juurdepääsupiirangu seadmise nõue
(1) Dokumentidele või
dokumendisarjadele kehtestatakse juurdepääsupiirang vastavalt seadustele ning
määratakse juurdepääsupiirangu aluseks olev konkreetne seadusesäte ja
juurdepääsupiirangu kehtivuse tähtaeg.
(2) Juurdepääsupiirangu
kehtestamisel dokumentidele, milles sisalduvad isikuandmed, tuleb igal
konkreetsel juhul kaaluda, kas isikuandmeid sisaldavale teabele juurdepääsu
võimaldamine kahjustaks oluliselt andmesubjekti eraelu puutumatust. Kui tekib
kahtlus, et on olemas eraelu puutumatuse rikkumise oht, siis tuleb isikuandmeid
sisaldavatele dokumentidele kehtestada juurdepääsupiirang.
(3) Juurdepääsupiiranguga
teavet sisaldava paberdokumendi esimese lehekülje vabale pinnale tehakse märge
„ASUTUSESISESEKS KASUTAMISEKS“ või lühend AK, märkele lisatakse viide
asjakohasele õigusakti sättele, juurdepääsupiirangu vormistamise kuupäev ja
lõpptähtpäev.
(4) Saabunud
digitaaldokumendi saabumismärge ja juurdepääsupiirangu märge tekivad
dokumendisüsteemis registreerimisel dokumendi metaandmetes.
(5) Juurdepääsupiiranguga
teavet sisaldava väljasaadetava digitaaldokumendi faili tehakse märge
„ASUTUSESISESEKS KASUTAMISEKS“, märkele lisatakse viide asjakohasele õigusakti
sättele, juurdepääsupiirangu vormistamise kuupäev ja lõpptähtpäev.
4. jagu
Dokumentidest tulenevate
asjade lahendamine
§ 24. Saabunud
dokumendi läbivaataja, täitja ja täitmise tähtaja määramine
(1) Saabunud dokument
saadetakse pärast registreerimist läbivaatamiseks vastava valdkonna
struktuuriüksuse juhile või kõrgemalseisvale ametnikule (edaspidi läbivaataja),
kes määrab lahendaja, tähtaja ning vajadusel asja lahendamise korra ja muud
asjaolud, või lahendamiseks vastavale ametnikule või töötajale.
(2) Andmed dokumendi
liikumise kohta läbivaatajalt täitjale ja ühelt täitjalt teisele ning täitmise
tähtaeg märgitakse Postipoissi. Märgete tegemise kord sätestatakse ametiasutuse
asjaajamise korras.
(3) Kui on tegemist
mitme täitjaga, edastatakse dokument koos selle juurde kuuluva materjaliga
esimesena määratud täitjale, kes koordineerib asja lahendamist ja vastutab asja
lahendamise eest. Teistele täitjatele edastatakse dokument ja selle juurde
kuuluvad materjalid teadmiseks.
(4) Dokument vaadatakse
läbi, asi lahendatakse ja saatjat teavitatakse läbivaatamise ja lahendamise
tulemustest viivitamata, kuid mitte hiljem kui õigusaktides määratud tähtajal.
Sagedasemad vastamise tähtajad on järgmised:
1) teabenõue – 5
tööpäeva;
2) volikogu liikme
arupärimine – 10 tööpäeva;
3) Vabariigi
Presidendi, Riigikogu esimehe ja juhatuse, Riigikogu liikme, Riigikohtu
esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri, kaitseväe juhataja, Eesti Panga
nõukogu esimehe ja presidendi järelepärimine, märgukiri või avaldus – 10
tööpäeva;
4) kodaniku või
eraõigusliku juriidilise isiku märgukiri ja selgitustaotlus – 30 kalendripäeva;
5) haldusmenetlusasja
algatamiseks esitatud taotlusele vastamise tähtaegade arvutamisel kohaldatakse
tsiviilkohtumenetluse seadustiku sätteid.
(5) Läbivaataja võib
anda asja lahendamiseks lühema tähtaja. Läbivaataja antud asja lahendamise
tähtaja pikendamiseks esitab täitja motiveeritud taotluse. Taotluse rahuldamise
otsustab läbivaataja.
(6) Asja lahendamise
tähtaega võib õigusaktides ette nähtud korras ja tingimustel pikendada kahe
kuuni või kuni asja lahendamiseks vajalike asjaolude selgitamiseni. Sel juhul
otsustab tähtaja pikendamise ametiasutuse juht. Tähtaja pikendamisest
teatatakse dokumendi esitajale, saatjale või ülesande andjale enne tähtaja
saabumist.
