TALLINNA
LINNAVALITSUS
|
|
KORRALDUS
|
|
|
Tallinn
|
29. november 2006 nr 2414-k
|
|
|
Tallinna Keskkonnaameti juhataja 18. septembri
2006 käskkirja nr 1‑1/167 peale esitatud vaide läbivaatamine
|
|
|
|
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 661 lg 1,
Haldusmenetluse seaduse § 40 lg 3 punkti 2, § 73
lõike 1, § 85 punkti 4 ja § 86 lõigete 1 ja 2
alusel ja tulenevalt vaidemenetluses kogutud tõenditest ja selgunud
asjaoludest:
|
|
|
|
|
|
1. Vaidementluse asjaolud
1.1 Tallinna Keskkonnaameti juhataja
5. juuni 2006 käskkirjaga nr 1‑1/104 „Avalike konkursside
Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna
linnas jäätmeveo piirkondades nr 13, nr 14 ja nr 15 vastutava
isiku ja komisjoni koosseisu määramine“
kuulutati välja vastavad avalikud
konkursid.
1.2 Tallinna Keskkonnaameti juhataja 18. septembri
2006 käskkirjaga nr 1-1/167 “Avaliku konkursi „Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse
andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas jäätmeveopiirkonnas nr 15“
pakkujate kvalifitseerimistingimustele vastavaks tunnistamine, pakkumiste
vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks tunnistamine“ kohaselt tunnistati edukaks pakkujaks RAGN‑SELLS AS.
1.3 Tallinna Linnavalitsuse 25. oktoobri 2006
korralduse nr 2153‑k „Ainuõiguse andmine kolmeks aastaks RAGN-SELLS
AS-ile korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas jäätmeveo piirkonnas nr 15“
punkti 1 kohaselt anti RAGN-SELLS AS-ile (äriregistri kood 10306958)
kolmeks aastaks ainuõigus korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas
jäätmeveopiirkonnas nr 15 alates Tallinna linna ja vedaja vahelise lepingu
jõustumise kuupäevast. Leping jõustub 1. aprillil 2007.
1.4 Aktsiaselts VSA Eesti esitas 17. oktoobril
2006 vaide, milles taotletakse Tallinna Keskkonnaameti juhataja
18. septembri 2006 käskkirja nr 1-1/167 “Avaliku konkursi „Ettevõtja
leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas jäätmeveopiirkonnas
nr 15“ pakkujate kvalifitseerimistingimustele vastavaks tunnistamine,
pakkumiste vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks tunnistamine“ punkti 2
kehtetuks tunnistamist, millega jäeti kvalifitseerimata Aktsiaselts VSA Eesti.
1.5 Seoses vaides esinenud puudustega anti Aktsiaseltsile
VSA Eesti tähtaeg nende kõrvaldamiseks. Peale Haldusmenetluse seaduse
§ 76 lg 2 punktis 6 sätestatud nõuete täitmist vaidemenetlus
jätkus.
2. Vaide sisu
2.1 Aktsiaseltsi VSA Eesti poolt Tallinna
Linnavalitsusele 17. oktoobri 2006 kirjaga nr P‑09 esitatud
vaides taotleb Aktsiaselts VSA Eesti Tallinna Keskkonnaameti juhataja
18. septembri 2006 käskkirja nr 1-1/167 “Avaliku konkursi „Ettevõtja
leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas
jäätmeveopiirkonnas nr 15“ pakkujate kvalifitseerimistingimustele
vastavaks tunnistamine, pakkumiste vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks
tunnistamine“ punkti 2 kehtetuks tunnistamist, millega jäeti kvalifitseerimata
Aktsiaselts VSA Eesti, kuna pakkuja poolt esitatud 2005.a. jäätmearuanded
on keskkonnateenistuse poolt kinnitamata ning jäätmearuandest ei nähtu, et
pakkuja on käidelnud pakkumise kutse dokumentide punktis 2.4 näidatud koguse
olmejäätmeid.
2.2 Vaide esitaja leiab, et vaidlustatava otsusega on
rikutud tema õigusi ja kahjustatud tema huve alljärgnevalt:
2.2.1 Jäätmearuande esitamise nõue on vastuolus
Jäätmeseadusega, mille § 116 lg 4 kohaselt jäätmete üle arvestuse
pidamise algdokumentide ja koondamisega on õigus tutvuda jäätmeloa andjal (keskkonnateenistus),
keskkonnajärelevalve asutusel (keskkonnainspektsioon) ning keskkonnaregistri
vastutaval ja volitatud töötlejal (Keskkonnaministeeriumi Info- ja
Tehnokeskus). Seega Tallinna Keskkonnaametil puudub seaduslik alus
jäätmearuannetega tutvumiseks ning õigus selle alusel saadavate andmete
kasutamiseks pakkumismenetluses.
2.2.2 Jäätmeseaduse § 117 lõike 1 alusel on
kehtestatud Keskkonnaministri 23. detsembri 2004 määrus nr 138,
millega on sätestatud jäätmearuande vorm, esitatavate andmete ulatus ja aruande
esitamise kord. Nimetatud määruses ei ole sätestatud tähtaega, millal
keskkonnateenistus aruande aruandjale tagastama peab ja vaide esitaja
aastatepikkune kogemus on näidanud, et selleks võib kuluda väga pikk aeg
vaatamata asjaolule, et vastav jäätmearuanne on piiratud kasutusega.
Jäätmearuandluse infosüsteemis (kasutajateks: keskkonnateenistus,
jäätmearuandjad oma aruannete piires, keskkonnainspektsioon, ning
Keskkonnaministeeriumi Info- ja Tehnokeskus) siiski keskkonnateenistuse poolt
kinnitatud. Seega, kui pakkumise esitamise tähtpäevaks polnud
keskkonnateenistuse poolt allkirjastatud jäätmearuannet tagastatud, ei saa seda
pidada mittekvalifitseerimise põhjuseks. Lisaks juhitakse tähelepanu asjaolule,
et vastavalt Haldusmenetluse seaduse põhimõtetele olnuks Tallinna
Keskkonnaameti ülesanne lihtsalt kontrollida, kas kõne all olev aruanne on
pädevale ametiasutusele esitatud, kuna keskkonnaametil endal puudub mistahes
pädevus otsustamaks sisuliselt jäätmearuande kinnitamise või selles kajastatud
andmete õigsuse hindamise üle.
2.2.3 Olmejäätmete käitlemine ei saa sisuliselt olla
kvalifitseerimise üle otsustamise aluseks kuna oma olemuselt on korraldatud
jäätmevedu jäätmete kogumine ja vedamine määratud piirkonnast määratud
jäätmekäitluskohta või –kohtadesse, kuid jäätmete käitlemise mõiste laieneb ka
jäätmete taaskasutamisele ning ladestamisele (jäätmeseadus). Taaskasutamise ja
ladestamise tegevused ei saa aga kuidagi iseloomustada ettevõtte pädevust
jäätmete kogumisel ja veol. Samuti ei pea vaidlustuse esitaja võimalikuks
otsustamisel tugineda olmejäätmete kogusele, kuna olmejäätmed liigituvad veel
omakorda erinevateks jäätmeliikideks (Vabariigi Valitsuse 6. aprilli 2004
määrus nr 102), mille hulgas on nt paber- ja kartong koodinumbriga
20 01 01, aga ka pinnas ja kivid koodinumbriga 20 02 02,
mistõttu kogus ei saa olla alus otsustamaks ettevõtte suutlikkuse üle
korraldatud jäätmeveol. Vaidlustaja leiab, et antud Tallinna Keskkonnaameti
kehtestatud kriteerium ei ole objektiivne. Samas leitakse, et Tallinna
Keskkonnaamet oleks saanud teha vastava järelepäringu pädevale ametiasutusele
saamaks konkreetselt antud asjas Tallinna Keskkonnaametile vajalikku
informatsiooni – täpsete jäätmeliikide ja tegevuste (jäätmeliigid, millele
korraldatud jäätmevedu kohaldatakse ja kogus mida on veetud) lõikes.