(7) Dokumentide
läbivaatamise ja asja lahendamise tähtaegu arvestatakse dokumendi saabumisele
järgnevast päevast, kui õigusaktidest ei tulene teisiti.
(8) Linnakantselei
Postipoisis registreeritud ja teisele ametiasutusele lahendamiseks saadetud
dokumentide läbivaatamise ja asja lahendamise tähtaegu arvestatakse
linnakantselei Postipoisis registreerimisele järgnevast päevast.
§ 25. Dokumendi
kooskõlastamine
(1) Asutuste vahel
kooskõlastatakse dokumendid kirjalikult või muul viisil vastavalt
õigusaktidele.
(2) Dokumendid
kooskõlastatakse õigusaktides ette nähtud tähtaegu arvestades.
(3) Ametiasutuste
vaheliseks kooskõlastamiseks esitatud dokumentide kooskõlastamise tähtaega
hakatakse arvestama dokumendi saabumisele järgnevast kuupäevast ning dokumendid
kooskõlastatakse õigusaktides ette nähtud tähtaegu arvestades.
(4) Linnavalitsuse
õigusaktide eelnõud kooskõlastatakse õigusaktide Postipoisis, kooskõlastajad ja
tähtajad on määratud linnavalitsuse reglemendiga.
(5) Ametiasutuse
siseselt saadetakse dokument kooskõlastamiseks kõigepealt astmelt madalamale
ametnikule ja seejärel astmelt kõrgemale ametnikule.
(6) Dokumendi
kooskõlastamisest keeldumisest tuleb tähtajaks teatada ja keeldumist
kirjalikult põhjendada.
§ 26. Dokumendi
allkirjastamine
(1) Ametnike õigused ja
pädevus dokumentide allkirjastamisel on määratletud seadustes ja teistes riigi
ja Tallinna õigusaktides või ametiasutuse ja tema struktuuriüksuse põhimääruses
või muudes sisemist töökorda reguleerivates dokumentides.
(2) Õigusaktid ja
protokollid allkirjastatakse ühes eksemplaris, kui seadusest ei tulene teisiti.
(3) Lepingute ja aktide
puhul allkirjastatakse vajalik hulk eksemplare. Eksemplaride arv ja nende
jaotus esitatakse dokumendis.
(4) Paberkandjal
väljasaadetud kirja ärakiri, mis jääb asutusse, allkirjastatakse või
tõestatakse ametliku kinnitusega. Postipoisis säilitatakse väljasaadetavate
paberkandjal kirjade failid ilma allkirja ja kinnitusmärketa, dokumendi
sisestaja või looja (koostaja) vastutab faili teksti ja paberil allkirjastatud
dokumendi teksti samasuse eest paragrahvi 7 lõike 4 kohaselt.
(5) Kui allkirjast ei
ole võimalik välja lugeda allkirjastaja nime, tuleb allkirjale lisada ka allkirja
andja nimi.
(6) Ametiasutus sätestab
oma sisemist töökorraldust reguleerivates dokumentides dokumentide ärakirjade
ametliku kinnitamise pädevusega ametnikud, ärakirjade ametliku kinnitamise
viisid ja korra.
(7) Linnavolikogu
õigusaktid väljastatakse linnavolikogu kantselei dokumendiosakonna pitseriga,
kui notariaalne kinnitamine või muu ametliku kinnitamise märge ei ole vajalik.
(8) Linnavolikogu
kirjaplangile vormistatud dokumentidele kirjutavad alla linnavolikogu esimees
või teda asendav aseesimees.
(9) Linnavalitsuse
õigusaktid väljastatakse linnakantselei dokumendibüroo pitseriga, kui
notariaalne kinnitamine või muu ametliku kinnitamise märge ei ole vajalik.
(10) Linnavalitsuse
kirjaplangile vormistatud dokumentidele kirjutab alla linnapea või asjaomase
valdkonnaga tegelev linnavalitsuse liige või linnasekretär.
(11) Allkirja ei asenda
selle faksiimile ega muu jäljend.
(12) Vastavate õigustega
ametnik saab Postipoisis dokumente digitaalselt allkirjastada paragrahvi 7
lõike 5 kohaselt. Digitaaldokument allkirjastatakse selliselt, et allkiri
lisandub või allkirjad lisanduvad dokumendile ja moodustub üks allkirjastatud
dokument.
§ 27. Asja
lahendatuks lugemine
(1) Asi loetakse
lahendatuks, kui dokumendist tulenevad toimingud on õigusaktidega ette nähtud
korras sooritatud ja asjaosalistele on sellest teatatud või kui dokumendi
saatjale on vastatud ja vastus või teade on Postipoisis registreeritud.