3. Tallinna Linnavalitsuse seisukohad
3.1 Keskkonnajärelevalve seaduse § 3 lõike 1
kohaselt teostavad keskkonnajärelevalvet Keskkonnainspektsioon, Maa-amet ja
kohalik omavalitsusorgan või –asutus. Jäätmeseaduse § 71 sätestab kohaliku
omavalitsuse üksuse jäätmehoolduseeskirjale esitatavad nõuded. Sama paragrahvi
lõike 2 punkti 9 kohaselt peab olema reguleeritud järelevalve
korraldus jäätmekäitluse üle kohaliku omavalitsuse üksuse territooriumil. Tallinna
jäätmehoolduseeskirja punkt 4 kohaselt: Keskkonnaamet korraldab
järelevalvet jäätmekäitluse ja jäätmekäitluskohtade järelhoolduse üle,
jäätmehoolduse arendamist, koostab jäätmehoolduse eeskirja ja menetleb
väärtegusid ja jäätmelubade taotlusi. Tallinna Keskkonnaameti põhimääruse
(kinnitatud Tallinna Linnavolikogu 9. detsembri 2004 määrusega nr 43)
punkti 2.1.16 kohaselt on ameti ülesandeks keskkonnaseire ja
keskkonnajärelevalve teostamine. Eeltoodut aluseks võttes on väär vaide esitaja
väide, et Tallinna Keskkonnametil puudub pädevus keskkonnajärelevalve
teostamisel ja seega on Tallinna Keskkonnaametil õigus nõuda pakkujate
kvalifikatsiooni tõendavate dokumentide loetelus muuhulgas jäätmearuannet.
3.2 Vastavalt Vabariigi Valitsuse 25. septembri 2001
määruse nr 303 „Eri- või ainuõiguse andmiseks avaliku konkursi
korraldamise kord“ § 16 punktile 1: Õiguse andja kontrollib
pakkumisel ettevõtjate kvalifikatsiooni, milleks tal on õigus nõuda dokumentide
esitamist, mis kinnitavad, et ettevõtja omab tehnilist kompetentsust,
finantsressursse, varustatust ning muid eeldusi ja kogemusi kavandatava eri-
või ainuõiguse nõuetekohaseks täitmiseks (toimingute teostamiseks, kaupade
tootmiseks, tööde teostamiseks, teenuste osutamiseks jms). Üheks pakkumise
kutse dokumentides esitatud nõudeks oli keskkonnateenistuse poolt kinnitatud
jäätmearuannete esitamine, millest nähtuks, et pakkuja on käidelnud pakkumise
kutse dokumentide punktis 2.4 näidatud koguse olmejäätmeid. Eri- või
ainuõiguse andja soovis nimetatud nõude esitamisega saada kinnitust pakkuja
kvalifikatsiooni kohta seoses eelneva tegevuse ja kogemusega ning olla
veendunud selles, et pakkuja tegevus on jätkusuutlik. Aktsiaselts
VSA Eesti nõutud dokumente ei esitanud. Samas on konkursil osalenud teised
pakkujad nõutud dokumendid esitanud.
3.3 Vaide läbivaatamise käigus selgus, et Aktsiaselts
VSA Eesti on hiljem osalenud ja esitanud pakkumise korraldatud jäätmeveo
konkursil Tallinnas jäätmeveo piirkonnas nr 11 ning osutunud seal edukaks
pakkujaks. Avalik konkurss korraldatud jäätmeveo ainuõiguse andmiseks Tallinna
linnas jäätmeveo piirkonnas nr 11 kuulutati välja 29. juunil 2006.
Aktsiaselts VSA Eesti võttis nimetatud konkursi pakkumise kutse dokumendid
välja 27. septembril 2006 ning esitas oma pakkumise tähtaegselt, s.o
2. oktoobril 2006. Tallinna Keskkonnaameti juhataja 3. oktoobri
käskkirjaga nr 1-1/186 tunnistati avalikul konkursil korraldatud jäätmeveo
ainuõiguse andmiseks Tallinna linnas jäätmeveo piirkonnas nr 11 edukaks
pakkujaks Aktsiaselts VSA Eesti. Nimetatud konkursil esitas Aktsiaselts
VSA Eesti keskkonnateenistuse poolt kinnitatud jäätmearuande, millest
nähtub, pakkuja on käidelnud pakkumise kutse dokumentides ettenähtud koguse
olmejäätmeid.