(2) Dokument loetakse
tähtajaks vastatuks või asi lahendatuks, kui:
1) vastus on saatmiseks
antud sideettevõttele üle määratud tähtajal,
2) dokument on asjast
huvitatud isikule digitaalselt kättesaadavaks tehtud või sellest on isikule
teatatud või
3) on sooritatud muud
õigusaktidega ette nähtud toimingud.
(3) Kui asja
lahendamiseks ei ole õigusaktide kohaselt vaja koostada eraldi dokumenti, teeb
täitja Postipoisi vastusdokumendi ekraanivormile täitmismärke, näidates,
kuidas, millal ja kes asja lahendas.
§ 28. Kontroll
dokumentidest tulenevate ülesannete täitmise ning asjade tähtaegse lahendamise
üle
(1) Dokumentidest
tulenevate ülesannete täitmist ning asjade tähtaegset lahendamist
kontrollitakse Postipoisi abil.
(2) Linnavolikogu ja
linnavalitsuse õigusaktidega ning linnakantselei Postipoisis registreeritud
dokumentidega ametiasutustele ja ametnikele pandud ülesannete täitmise
järelevalvet peab linnakantselei.
5. jagu
Dokumentide hoidmine
§ 29. Üldnõuded
(1) Asutus kehtestab oma
tegevuse käigus loodud või saadud dokumentide liigitamiseks ja neile säilitustähtaja
määramiseks dokumentide loetelu Vabariigi Valitsuse kehtestatud
Arhiivieeskirjas sätestatud korras ja Tallinna Linnaarhiivi juhendite kohaselt.
(2) Dokumente, millega
seotud asjaajamine on lõppenud, hoitakse asutuses, need hävitatakse või antakse
avalikku arhiivi kooskõlas Arhiivieeskirjaga.
§ 30. Lahendatud
paberdokumentide hoidmine asutuses
(1) Lahendatud
paberdokumente hoitakse registraatorites, kiirköitjates, mappides või muudes
ümbristes (edaspidi toimik), mille seljale või kaanele märgitakse asutuse
dokumentide loetelus dokumendisarjale antud tähis ja nimetus ning
asjaajamisaasta number.
(2) Kirjavahetuse puhul
paigutatakse samasse toimikusse esmane (algatus)kiri koos vastuskirjade ja
muude asja lahendamise käigus tekkinud dokumentidega (memod, ettepanekud,
arvamused jms). Dokumendid järjestatakse kronoloogiliselt, nii et need
käsitleksid asja terviklikult. Kirjavahetuse lõpetab selles asjas viimati
koostatud või saadud dokument.
(3) Üldjuhul peetakse
toimikuid asjaajamisperioodide kaupa.
§ 31. Lahendatud
digitaaldokumentide hoidmine asutuses
(1) Lahendatud
digitaaldokumendid salvestatakse säilivuskindlale kandjale ja formaadis, mis
tagab nende säilimise autentse ja terviklikuna vähemalt ettenähtud
säilitustähtaja jooksul.
(2) Lahendatud digitaaldokument
vormistatakse paberile juhul, kui ei ole võimalik tagada dokumendi säilimist
digitaalselt autentsena ja terviklikuna ettenähtud säilitustähtaja jooksul.
(3) Lõikes 2 nimetatud
dokumendi säilitamisele kuuluv eksemplar peab olema allkirjastatud või tõestatud
ametliku kinnitusega. Allkirjastamise või ametliku kinnitusega tõestamise korra
määrab asutus oma asjaajamiskorras kooskõlas teiste õigusaktidega.
(4) Kui dokument on
asutusse saabunud või asutusest välja saadetud elektronpostiga ja sellest säilitatakse
väljatrükk, säilitatakse paberkandjal ka asjakohane elektronposti teade.
(5) Ametiasutuse
Postipoisis registreeritud ja digitaalselt allkirjastatud dokumendid
säilitatakse Postipoisis.
(6) Enne dokumentide
ainult digitaalsele säilitamisele üleminekut peavad asutuses olema kasutusele
võetud abinõud dokumentide säilivuse tagamiseks ettenähtud tähtaja jooksul.
3. peatükk
ASJAAJAMISE ÜLEANDMINE
AMETNIKU TEENISTUSSUHTE PEATUMISE KORRAL
§ 32. Asjaajamise
üleandmise kohustus
(1) Enne teenistussuhte
lõppemist või teenistussuhete peatumisel on ametnik kohustatud asjaajamise üle
andma selle vastuvõtjaks määratud ametnikule teenistusest või töölt lahkumise
päevaks või vahetu juhi määratud tähtajaks.
(2) Asjaajamise
üleandmine vormistatakse asjaajamise üleandmise-vastuvõtmise aktiga juhul, kui
lahkub asutuse või struktuuriüksuse juht või kui seda nõuab vahetu juht,
üleandja või vastuvõtja.
(3) Ametiasutuste
likvideerimise, liitmise või lahutamise korral antakse asjaajamine üle
õigusaktidega ette nähtud korras.
§ 33. Asjaajamise
üleandmise-vastuvõtmise akti sisunõuded
(1) Asjaajamise
üleandmise-vastuvõtmise akt peab sisaldama:
1) täitmisel olevate
lepingute loetelu;
2) pooleli olevate
õigusaktide eelnõude loetelu;
3) lahendamisel olevate
ülesannete ja vastavate dokumentide loetelu;
4) üleantavate
üksikdokumentide ning toimikute loetelu.
(2) Asutuse juhtimise
üleandmisel peab asjaajamise üleandmise-vastuvõtmise akt sisaldama lisaks
lõikes 1 loetletule järgmisi andmeid:
1) asutuse
koosseisunimestik ja täidetud kohtade arv;
2) asutuse
eelarvevahendite seis;
3) asutuse pitsatite
arv, liigid ja asukoht ning nende hoidmise eest vastutavate ametnike nimed ja
ametikohad;
4) lahkuva juhi poolt
viimasena allkirjastatud dokumentide viidad või numbrid vastavalt
dokumendiliigile;
5) üldandmed asutuse
arhiivi kohta.
(3) Lisaks lõigetes 1 ja
2 sätestatule võib akti kanda muud vajalikud andmed asutuse asjaajamise kohta.
(4) Asutuse juhi
lahkumisel vormistatakse asjaajamise üleandmise-vastuvõtmise akt, mis peab
sisaldama lõigetes 1 ja 2 sätestatud andmeid.
§ 34. Üleandmis-vastuvõtmisakti
vorminõuded
(1) Akti märgitakse
asutuse juhi poolt määratud asjaajamise üleandmise juures viibivate ametnike
või töötajate nimed ja ameti- või töökohtade nimetused ning paberkandjal akti
eksemplaride arv ja jaotus.
(2) Akti allkirjastavad
asjaajamise üleandja, vastuvõtja ja asutuse juhi määratud ametnikud, kes
viibivad asjaajamise üleandmise juures. Akti kinnitab üleandja vahetu juht.
(3) Asutuse juhi
vahetumisel koostatud asjaajamise üleandmise-vastuvõtmise akti kinnitab
kõrgemalseisva asutuse juht.
(4) Ametiasutuse juhi
vahetumisel koostatud asjaajamise üleandmise-vastuvõtmise akti kinnitab
linnapea.
(5) Akt registreeritakse
ametiasutuse Postipoisis ja säilitatakse selles asutuses, kus asjaajamine üle
anti.
(6) Kui asjaajamise
üleandmise-vastuvõtmise akt vormistatakse digitaalselt, tagatakse kõikidele
allkirjastajatele juurdepääs aktile.
§ 35. Asjaajamise
ühepoolne ülevõtmine
Kui ametnik keeldub asjaajamise üleandmisest või kui üleandmine
pole võimalik, võetakse asjaajamine üle ühepoolselt kõrgemalseisva ametniku,
asutuse juhi või tema määratud ametniku või kõrgemalseisva asutuse esindaja
juuresolekul. Sel juhul tehakse üleandmis-vastuvõtmisakti vastav märge.
§ 36. Mittenõustumine
akti sisuga
Kui üks pool ei ole asjaajamise üleandmisel või vastuvõtmisel
akti sisuga nõus, siis esitatakse enne allkirjastamist motiveeritud eriarvamus,
mis lisatakse aktile ja mille olemasolu kohta tehakse akti märge.
4. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 37. Asutuste
asjaajamiskorra kooskõlla viimine määrusega
(1) Ametiasutuste
juhtidel viia asutuste asjaajamiskorrad Tallinna linna asutuste ühtse
asjaajamiskorraga kooskõlla 1. juuniks 2008.
(2) Ametiasutuste juhid
võivad oma valdkonna üheliigilistele hallatavatele asutustele kehtestada ühtse
asjaajamiskorra või lisanõudeid asjaajamisele kooskõlas seaduste, standardite
ja Vabariigi Valitsuse 26. veebruari 2001 määrusega nr 80 „Asjaajamiskorra
ühtsed alused“.
§ 38. Määruse
kehtetuks tunnistamine
[Käesolevast tekstist välja jäetud]
§ 39. Määruse
jõustumine
Määrus jõustub 21. aprillil 2008.
|
|
|
|
Taavi Aas
|
Abilinnapea
|
Priit Lello
|
linnapea ülesannetes
|
Linnakantselei õigusdirektor
|
|
linnasekretäri ülesannetes
|
|
|
|