3.4 Vaideotsuse tegijale jääb arusaamatuks, miks vaide
esitaja taotleb Tallinna Keskkonnaameti juhataja 18. septembri 2006
käskkirja nr 1-1/167 “Avaliku konkursi „Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse
andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas jäätmeveopiirkonnas nr 15“
pakkujate kvalifitseerimistingimustele vastavaks tunnistamine, pakkumiste
vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks tunnistamine“ punkti 2 kehtetuks
tunnistamist, aga pole seda tähtaegselt taotlenud Tallinna Keskkonnaameti
juhataja 5. juuni 2006 käskkirja nr 1‑1/104 „Avalike
konkursside Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks
Tallinna linnas jäätmeveo piirkondades nr 13, nr 14 ja nr 15
vastutava isiku ja komisjoni koosseisu määramine“ suhtes, millega kuulutati
välja vastavad avalikud konkursid. Avaliku konkursi „Ettevõtja leidmine ja
ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna linnas jäätmeveo piirkonnas
nr 15“ pakkujate kvalifitseerimise tingimused sai Aktsiaselts
VSA Eesti teada 7. juulil 2006 peale pakkumise kutse dokumentide
väljavõtmist. Vastavalt Halduskohtumenetluse seadustiku § 9 lõikele 1
võib kaebuse haldusakti tühistamiseks halduskohtule esitada 30 päeva jooksul
haldusakti teatavakstegemisest arvates, kui seadus ei sätesta teisiti, ning
haldusmenetluse seaduse § 75 kohaselt tuleb vaie haldusaktile või
toimingule esitada 30 päeva jooksul, kui seadus ei sätesta teisiti, arvates
päevast, millal isik vaidlustatavast haldusaktist või toimingust teada sai või
oleks pidanud teada saama. Aktsiaselts VSA Eesti ei ole vaidemenetluse
algatamisega ega halduskohtusse pöördumisega vaidlustanud keskkonnaameti
juhataja 5. juuni 2006 käskkirja nr 1‑1/104 tingimusi
konkursside väljakuulutamisel. Seega on konkursil pakkujatele esitatavad
tingimused nende poolt aktsepteeritud. Käesolevaks ajaks on möödunud
5. juuni 2006 käskkirja nr 1‑1/104 vaidlustamise tähtaeg.
Eelnevast järeldub, et vaide esitajal on tekkinud tahe vaidlustada
konkursitulemused 15‑ndas veopiirkonnas alles peale seda kui nende suhtes
langetati otsustus mittekvalifitseerimise kohta, mitte aga siis, kui konkursist
osavõtuks nõutavad kvalifitseerimistingimused avalikustati.
3.5 Vaides esitatud väide, mille kohaselt olmejäätmete
käitlemine ja nende kogused ei saa sisuliselt olla kvalifitseerimise üle
otsustamise aluseks ning see kriteerium pole objektiivne, on vaide esitaja
subjektiivne tõlgendus. Olmejäätmete legaaldefinitsioon on sätestatud
jäätmeseaduse §-s 7. Selle kohaselt on olmejäätmed kodumajapidamisjäätmed
ning kaubanduses, teeninduses või mujal tekkinud oma koostise ja omaduste
poolest samalaadsed jäätmed. Olmejäätmetes võib sisalduda nii tava- kui ka
ohtlikke jäätmeid. Korraldatud jäätmeveole ülemineku üheks objektiivseks
põhjuseks ongi olmejäätmete käitluse korraldamine, mistõttu konkursside läbiviimisel ühe
otsustamiskriteeriumina on eri- või ainuõiguse andja fikseerinud nõuded, mis
käsitlevad olmejäätmetega seonduvat.
3.6 Vaides esitatud väide, et Tallinna Keskkonnaametil
lasub haldusmenetluse seaduse põhimõtete kohaselt kohustus täiendavalt ja omal
initsiatiivil nõuda välja ühe konkursil osavõtva pakkuja kvalifitseerimiseks
vajalikke dokumente on üldsõnaline ja ei tulene seadusest. Konkurentsiseaduse
§ 1 lõike 4 kohaselt Konkurentsiseaduses ettenähtud haldusmenetlusele
kohaldatakse Haldusmenetluse seaduse sätteid arvestades Konkurentsiseaduse
erisusi. Eri- või ainuõiguse andmiseks on olemas vastav Konkurentsiseaduse
alusel kehtestatud erimenetlus. Vastavalt varemviidatud Vabariigi Valitsuse
25. septembri 2001 määruse nr 303 „Eri- või ainuõiguse andmiseks
avaliku konkursi korraldamise kord“ § 16 punktile 1 kontrollib
õiguse andja pakkumisel ettevõtjate kvalifikatsiooni, milleks tal on õigus
nõuda pakkujatelt dokumentide esitamist, mis kinnitavad, et ettevõtja omab
tehnilist kompetentsust, finantsressursse, varustatust ning muid eeldusi ja
kogemusi kavandatava eri- või ainuõiguse nõuetekohaseks täitmiseks (toimingute
teostamiseks, kaupade tootmiseks, tööde teostamiseks, teenuste osutamiseks
jms). Nimetatud määruse § 17 kohaselt paragrahvis 16 loetletud
andmete saamiseks esitab õiguse andja vastava nõudmise pakkumiskutse dokumentides
kõigi ettevõtjate suhtes võrdselt. Tallinna Keskkonnaamet avaliku konkursi
korraldajana on nimetatud põhimõttest kinni pidanud. Nõue on võrdselt kehtiv
kõikidele konkursil osalevatele pakkujatele ning ühe pakkuja suhtes erineva
menetluse rakendamine võrreldes teiste pakkujatega oleks käsitletav võrdse
kohtlemise printsiibi rikkumisena.
3.7 Kontrollinud Tallinna Keskkonnaameti juhataja
18. septembri 2006 käskkirja nr 1‑1/167 “Avaliku konkursi
„Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna
linnas jäätmeveopiirkonnas nr 15“ pakkujate kvalifitseerimistingimustele
vastavaks tunnistamine, pakkumiste vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks
tunnistamine“ punkti 2 õiguspärasust ja otstarbekohasust on Tallinna
Linnavalitsus seisukohal, et nimetatu vastab Haldusmenetluse seaduse § 54
sätestatud haldusakti õiguspärasuse eeldustele ja haldusmenetluse seaduse
§ 55 lg 4 sätestatud vorminõuetele ning on kooskõlas eri- või
ainuõiguse andmiseks avaliku konkursi korraldamise korra § 38, § 41
ja § 44 sätestatuga.
4. Arvestades punktides 1 kuni 3
toodud asjaolusid ja põhjendusi jätta
Aktsiaselts VSA Eesti 17. oktoobri 2006 vaie Tallinna Keskkonnaameti
juhataja 18. septembri 2006 käskkirja nr 1-1/167 “Avaliku konkursi
„Ettevõtja leidmine ja ainuõiguse andmine korraldatud jäätmeveoks Tallinna
linnas jäätmeveopiirkonnas nr 15“ pakkujate kvalifitseerimistingimustele
vastavaks tunnistamine, pakkumiste vastavaks tunnistamise ja pakkumise edukaks
tunnistamine“ punkti 2 kehtetuks tunnistamise nõudes rahuldamata.
5. Tallinna Keskkonnaametil teha käesolev korraldus
teatavaks Aktsiaseltsile VSA Eesti.
6. Isikul, kelle vaie jääb vaidemenetluses rahuldamata
või kelle õigusi on vaidemenetluses rikutud, on õigus pöörduda
Halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud tingimustel ja korras, s.o 30 päeva jooksul alates korralduse
teatavakstegemisest, kaebusega Tallinna Halduskohtusse (Pärnu mnt 7,
15082 Tallinn).
|
|
|
|
|
Jüri Ratas
|
Linnapea
|
Toomas Sepp
|
|
Linnasekretär
|
|